איתמר ואיילה בן גביר
איתמר ואיילה בן גבירצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ביום רביעי לפני כשבוע וחצי, נחסמו חשבונות הוואטסאפ של כ-30 פעילי עוצמה יהודית ותומכי המפלגה, ובהם החשבונות של בנצי גופשטיין יו"ר ארגון להב"ה ושל איילה בן גביר, רעייתו של יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר.

בעקבות חסימת החשבונות, הגישו עורכי הדין גיא אופיר ורועי בן דוד תביעה אזרחית נגד פייסבוק ו-ווצאפ בסך 500 אלף שקלים. בכתב התביעה דרשו עורכי הדין מחברת פייסבוק, להסיר מיידית את חסימת שירותי הווצאפ מחשבונה של התובעת.

עורכי הדין תוקפים את טענת פייסבוק לפיה היא ישות נפרדת מווטסאפ ופירטו: "כל ההפרדה בין הנתבעות הינה מלאכותית בלבד, ובפועל מי שמנהלת, שולטת, מתווה מדיניות ומקבלת החלטות בכל המתרחש בווטסאפ – הינה פייסבוק. בפועל, מי שמגייס עובדים לווצאפ הינה פייסבוק, והעובדים נדרשים לחתום על הסכמי סודיות גם עם 2 החברות, למרות שעל הנייר אינם מועסקים על ידה". בנוסף ציינו בתביעה כי כתובת החברות פייסבוק ווטסאפ רשומה באותה הכתובת.

לא יסתמו לנו את הפה

בכתב התביעה נטען, "שירות הוואטספ הינו שירות תקשורת חיוני ומהותי לאזרחי ישראל. יתר על כן, השירות כולל גם אחסנה ומהווה למעשה "כספת דיגטלית" עבור משתמשיו. - חברת פייסבוק הינה מספקת שירות הוואצאפ, והינה גוף האחסון של הכספת הדיגטלית".

עורכי הדין ציינו כי הנחסמים, לא קיבלו הודעה טרם החסימה, או הסבר לסיבה בגללה נחסמו
בתביעה צוינה הסיבה לחסימתה של בן גביר: "החסימה אינה אלא נסיון להשתיק את התובעת, ונסיון עקיף להטיל מורא ולחץ פסול על בעלה של התובעת, ח"כ איתמר בן גביר".

בנוסף הזהירו בכתב התביעה: "מדובר בפגיעה קשה בפרטיותם של מרשינו, וייתכן כי הדברים עולים גם כדי האזנת סתר המנוגדת לחוק."

בין היתר נטען בתביעה כי פייסבוק פעלו ברשלנות, הפרו זכויות יוצרים, יצרו חוזה מקפח, חדרו לחומר מחשב שלא כדין, ואף הפלו את התובעת על רקע פוליטי

ביחס לתובעת, גב' אילה בן גביר, ציינו עורכי הדין: "הפגיעה הלא ממונית קשה אף יותר לנוכח העובדה שנחסמה בפניה האפשרות לגשת לשיחות וואטסאפ שנשמרו אצלה עם אחותה המנוחה, שהלכה לעולמה בדמי ימיה, ושיחות אלו בעלות ערך סנטימנטלי".

לא יסתמו לנו את הפה

בסיום המכתב דרשו עורכי הדין להסיר את חסימת הווצאפ מהתובעת לאלתר ולנמק מה הסיבה לחסימת החשבון ולהשיב את החשבון לאלתר.

אילה בן גביר מסרה: "לא ייתכן שבמדינת ישראל יפגעו באזרחים בצורה דורסנית ללא פיקוח ויגרמו לנו נזק ועוגמת נפש מבלי לתת את הדין".

עו"ד גיא אופיר ורועי בן דוד מסרו: "וואטסאפ הוא שירות תקשורת חיוני שהציבור בישראל תלוי בו, הן למטרות חברתיות, הן פרנסה, והן לצורך ביטוי. ההתנהלות של וואטסאפ ופייסבוק צריכה להדאיג את כל הציבור בישראל, לא משנה באיזה צד הם במפה הפוליטית. בפועל, ענקי המידע שולטים על חיינו ועל חירותינו לא פחות מהשלטון. מה התועלת אם השלטון מאפשר לי לבטא את דעותי בחופשיות, אבל גוגל, פייסבוק, וואטאספ ידאגו שאף אחד לא ישמע אותי. ללא הטלת חובות על תאגידים רב לאומיים לכבד את זכויות האדם אנו נמצא עצמנו במהרה באובדן הדמוקרטיה. אנו מקווים שבית המשפט יאמר את דברו בנושא ויאפשר לאילה בן גביר כמו לרבים אחרים להשמיע את דעותיהם. התביעה הזו הינה סנונית ראשונה לעשרות רבות אחרים שגם נחסמו ואשר בעתיד הקרוב נתבע בשמם".