רחל סילבצקי
רחל סילבצקיצילום: חזקי ברוך

כל העיוות של השמאל היהודי האמריקאי (יש לדעת שהוא אינו כולל יהודים אורתודוקסים ולפחות חציו לא יהודי לפי ההלכה) מגולם באירוע בו שני עשירים מופלגים עם שמות משפחה יהודיים - בני כהן וג'רי גרינפילד - מטיפים לנו מוסר פרוגרסיבי מעבר לים, מענישים אותנו בחסר גלידתי בגלל נישול ערבים כביכול מאדמותיהם וכוללים חלקים של עיר הקודש ירושלים בין המקומות שהם דורשים להחרים בגלל ה"כיבוש". זה ממש פוגע בטעם הטוב.

אבל ניתן למצוא הומור שחור בסיטואציה – לא רק בטעמים המצחיקים שהודפסו באמצעות פוטו שופ על קרטוני הגלידה ושרצים ברשת, כגון אניטישמינט (מינט זה מנטה באנגלית) אלא בעובדות שאולי אינן ידועות כל כך לציבור הישראלי. בפניכם סקירה היסטורית קצרה, תגליות מחיפוש בשפה האנגלית ותכתובת עם ד"ר ברי פינצ'סבסקי ועו"ד סטיפן פלטו, שניהם קוראי ערוץ שבע באנגלית והשני מביניהם סגן יו"ר הארגון הציוני בארה"ב וכותב מאמרים העולים לא מעט באתר ושבתו הצעירה עליזה הי"ד נרצחה בפיגוע באוטובוס ליד כפר דרום ב1995.

לאחר הקריאה תסכימו שלא רק יהודים אלא כל ליברל שמאלני פרוגרסיבי צריך להחרים את בן אנד ג'ריס.

בן כהן וג'רי גרינפלד הקימו את המפעל המשגשג שלהם בדרום העיר ברלינגטון במדינת ורמונט שבארה"ב בשנת 1978 (אגב, זו מדינה לבנה מאוד עם כ3% שחורים בלבד). לא נראה שלפני ההקמה פנו לבקש רשות מהילידים האמריקאים שהייתה להם בעלות ראשונית על המקום.

אמנם ב1609 צרפת, שכבשה את האזור, טענה לבעלות על השטח של מה שנקרא היום ורמונט, שם הנובע מהמילים "הר ירוק" בצרפתית. עד לתקופה זו חיו שם בשלווה 5 שבטים ילידים אינדיאנים – היום מקובל, מטעמים פרוגרסיביים, לקרוא להם "ניטיב אמריקנס" ז.א. ילידים אמריקאים – ביניהם השבט האבנקי. המתנחלים הצרפתים גרשו אותם וטבחו בדרך לא מעט מהם, כך עשו גם המתנחלים הבריטים שהגיעו אחריהם ובנו עיר שקראו לה על שם הלורד מבורלינגטון באנגליה – ממש לא יליד המקום.

כנראה שלדעת הכובשים, נשארו עדיין יותר מדי מהאבניקי ובשנות המאה ה20 המוקדמות, כ3000 ילדים מהשבט עוקרו בכוח כחלק מהטיהור האתני של האזור.

כ3200 משבט האבנקי חיים היום בוורמונט אבל רק ב2011-12 קבלו הכרה כשבט. אחרים ששרדו עדיין חיים במחנות פליטים בקנדה. מכבסת המילים האמריקאי נתנה את השם "רזרבישון" reservation - - למחנה פליטים בו אינדיאנים הורשו לחיות ללא סכנת טבח לאחר פלישה לבנה למקומות מגוריהם ההיסטוריים.

בדברי ימי העולם יש לא מעט שינויי אוכלוסיות והעברות שלטון במקומות שונים, לאו דווקא ללא מלחמה והרבה פעמים ללא סיבה למעט הרצון לשלוט. האמריקאים חיים עם העבר שלהם הרווי בדם ואי צדק, אבל לא כך הפרוגרסיביים.

אז איך יכול להיות שלוחמי הצדק בן כהן וג'רי גרינפלד אינם דורשים להחזיר את השטח עליו בנו את מפעלם לבעליו המקוריים? האם הכיבוש ממנו הם מרוויחים מסביר למה הם תומכים בבעלות מזויפת ביהודה ושומרון של ערבים שהגיעו במאה השביעית לספירה לארץ ישראל, מקום שהיה בבעלות יהודים מאלפיים שנה לפני הספירה?

ועוד לקבוצה גיאוגרפית של ערבים שהתחילה לקרוא לעצמה "עם" בשנות ה60 למאה ה20 במטרה להסיח את דעת העולם מזה שיש 800 מליון ערבים במעל 20 מדינות וכדי שהעולם יתרכז רק באלה שבשטח המדינה היהודית התנ"כית ויבנו להם תדמית של מיעוט מעונה וחסר זכויות.

אגב, לשבט האבנקי יש שפה משלה, בניגוד לערבים הגרים ביהודה ושומרון  – ובני השבט קראו לאדמות שלהם Ndakinna  -המולדת- בניגוד לעולם הערבי שקרא לאזור  "סוריה הדרומית" הרבה מאוד שנים.

שטחים כבושים? ברלינגטון, וורמונט הוא בהחלט שטח כבוש אבנקי ותיקון גדול יעשו בן כהן וג'רי גרינפלד אם יציעו להם לקבל אותו בחזרה, ועדיף יחד עם המפעל.

בכל מקרה, שלילה אנטישמית של זכויות עם ישראל על ארצו ההיסטורית על ידי שימוש מעוות במילה "כיבוש" מקבל מימד צבוע במיוחד כשהוא מובל על ידי אלה המרוויחים מיליונים משלילת זכויות ורצח היסטורי אמיתיים של שבטי האמריקאים הילידים שעל אדמתם מייצרים היום גלידת כיבוש.