יהודים בכניסה להר הבית
יהודים בכניסה להר הביתצילום: יהונתן גוטליב

אלפי יהודים מגיעים הבוקר (ראשון) לתפילת ולאמירות קינות ברחבת הכותל המערבי לרגל צום תשעה באב, יום חורבן בתי המקדש.

למעלה מאלף יהודים כבר עלו להר הבית. החל מהשעה שבע בבוקר מתאפשרת כניסה להר בליווי צמוד והדוק של המשטרה. בין העולים: חברי הכנסת עמיחי שיקלי ויום טוב כלפון מסיעת ימינה.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, קיים הערכת מצב בהשתתפות השר לביטחון הפנים ומפכ"ל המשטרה בנוגע לאירועים בהר הבית. בנט הנחה להמשיך בעלייה מסודרת ובטוחה של יהודים להר, תוך שמירה על הסדר במקום. ראש הממשלה מקבל עדכונים שוטפים ויקיים הערכות מצב נוספות בשעות הקרובות.

ערבים התפרעו לפנות בוקר ויידו אבנים לעבר כוחות המשטרה בהר הבית. השוטרים נכנסו אל מתחם ההר ופיזרו את המהומות ללא עצורים.

ח"כ עמיחי שיקלי (ימינה) שעלה הבוקר (ראשון) להר הבית יחד עם מאות יהודים, אמר לערוץ 7: ''בעיניי זה חשוב מאוד, זה שריד המקדש, הסמל הלאומי הכי מובהק שיש לעם ישראל. זה הרבה מעבר לעניין דתי, סגירת מעגל היסטורית. זו סגירת מעגל מול הרומאים. הפעם ביקשנו שבועיים מראש ואישרו לא בקלות אבל אישרו בסופו של דבר''.

נחמה דינה ארנסטוף היתה כחלק מקבוצת יהודים שעלתה היום (ראשון) להר הבית והותקפה בידי ערבים שיידו אבנים מתוך מסגד אל אקצה. לערוץ 7 היא סיפרה: ''60 יהודים עלו להר הבית בקבוצה בהובלת הרב ישראל אריאל. התקדמנו לעבר המזרח וממסגד אל אקצה זרקו עלינו אבנים, המשטרה מנעה מהם לפגוע בנו. המשכנו לעבר כיוון המזרח, רצינו לעצור ולהתפלל וללמוד, הוואקף הגיע וצרח עלינו להמשיך ולהתקדם.

''במקום שהמשטרה תתן ליהודים להתאבל מול קודש הקודשים היא מוציאה אותנו ונכנעת לדרישות הוואקף'', תוקפת ארנסטוף.

לדבריה, ''אם לא הרגשתי את החורבן עד עכשיו - היום אני בטוחה על מה אני מתאבלת, על זה שכביכול מדינת ישראל ריבונית בהר הבית אבל בפועל נכנעת לדרישות של הוואקף ולמצבי הרוח המשתנים של משטרת ישראל''.

אלפי אנשים מכל רחבי הארץ הגיעו אמש לכותל המערבי לאמירת מגילת איכה וקינות. הצלם החב"די מענדי קורנט מגיש 50 רגעים מליל תשעה באב: