הלווית בני משפחת פוגל
הלווית בני משפחת פוגלצילום: Miriam Alster/FLASH90

השבוע יעברו עשר שנים מאז נרצחו חמישה מבני משפחת פוגל באיתמר.

המחבלים חדרו בליל שבת פרשת ויקרא, ו' אדר ב' תשע"א, לבית משפחת פוגל בישוב איתמר בשומרון ודקרו למוות חמישה בני משפחה שישנו: האב אודי פוגל, בן 36, רעייתו רות פוגל, בת 35, ושלוש ילדיהם - יואב בן 11, אלעד בן 4 והדס, פעוטה בת שלושה חודשים.

אחת הילדות, תמר פוגל, היתה אז בת 12 וכשחזרה לביתה הבחינה במתרחש, חילצה שניים מאחיה - רועי בן השמונה וישי בן השנתיים, וברחה עמם לבית השכנים. חמש הגופות של בני המשפחה לא פונו מהבית עד צאת השבת.

הפיגוע האכזרי גונה בכל העולם. הרמטכ"ל דאז, בני גנץ, אמר כי "מדובר באירוע נפשע שבוצע בידי חיית אדם". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "חברה שמתירה הסתה פרועה שכזו, סופה שמביאה לרצח ילדים".

ואילו שר החוץ הפלסטיני דאז, ריאד אלמאלכי, הטיל ספק בכך שמי שביצע את הפיגוע הם ערבים פלסטינים. "הרג של תינוק ורצח אנשים בצורה כזו לא נעשה בעבר ע"י שום פלסטיני בשם [ארגון] לאומי או לשם מטרת נקמה, ודבר זה מעורר ספקות באשר למהירות שבה השמיע הצד הישראלי את ההאשמה לפיה פלסטינים הם אלה שביצעו את המעשה".

בדיווחי רשת CNN הטילו ספק כי מדובר בפיגוע כשדיווחו כי "חמישה בני משפחה ישראלים נהרגו בגדה המערבית במה שמכנה הצבא הישראלי כ'התקפת טרור'". מאוחר יותר שלח מנהל לשכת העיתונות הממשלתית דאז, אורן הלמן, מכתב חריף להנהלת רשת הטלויזיה ודרש לפרסם הבהרה ולהתנצל על הטלת הספק הנ"ל.

כך מצאתי את משפחת פוגל לאחר הרצחיוני קמפינסקי, איתמר

מתנדבי זק"א שהגיעו לזירת הרצח תיארו את המחזה כ"זוועת עולם". פרמדיק מד"א, כבהא מועאיוה, היה מהראשונים שהגיע לזירה ותיאר גם הוא תמונה קשה. "כשהגענו לאירוע ראינו מחזה מזעזע", אמר. "לארבעה הדקורים הראשונים לא ניתן היה לעזור. בתום הסריקה הבחנתי בפעוט כבן 3 שהיו לו עדיין סימני דופק. ביצענו בו החייאה ממושכת אך נאלצנו לקבוע את מותו. זירת הרצח היתה מזעזעת, משחקי ילדים פזורים לצד שלוליות דם".

הלוויתם התקיימה ביום ראשון שלאחר הרצח. הם נטמנו זה לצד זה בהר המנוחות בירושלים. ההלוויה נפתחה בהספדו של רבה של תל אביב יפו, הרב הראשי לשעבר, הרב ישראל מאיר לאו, "יש ימים ושעות בהן נעתקות המילים, יש ימים ושעות בהם אתה מרגיש את הכאב והזעם וחש את חוסר האונים, כשנדמה לך שמעגל האיבה והכאב נסגר לפני 66 שנים, עדיין מעגל האימה ונהר הדמים זורם ואנחנו עומדים בחוסר אונים", אמר הרב לאו.

משפחת פוגל הי"ד
משפחת פוגל הי"דבאדיבות המשפחה

יו"ר הכנסת דאז, ראובן ריבלין, ספד: "אודי, רות, אלעד, יואב והדס; כיצד נשיב נקמתכם לצרינו? 'ואומר לך בדמייך חיי' - זו תשובתנו, זו דרכנו. בחיים שנוסיף ונזרע במקום המוות, תהא נקמתנו הציונית, השלמה. לאחרונה, הולכים ומתרבים בתוכנו המהססים בזכותנו על הארץ; הולכים וגוברים בתוכנו הגמגומים, הספקות, הלבטים בצדקת הדרך. אויבינו רואים בחולשתנו מבית ובחולשתנו מחוץ, והם שבים ומנסים - באותה שיטה תרפ''טית מפלצתית, באותה שיטה עמלקית רצחנית, באצטלה של 'לוחמי חופש', הניתנת להם מצד אי אלו מדינות נאורות - שוב הם ניסו רק בליל שבת לשבור את רוחנו ולסלק אותנו מארצנו, מכל ארצנו. כי בעיני האויב אין קו ירוק, ואין הבדל בין 'כיבוש 67' לבין 'כיבוש 48'; בעיני האויב אין שום הבדל בין איתמר ובית חגי, לבין חיפה, עכו, רמלה או תל אביב".

נפרדים מהשכנים היקרים - משפחת פוגליוני קמפינסקי, איתמר

הרב אביחי רונצקי, היה אז ראש הישיבה באיתמר בה לימד אודי הי"ד. בהספדו סיפר: "ביקשתי ממך להיות אחראי על ההכנות לפורים בישיבה, איך אפשר להתכונון לפורים בשבוע שכזה? אבל כנראה שאפשר. מקור השמחה שלנו אינו בחגיגות ורעשנים אלא בלימוד התורה. מאות תלמידים היו לך. אתמול בלילה התכנסנו בחדר האוכל של הישיבה ושרנו ובכינו".

הלל בן ישי, אחיה של רותי הי"ד, ספד לאחותו וגיסו: "כמה תורה ידעת בעל פה אודי אהובנו, כמה דאגת לאחותי רותי אחרי שנולדה הדס, כמה צניעות היתה בכם. כמה קיוויתי בשבת שזה לא אתם. בשבת בצהריים ישבתי עם בני בכורי ובכינו. לאחר תפילת ערבית בא הבן שלי וסיפר לי 'אבא, קרה דבר נורא'. רותי אחותי, אין רגע בעולם שלך שלא היה קשור לתורה וגמילות חסדים".

נתניהו מנחם את משפחת הרוגי איתמר

מספר שבועות לאחר הרצח הנורא, ולאחר שכוחות הביטחון עצרו עשרות תושבי הכפר עוורתא על מנת לקבל מידע אודות זהות רוצחי משפחת פוגל, נלכדו הרוצחים.

בתום חקירה ממושכת עצר השב"כ את שני תושבי הכפר עוורתא, אמג'ד וחכים עוואד, בני דודים בני 17 ו-19, רוצחי משפחת פוגל. השניים נעצרו לאחר שניסו למכור את הנשק שגנבו מבית המשפחה, הודו ושיחזרו את הרצח.

חכים עוואד הורשע בחמישה מעשי רצח ונדון לחמישה מאסרי עולם ועוד 5 שנים, בסך הכל 130 שנות מאסר. אמג'ד עוואד הורשע בחמישה מעשי רצח ונדון לחמישה מאסרי עולם ועוד 7 שנים, , בסך הכל 132 שנות מאסר.

בשנתיים לאחר הרצח נקראו עשרות תינוקות שנולדו על שמם של בני משפחת פוגל. מבנה הישיבה הגבוהה באיתמר נחנך ביום השנה לרצח המשפחה ונקרא "משכן אהוד" לזכרם.

עמיר בניון שר לתמר פוגל: "התנערי"‏

הזמר עמיר בניון הלחין את השיר "התנערי" למילותיו של משה קלוגהפט, פזמונאי ויועץ תקשורת, לקראת ביצועו באזכרה במלאת 30 יום לטבח.

השיר "התנערי" הוקדש לתמר פוגל בת ה-12 ששרדה את הפיגוע. "אבל מדבר בעצם גם לכולנו, כי כל אחד קצת צריך ל'התנער'", אמרו אז יוצרי השיר. הפזמון מכיל את המילים "התנערי מעפר קומי לבשי בגדי תפארתך" מתוך תפילת ליל שבת, שהוקרא בלוויה בזעקה ע"י אחיה של אם המשפחה, רותי פוגל ז"ל, יוחאי.

צילום: נתנאל אסרף - "חדשות 24"