הילולת ל"ג בעומר במירון תשפ"א
הילולת ל"ג בעומר במירון תשפ"א צילום: ערוץ 7

לאחר נחלי הדמעות, ונהרות המלל וההלם שבאו בעקבות האסון המיותר בהר המירון. תעלה ותשאל השאלה "מה הלאה?" מה עלינו לעשות השנה, על מנת שאסון מירון לא יחזור על עצמו גם בשנה הבאה חלילה.

כבר היום בין הכתבות הרבות להררי הפרשניות עולה בי החשש למה שאני מכנה "פתרון פלסטר". כלומר להוציא שינוי בטיחותי טכני כזה או אחר, הכל ישאר אותו דבר. ההר המבורדק והלא מתוכנן ישאר על תילו, מאות אלפי ישראלים יגיעו להר למירון בל"ג בעומר ובשבוע שלאחריו. ורק קצב העולים, רוחב השבילים המגודרים בפחונים המכוערים, וכמות המחסומים המשטרתיים ומיקומם. יבשרו לעם ישראל כי אפשר לעלות "בבטחה" להר מירון בל"ג בעומר, והכל בא על מקומו בשלום.

כמי שעלה להר מירון בל"ג בעומר כמעט בכל שנה ב-10 שנים האחרונות. אני יכול לומר כבר כעת כי "פתרון פלסטר" לא יעבוד. לא בהר מירון. הערכות הן שבל"ג בעומר עצמו מגיעים חצי מליון אנשים להר מירון. זו כמות של בערך 25 דווז'יות במונחים צבאיים, שצריכים להעפיל אל ההר ולרדת ממנו תוך קצת יותר מ- 24 שעות.  (צריכים לקרוא את המשפט הזה פעם שניה כדיי לעכל !!!) לכך נוסיף כי ע"פ פרסומי הלמ"ס בשנת 2060 צפויים להיות בישראל כ-  15 מיליון יהודים (כן ירבו) 30% מהם חרדים. עכשיו תעשו את החשבון לבד, ואנא אנו באים?

הפתרון להר מירון

הפיתרון שלי להר מירון הוא לגלח את ההר, כן כפשוטו. להעלות שופלים על הר מירון שיהפכו את ראש ההר למישור, ועל הדרך יורידו את כל הפחונים, הדוכנים, הסככות, הטריבונות, והמבנים, החוקיים יותר, והחוקיים פחות. כמו גם את כל המדרגות, המחליקות יותר ומחליקות פחות. גם את מבנה האבן המרשים הבנוי זה 500 שנה על ציונו של רבי שמעון בר יוחאי צריך להוריד. לא מעט אנשים כמעט איבדו שם את חייהם בדוחק ובמחנק בל"ג בעומר לאורך השנים. עוד לפני שכולם גילו שאזור הציון כולו הוא מלכודת מוות מתקתקת להמונים.

לאחר שראש ההר יפונה מכל המבנים, העמותות, ושאר בעלי אינטרסים שבנו בו מבנים כאלו ואחרים. תבנה מדינת ישראל מעל ציונו של רשב"י מתחם ענק שיכול  להכיל 200,000 אנשים במקביל. אם בעולם נבנו אצטדיוני כדורגל עבור 100,000 איש. למה לרשב"י שלנו לא מגיע אחד כזה? ואולי גם הגדול ביותר בעולם.

היתרון בלבנות מתחם כזה, הוא שניתן לתכנן מראש גם את תנועת האנשים במתחם. ולמעשה לגרום למבקרים לנוע בהר במישור באופן סיבובי רק קדימה ולא אחורה. כך לא תווצר התנגשות בין הנכנסים למתחם לבין היוצאים ממנו, ותמנע אפשרות של אסון נוסף חלילה במקום.

גם מערך האוטובסים המגיע לתחתית הר מירון נבנה טלאי על טלאי. מדינת ישראל צריכה לדאוג שרכבת ישראל תביא את חוגגים ממש סמוך לראש ההר. הרכבת תעלה להר 2,000 אנשים, ותוריד מההר 2,000 אנשים אחרים בפעם אחת. כך ימנע גם הדוחק והסיוט של הפקקים והעליה להר מירון.

מבחן העליה להר מירון

הרבה אתגרים יעמדו לפתחה של ממשלת ישראל עד שתאשר תקציב לשינוי דרסטי כזה בהר מירון. שהאתגר הכלכלי הוא רק אחד מהם. נוספים לו אתגר הזהות היהודית של המדינה, ועד כמה חשוב לה ל"ג בעומר כחג לאומי משמעותי. כמו גם האתגר החברתי החילוני / חרדי. ואתגר הערבות ההדדית. שיוכל לבוא לידי ביטוי, ביחס ישיר לשאלה עד כמה ירתעו מובילי מנהגי העם מצעקות "נאצים" או "עוכרי ישראל" של קומץ קיצוניים חרדיים, שאינם מיצגים את כלל הציבור החרדי.

בפעם האחרונה שהמנהיגים הלאומיים שלנו נרתעו מלשמוע צעקות כאלו, ובחרו להשאיר את ניהול האירוע ליהודים הפועלים בארץ ישראל כבגלות, באופן קהילתי ופרטי. ולא באופן לאומי ממלכתי, כמתבקש במדינה הלאומית היהודית בארץ ישראל. הדבר עלה לנו ב-45 נספים מיותרים, וב-150 פצועים.

הר מירון, תורתו של רשב"י, והערבות ההדדית הלאומית לכל יהודי באשר הוא. גם כאשר הוא בעל דעות רחוקות משלי. מחייבות אותנו כמדינה לאמץ את ל"ג בעומר לחג לאומי ממדרגה ראשונה. כמתחייב מתהליך הגאולה הניכרת ביותר בתורת הרזים של רשב"י. 

כך נעמוד באתגר העליה הפיזית הרוחנית והלאומית,  בעליה להר הקדוש. ונמנע את האסונות הבאים.

עוד באותו נושא:

הכותב הוא אלי גרון - מנהל ביה"ס לזוגיות בואי כלה

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו