הרב אלישע וולפסון, ראש כולל דרישת ציון, בהר הבית ומחבר הספר 'הר הבית כהלכה', מתארח באולפן ערוץ 7 לשיחה על הר הבית והמציאות המשתנה בו.

"הר הבית הוא הלב של עם ישראל. זכינו לחזור להר הבית אחרי אלפיים שנה", אומר הרב וולפסון ומזכיר את כאב חורבן הבית בימי בין המיצרים, בעיקר לנוכח הקריאה המהדהדת 'הר הבית בידינו' והתחושה שהמציאות עדיין רחוקה מכך.

"אנחנו כאן כדי לעורר את עם ישראל ואת עצמנו, קיבלנו את הכותל וגם את הלב שהוא הר הבית שעליו הקב"ה אומר 'והיו עיני וליבי שם כל הימים'", אומר הרב וולפסון ומתייחס למציאות המורכבת בהר: "הר הבית בידינו ומי ששולט שם זו המשטרה, אבל כאשר הציבור לא מגיע, ומי שכן מגיע אלו עשרות אלפי ערבים, אז אנחנו נותנים להם את הר הבית".

"אנחנו כאן כדי לומר לעם ישראל, שאולי בטעות מפחד מקדושת המקום ואולי מציפייה שהמקדש יירד מהשמים, אבל הקב"ה הפקיד את המקום בידינו ואם נהיה שם יהיה בו שלום ושמחה. אם לא נהיה שם יהיו שם ערבים שמסיתים להרג יהודים".

היו שותפים בלימוד התורה בהר הבית

על הפעילות הרוחנית סביב הר הבית מספר הרב ופותח בהקמתה של ישיבת הר הבית לפני ארבע שנים בראשות הרב אליהו וובר, ומאז בכל יום בו ניתן לעלות להר עולה הישיבה להר, מתפללת בו תפילת שחרית ולומדת בו תורה.

"בשנה האחרונה אנחנו, חבורת אברכים ב'כולל דרישת ציון', עוסקים בהלכות המקדש וקודשיו. שמנו לעצמנו מגמה מעשית לגאולת הר הבית על ידי הנוכחות שם. כשנמצאים שם השינוי קורה. אם לפני כמה שנים לא ניתן היה למלמל בשטח ההר הרי שהיום, בכל יום ויום, יש תפילת שחרית ותפילת מנחה בהר הבית וכל מה שאנחנו עושים נעשה בתיאום מלא עם המשטרה".

כיום, הוא מציין, אסור להתנדנד או לצעוק, אך "בפועל מתפללים תפילת לחש וחזרת הש"ץ. זו אמנם עדיין לא תפילה כפי שהיינו רוצים, אבל נעשה שינוי אדיר. איך קרה השינוי הזה? כשיהודים הלכו למקווה, טבלו ועלו להר הבית, וכשיש יהודים יש עצמה ויש השפעה לכל הדרגים, מהשוטר בשטח ועד ראש הממשלה", אומר הרב וולפסון.

על המחלוקת ההלכתית סביב העליה להר הבית מזכיר הרב וולפסון כי מיד לאחר מלחמת ששת הימים יצאה קריאתם של גדולי ישראל ולפיה אסור לעלות להר. "הקריאה הייתה מאוד מובנת. כולם, דתיים ושאינם דתיים, נהרו לתוך הר הבית, לאזור כיפת הסלע, מקום שהוא אסור בכניסה ומי שנכנס אליו חייב בכרת גם היום. לפני הכנסיה להר הבית צריך לטבול, כלומר שהעלייה אינה פשוטה והנושא מורכב. לכן הקריאה הציבורית הרחב היא שאסור לעלות, אבל היום יותר ויותר רבנים קוראים לתלמידיהם לעלות בטהרה, כי רואים בעינינו שאם אנחנו לא עולים אנחנו מפקירים את המקום לידי אויבינו וזה הדבר האחרון שמותר לעשות".

הרב וולפסון מציין בהתרגשות את ההתגייסות של הציבור הרחב לחיזוק הישיבה, הכולל והנוכחות היהודית בהר. "רואים עוד ועוד יהודים בכל יום. כל יום עולים יהודים חדשים שמעולם לא היו בהר הבית אחרי ששאלו איך לעלות בטהרה. זה בא לידי ביטוי גם בממון. אנחנו יודעים שהמשכן נבנה ב'ויקחו לי תרומה', אפשר לדבר גבוה אבל בסופו של דבר נדרש כסף ומי שיתמסרו לעניין. כך נבנה המשכן ואנחנו קוראים לציור הרחב, אנחנו זקוקים לעזרה שלכם כדי להמשיך ולגדול. המטרה שלנו היא לא להישאר כמה אברכים אלא ציבור ועצמה שעולה להר הבית".

היו שותפים בלימוד התורה ובאחיזה היהודית בהר הבית

בדבריו מציין הרב וולפסון כי בניגוד לטוענים להתנגדות נחרצת של הרב צבי יהודה קוק לעלייה להר, העיד הרב שאר ישוב הכהן שהרב צבי יהודה שידל אותו וחיזק אותו שהרבנות הראשית תקבע מקום תורה ותפילה להר הבית.

להבנתו של הרב וולפסון האמירה לציבור הרחב, זה שאינו בקי בפרטי ההלכות המאפשרות עליה להר, היא שאין לעלות, אך כאשר הדברים נעשים באופן ממוסד ומדויק הדברים מותרים, ולכיוון הזה הכולל והתומכים חותרים.

לקראת תום הדברים מספר הרב וולפסון על ההתלהבות שקיימת בו בכל ביקור ובכל הדרכה ושיעור בהר, על אף שהוא מגיע למקום מדי יום ביומו.

מחזקים את קול התורה בהר הבית