השייח' יוסף אלבאז
השייח' יוסף אלבאזצילום: רשת 13

מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה לבית משפט השלום ברמלה כתב אישום נגד האימאם יוסף אלבאז, בן 62 מלוד, בגין הסתה לאלימות ברשת החברתית פייסבוק כלפי שוטרים ובגין איומים בפייסבוק כלפי סגן ראש העיר לוד, יוסי הרוש. כתב האישום הוגש באישור פרקליט המדינה, עמית איסמן.

אלבאז שימש בין השנים 2018-1991 כאימאם של מסגד אל עומרי (המסגד הגדול) בעיר לוד, וגם לאחר תקופה זאת הוכר כאימאם למרות שלא נשא בתפקיד רשמי. בשנים האחרונות נשא הנאשם, מפעם לפעם בימי שישי דרשות במסגד וכן נשא דרשות במסגדים נוספים בארץ.

האימאם אלבאז מחזיק פרופיל בפייסבוק אליו מקושרים אלפי חברים ואלפי עוקבים. הוא נאשם כי בחודש שעבר פרסם בפייסבוק קטע מסרט קולנוע שבמהלכו מוצג רצח אכזרי של שני שוטרים, ואליו צירף טקסט הקורא לאלימות ומעודד מעשי אלימות כלפי שוטרים. הפוסט זכה לחשיפה של אלפי אנשים ושימש במה לאחרים להביע תמיכתם בתכנים באמצעות רגשונים (אימוג'ים), שיתופים או תגובות.

בנוסף, אלבאז נאשם כי פרסם פוסט ובו איום כלפי סגן ראש עיריית לוד, יוסי הרוש, וכן גורמים נוספים, על רקע הקמת שביל גישה בסמוך לבית ספר בעיר לוד.

בפוסט כתב, בין היתר: "מכתב פתוח לראש העיר... מציע לכם לבלום את הבריונים שלכם, כי התגרותכם תחזיר אותנו לחודש אחורה (בהתייחס לגל ההתפרעויות האלימות שהתנהלו בעיר לוד ובמקומות נוספים בארץ על רקע לאומני-גזעני, שכלל תקיפות של כוחות המשטרה והביטחון, הכל במהלך מבצע "שומר חומות"), ואתם תשלמו את המחיר על פעולות אלו. ולגבי המלחמה שאתה מאיים עלינו יוסי הרוש... מבטיחים לך אנחנו, נהיה מספיק אחראיים לגרום לך שתבין שנוותר על נשמתנו בזול במטרה לחנך אותך ולהפסקת בריונותך".

במקביל לכתב האישום, הגישה הפרקליטות בקשה לקביעת תנאים לשחרורו של אלבאז בתנאים מגבילים עד תום ההליכים. בין היתר, מתבקש ביהמ"ש לאסור על איסור גישה של הנאשם לאינטרנט, לאסור על יציאתו מן הארץ ולקבוע לו ערבויות כספיות.

בבקשה נאמר, כי "הנזק הפוטנציאלי מביצוע עבירות כאמור הוא ממשי וניכר, שכן מדובר בחשש להתבטאויות מסיתות ומאיימות ברשת, מצד דמות בעלת השפעה רבה על חוג רחב של אנשים, ועל רקע התקופה המתוחה שבה אנו מצויים. לא פעם נקבע בפסיקה כי הרשת החברתית הינה 'כיכר העיר' המודרנית, וכי לפרסומים מסוג זה עשויה להיות אפקטיביות רבה יותר... מדובר במי שנתבקש בעבר על-ידי גורמי הביטחון לפעול להרגעת הרוחות, הביע נכונות לעשות כן, אך בפועל פרסם זמן קצר לאחר מכן התבטאויות חמורות."

מנכ"ל ארגון 'עד כאן' גלעד אך, שחשף את פעילות הטרור סביב מסגד אל עומרי בלוד בו שימש השייח' המסית כאימאם, אמר כי "כתב אישום כנגד השייח' המסית הוא צעד מבורך, אך זו חייבת להיות רק ההתחלה.

''ארגון 'עד כאן' אסף בלוד חומרים רבים - תיעודים, איסוף מידע, שמות של חשודים וחומר נוסף הכל הוגש למשטרה. התמונה שעלתה מהאיסוף היא ברורה - מסגד אל עומרי, בו השייח' משמש כאימאם, הוא מוקד הסתה מרכזי, יוצאים ממנו הפרות סדר אלימות, מאוחסנים בו אמצעי תקיפה, והמקום משמש כחממה לטרור כנגד היהודים בלוד. בדבר הזה שותפים עוד עשרות, ומאות פעילים - ויש לשים את היד על כולם, ולגדוע את הטרור בעיר לוד. וזה הציפייה שלנו ממשטרת ישראל ומהשב"כ''.

אך קרא למבצע מקיף של המשטרה והשב"כ בערים המעורבות: "אנו מקווים שכתב האישום כנגד השייח' יכלול את כלל מעשיו, ולא רק מקרה בודד, השייח' תועד מסית וקורא לפגיעה ביהודים ובישראל בהזדמנויות רבות, ונקווה שזה צעד ראשון בדרך למיגור כלל הטרור בעיר. הגיע הזמן שהמשטרה והשב"כ יכנסו למבצע מקיף בערים הערביות והמעורבות לאיסוף הנשק הבלתי חוקי, כמויות הכסף השחור, מעבדות הסמים ומעצר של מסיתים אנטישמים כדוגמת אלבז, המצב עבר כל גבול הגיוני ואין לנו גורמי אכיפה אחרים. חייבים לעצור את גל האנטישמיות האיסלאמית בתוך ישראל", דברי אך.