חוות גלעד. ארכיון
חוות גלעד. ארכיוןצילום: Miriam Alster/Flash90

אתמול שודר הפרק השני בסדרה 'מרגלים מבית' על סוכני החטיבה היהודית בשב"כ שנשלחו לייצר מעקבים ולייבא מידע בחוגי הימין ובעיקר על גבעות יהודה ושומרון. על התופעה והיחס אליה בגבעות עצמן שוחחנו עם איתי זר, מקים חוות גלעד.

את דבריו פותח איתי זר בהתייחסות לאריאל גולי ז"ל שהיה סוכן שב"כ בחוות גלעד והתאבדותו עמדה במוקד הפרק השני של הסדרה: "אהבתי מאוד את גולי ז"ל ואני עדיין אוהב אותו. כואב לי שהוא התאבד וציער אותי שהוא התאבד", אומר זר הקובע "חד משמעית, לא הפרידה מהחברה שלו גרמה לו להתאבד. הוא לא היה שלם עם עצמו. הוא היה חלק מאיתנו, הוא היה חבר, הוא שכר ממני סככה לעבודה, הוא רצה להקים מנחת טיס בחווה, היו לו רעיונות רבים, הוא ניגן בפסנתר בחסד עליון, בחור יצירתי וחמוד. השב"כ לקח אותו ועשה ממנו סמרטוט, עשו ממנו סוכן והוא חי בחוסר הגינות במשך שנים. הוא גם אומר במפורש שהוא לא יכול לחיות ככה בחוסר האמון הזה עם החברים".

על התחושות כלפי אריאל גולי ז"ל אומר איתי זר: "יש כאלה שמרגישים שהוא עשה להם עוול עצום. אני אמנם כועס עליו על האחריות שלו למעשים שלו, אבל יותר כועס על המדינה ועל המערכת שלוקחת בחור כזה והופכת אותו לשטינקר נגד החברים שלו. מה הוא כבר יכול היה לגלות? שכמה חברים שלו עשו גרפיטי?".

בדבריו מדגיש זר כי הוא עצמו אינו מתנגד לחלוטין לקיום פעילות השב"כ בציבור היהודי, "צריך גם לבדוק מי שמסוכנים למדינה כמו שמקובל במדינה מתוקנת, אבל לשים בחוות גלעד אדם בשכר, שכל מה שיעשה הוא לעקוב אחרי חברים?".

עד כמה מפריעה החשדנות שיוצר קיומם של סוכנים בתוך ישוב חדש על היכולת להקים אותו? עד כמה המציאות שיוצר השב"כ בתוך ישובים שכאלה גורמת לחששות הדדיים? "לא פחדתי ומעולם לא חשבתי שאני עושה משהו שאני צריך להצטער ממנו", אומר זר באשר לו עצמו ומוסיף כי לעיתים אכן היו חששות לגבי בחור זה או אחר ובשני מקרים משהתפרסם בחווה שיש חשדות כלפי בחורים הם בחרו לעזוב מרצונם את המקום ולהיעלם. באשר לגולי ז"ל הוא אומר: "לא ידעתי על גולי שהוא שב"כניק אבל היו שחשדו".

"אנחנו אנשים טובים ציונים חלוצים שבאים ליישב את הארץ ואני לא מפחד מאף אחד שיקליט אותנו. כל פשענו הוא שאנחנו עושים ציונות", מזכיר זר.

על הטענה שעלתה בסדרה ולפיה הפעלת הסוכנים נועדה למנוע את רצח ראש הממשלה הבא, אומר זר: "יכול להיות שיש אחוז קטן מאוד שאחריו הם עוקבים ויש הצדקה למעקב הזה. ראש החטיבה היהודית ישב אצלי בבית. אמרתי לו 'את רצח ראש הממשלה לא מנעתם, את הרצח של זאדה באוטובוס לא מנעתם, את אירוע דומה, שיש לגביו חילוקי דעות, לא מנעתם. זה אומר שהשיטה שלכם לא נכונה ואתם סתם מוציאים מיליונים למעקב אחרי בחורים טובים וחלוצים. אתם לא מתביישים לקחת בחורים נפלטי מסגרות ועוקבים אחרים ומפחידים אותם? גבורה גדולה...'. יש הגזמה גדולה מאוד בפעילות שלהם. לשים סוכנים בחוות גלעד זה טמטום".

את דבריו חותם איתי זר בפנייה למי שמצא עצמו סוכן שב"כ בגבעות למרות הכול. "אני בגישה של לבוא ולחבק. נער שהשב"כ מנסה לגייס אותו או שהשב"כ מפעיל אותו, שיבוא ויספר. באו אליי כאלה, ובמקום לכעוס הצעתי להם חיבוק. הגישה שלי היא 'נפלתם, עכשיו תקבלו גב וחיבוק. השב"כ אולי קצת מפחיד אבל יש את בורא עולם. שיכו על חטא ותהיה להם אוזן קשבת וחיבוק, גם אם קצת אכעס עליהם".