נתניהו
נתניהוצילום: דוברות

בכירים במחנה הלאומי ניסו במשך שעות ארוכות לשכנע את ראש הממשלה בנימין נתניהו להמליץ על נפתלי בנט כמועמד לראשות הממשלה, וכך לשמור על המנדט להרכבת הממשלה בימין.

הבכירים ששוחחו עם נתניהו וגם ראש הממשלה עצמו ידעו שהמלצה של גוש תומכי נתניהו על בנט תחייב את הנשיא להעניק לבנט את המנדט, כי יהיו לו את מספר הממליצים הגבוה ביותר.

למרות השיחות הארוכות שנמשכו לאורך כל הלילה, נתניהו חשש להעניק את המנדט לבנט בשל היריבות ביניהם ומתוך חשש שנפתלי בנט יקבל את המנדט אך ירכיב ממשלה עם השמאל ולא עם הליכוד.

בסופו של דבר יאיר לפיד קיבל את המלצותיהם של מפלגות השמאל כולל ''תקווה חדשה'' של גדעון סער, והוא עתיד לקבל את המנדט להרכבת הממשלה ב-28 הימים הבאים.

גורם המעורב במו״מ סיפר: ''היו מגעים מתקדמים עם בנט להמלצה של כל גוש הימין עליו אצל הנשיא. סוכם כי ההמלצה תינתן תמורת התחייבות שלו להקים ממשלת ימין במהלך תקופת המנדט.

''בתחילה בנט הסכים, אך חזר בו אתמול וסרב אפילו להפקיד מכתב (שסוכם שלא יפורסם פומבית), שיכלול התחייבות אישית להקמת ממשלת ימין שתוביל ותקדם את ערכי הימין בדיוק כפי שהתחייב לפני הבחירות. הדעה הרווחת במערכת הפוליטית כיום, מימין ומשמאל, שבנט מתעתע בכולם ומשחק על כל המגרש ולא ניתן להאמין לאף מילה שיוצאת מפיו'', הוסיף הגורם.

גוש מפלגות נתניהו - הליכוד, הציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה ביקשו מהנשיא להעביר את המנדט לכנסת. במכתב לריבלין כתבו נציגי גוש תומכי נתניהו: ״במענה לפנייתך בעניין שבנידון, נבקש להודיעך שאנו סבורים כי במצב הדברים הנוכחי, אין היתכנות להקמת ממשלה במהלך התקופה של הטלת מנדט נוסף. על כן אנו סבורים שנכון להעביר את ההכרעה לכנסת.

"עמדתנו זו באה גם בהמשך לעמדה שהוצגה על ידך טרם הטלת המנדט הראשון לפיה הדבר הנכון לעשות הוא להעביר את המנדט לכנסת. הנסיבות בעניין זה לא השתנו. העברה לכנסת תגדיל מאוד את הסיכוי להקמת ממשלה תוך זמן קצר בדרך שתמנע בחירות. בכך ייחסך פרק זמן נוסף של חוסר וודאות למדינת ישראל״, כתבו.

מוקבם יותר היום הודיע חבר הכנסת עמיחי שיקלי ממפלגת ימינה כי אין בכוונתו לתמוך בממשלת אחדות עם מפלגות השמאל ויאיר לפיד.

"כמו רבים וטובים בעם ישראל אני מאמין שהליכה לבחירות חמישיות היא אפשרות רעה מאוד, מוצא אחרון", כתב ח"כ שיקלי לנפתלי בנט, "כמו רבים וטובים אני מאמין שריענון ההנהגה והכוחות הפוליטיים חיונית, אך לא בכל מחיר".

שיקלי הסביר מה עומד מאחורי התנגדותו להקמת ממשלה בראשות בנט ולפיד. "אני מתנגד לממשלה המסתמנת בשלושה מישורים: בצד האתי – אני מתקשה להשלים עם הפרה סיטונאית של התחייבויות מפורשות שלנו לבוחרינו: התחייבנו להקים ממשלת ימין טובה, רחבה שתוציאה אותנו מהבוץ. התחייבנו 'שלא נשב עם מרצ שראשיה מצדדים בתביעת קציני ולוחמי צה"ל בהאג'.

״התחייבנו ש'לא נכתיר את יאיר לפיד לראשות הממשלה, לא בצורה רגילה, לא ברוטציה ולא בשום דרך'. אפשר ולא נוכל לממש את מלוא התחייבותינו לבוחר וזה אכן מובן, אך אין לנו את המנדט להפר את כולן. הקמת ממשלה כזו משמעה סתירה מובהקת לזהותה הבסיסית של מפלגת ימינה.

"בציר הדמוקרטי – ימינה היא למוטב ידיעתי חלק בלתי נפרד מהמחנה הלאומי, אל לנו לתת יד לשלילת הצבעתם של למעלה ממיליון מצביעי ליכוד, אחים, שותפים לדרך. אין לנו מנדט ליטול מהם את בחירתם הדמוקרטית. במפלגת הליכוד ובעומד בראשו. מה לנו ולרוחות השנאה, מה לנו ולדגלים השחורים?

''בציר הלאומי – המחשבה לפיה הממשלה הצפויה תוכל לחמוק מעיסוק בסוגיות לאומיות נפיצות, בטעות מרה יסודה, ואינה מתכתבת עם המציאות המדינית והביטחונית".

שקלי הוסיף במכתב: "יש לי אמון בטוהר כוונותיך ולכן בשמם של רבים מאוד מבוחרינו אני מבקש ממך לשקול שנית את המהלך".

רק לפני יומיים הכחיש ח"כ שיקלי כל אפשרות של פיצול במפלגת ימינה. "דמיון פורה יש במסדרונות הכנסת. אני עם נפתלי ומאחוריו במאמצים להקמת ממשלה - ממשלת ימין תחילה!!!!! ואם זה לא מסתייע אז ממשלת אחדות. סומך על נפתלי ומהלכיו מלא-מלא. בקיצור - אנחנו אגרוף אחד. נקסט", הוא צייץ בטוויטר.

במפלגת ימינה הגיבו להודעת שיקלי: "מכבדים את עמדת ח"כ עמיחי שיקלי, שהייתה ידועה לנו. ימינה מחוייבת לעשות הכל כדי להקים ממשלה יציבה ומתפקדת כדי למנוע הידרדרות לכאוס של בחירות חמישיות, וכך תעשה".