לטיפולי התפתחות ב'זום' יש גם יתרונות

מנהל תחום התפתחות הילד במכבי שרותי בריאות מספר על טיפולים מרחוק בהתאם למגבלות התקופה, ומסתבר שיש לכך גם יתרונות. משדר מיוחד

בשיתוף 'מכבי שירותי בריאות' , כ"ו באדר תשפ"א | עודכן: 13:18



הנוירולוג ד"ר מיכאל דוידוביץ, ומנהל תחום התפתחות הילד והפרעות קשב במכבי, הוא אחד האורחים המשתתפים במשדר המיוחד של ערוץ 7 ומכבי שירותי בריאות בנושא התפתחות הילד.

ד"ר דוידוביץ נותן בדבריו רקע לעולם התפתחות הילד שמטבע הדברים מצריך מעקב והענקת אהבה לילד, אך באופן טבעי התפתחותו מתרחשת מאליה ללא התערבות חיצונית. עם זאת "ברגע שרואים שנפתח פער בתחום כלשהו, לדוגמא, אם ילד שאמור היה להתחיל לזחול לא עושה זאת או שאמור בשנה השנייה לדבר ואינו מדבר, בודקים אם מדובר בפער שאינו תקין, פער שמצריך עין מקצועית שתבחן אותו".

על המעקב אחרי התפתחות הילד בתקופת הקורונה, כאשר ההורים הם שצריכים להדליק נורות אדומות לעצמם, אומר ד"ר דוידוביץ כי לצד מגרעותיה של תקופת הקורונה ניתן לראות בפן זה של קשר הורים-ילד דווקא כמה אלמנטים חיוביים, בין השאר בכך שהורים החלו להכיר את הילד, "הורים ראו את החוזקות ואת החולשות של הילדים שלהם". כך מגלים לעיתים הורים שלילד קשה להשלים משפט או שההבנה של הילד את מה שנאמר לו אינה כפי המצופה ממנו. טענות שכאלה מצריכות בדיקה מקצועית.

"בעיניי, התפתחות הילד היא משולש שכולל את החלק השפתי ובעיות התקשורת, החלק המוטורי של ילדים מסורבלים עד כדי ילדים בעלי נכויות מוטוריות והחלק האינטלקטואלי, שבו ילדים פותחים פער שיכול להביא בהמשך ללקויות למידה עד כדי בעיות אינטלקטואליות חמורות יותר. בכל אלה ההורה שנמצא יותר בבית שם לב אליהם יותר".

דוידוביץ אינו מקבל את הגישה הרואה בתקופת הקורונה תקופה שלא ניתן לבחון בה את מצבו של הילד בתואנה שלא ניתן להשוות בינו לבין חבריו אותם הוא אינו פוגש. גישה זו לפיה אולי נכון לדחות את המעקבים ליום שאחרי הקורונה אינה מקובלת על ד"ר דוידוביץ המדגיש כי "הזמן הוא מרכיב חשוב בהתפתחות הילד ולא נחכה עוד שנה כדי שאולי הוא יסגור את הפער. מדובר בילדים צעירים, עד גיל שש, ולא כאלה שאם הם לא יודעים מתמטיקה נוכל להשלים את זה בעתיד. מדובר בילדים בגן או בפעוטון שאינם עושים את מה שהם אמורים לעשות ולפער הזה חשוב לתת מענה טיפולי בין אם יש ובין אם אין קורונה".

שלבי הטיפול המעשיים מתחילים במפגש עם רופא הילדים או האחיות במרכזי טיפת חלב, שנותנים ונותנות כיוון לקראת הטיפול. "לא להתעצל. לשלוח את ההפניה להתפתחות הילד ומשם אנחנו לוקחים את המושכות, מאבחנים את הילד אם הוא צריך מעבר לכמה טיפים גם טיפול".

האם ניתן לקיים את הטיפולים הללו כטיפולים מרחוק בהתאם להנחיות התקופה הנוכחית? ד"ר דוידוביץ קובע כי הטיפולים מרחוק מתבצעים בצורה טובה מאוד. "הקורונה הייתה זרז מדהים לטיפול מרחוק. במכבי התחלנו עם זה עוד קודם לאט לאט וראינו כי טוב. אנחנו מגיעים כך לכל בית, המרחק הגיאוגרפי הפסיק להיות מגבלה ולמדנו ממכוני התפתחות הילד בעולם, בארה"ב ובאוסטרליה, ששם המרחקים גדולים ואי אפשר לבוא לטיפול פעם או פעמיים בשבוע, וראינו שהטיפולים האלה מאוד יעילים".

דוידוביץ מציין כי בטיפולים מרחוק ניתן לראות את הילד כפי שהוא מתנהל בסביבתו הטבעית, כיצד הוא זוחל בבית, איך נראית סביבת המשחק שלו בזירה הטבעית לו, אם יש גורמים מפריעים וכיוצא באלה ובהתאם ניתן לתת למשפחה טיפים כיצד לסייע לו בהתאם לסביבתו הביתית.

יתרון נוסף של הטיפולים מרחוק הוא היכולת לתקשר ללא מסכה. עם זאת דוידוביץ ממליץ לשלב בין השניים, בין המפגש פנים אל פנים לבין המפגשים המקוונים.

"אם יש סגר ולא ניתן להביא את המשפחות אלינו, לא דוחים ומסתכלים על מה שאפשר ומגדירים זאת כהערכה ראשונית ולא טיפול מלא, מתחילים התערבות, וכשמתאפשר נפגשים להערכה המלאה", מסביר דוידוביץ.

הטיפולים מרחוק ניתנים בכל רחבי הארץ. פרטים נוספים באתר מכבי או פנו לצוות מכון התפתחות הילד הקרוב לאזור מגוריכם