חופש
חופש istock

ידועה חשיבותם הרבה של מחנות הקיץ לחינוכם של הבנים והבנות. השאיפה היא שכל רגע ינוצל לקדושה, כאשר זמן הקיץ מהווה פלטפורמה נוחה לעשות הכל מתוך שמחה והנאה, וחשוב שהילדים יהיו רשומים למסגרת חינוכית בכל זמן הקיץ.

האחריות החינוכית שנמצאת על כתפינו לא מאפשרת לנו ברירה אחרת, ואם אנחנו רוצים להצליח בחינוך ילדינו, עלינו להיות מנהיגים חינוכיים שמובילים את המשפחה, ולא להיות מובלים על ידי ההתנהגויות של הילדים.

בכל גיל נדרשת הפעלה ותעסוקה שונה, אך אלמנטים שחשובים בכל גיל הינו סדר יום ותוכנית ברורה. עלינו לזכור שבמידה ולא נדאג לסדר יום חינוכי, הרי שכשהבור ריק נחשים ועקרבים יש בו.

אז כיצד נהפוך את זמן החופש למנוף להתקדמות רוחנית וצמיחה לכל המשפחה?

התורה מכוונת אותנו על שימת דגש על "רום ויוקר הנפש", עצם ההבטה על הילד בעין יפה וטובה, מעניקה חיזוק לחשיפת מעלותיו וממילא מתמעטים העניינים שאינם טובים. חשוב לתת דגש על דברי עידוד, הרמת הרוח ודברי קירוב. דברים אלו נותנים לילדים מרץ להתמדה ושקידה בדברים חיוביים ומחזקים את העקביות בכך. לעיתים קורה שהורים מעירים רבות לילדים ועל ידי כך נוצרת אווירה לא נעימה בבית, ולכן עלינו לזכור שאם אנחנו רוצים בית יהודי חמים ונעים, עלינו להתנהג בצורה חמה ומעצימה.

כיצד נשמר מהסכנות שהחופש מציב בפנינו?

ניתן לסכם זאת בשלוש מילים: נוכחות מעורבות ורגישות; ככל שנהיה נוכחים בצורה חיובית יותר בעולמם של ילדינו, כך נוכל להמשיך לחנך אותם ליראת שמיים ומידות טובות. שיחות נפש משפחתיות מחזקות מאוד את האווירה החיובית של המשפחה, אך יחד עם כל העשה טוב. בתקופתנו, צריכים לדאוג בצורה טובה גם לסור מרע.

כמו כן, גם כאשר ילדינו יוצאים לפעילויות, מעורבות ההורים חשובה מאוד. עלינו לברר מי המבוגר האחראי שדואג שהכל יהיה לנחת רוח הקב"ה ולא שחלילה יחשפו לדברים אחרים.

עוד באותו נושא:

מספר טיפים מעשיים לשמירה על יחסים "נורמלים" בתקופה הזו:

  • דוגמא אישית– ככל שנתמודד בצורה נכונה, כך גם ילדינו ילמדו להתמודד נכון. הילדים מחקים אותנו, ואם אנו נפעל בנעימות ובסבלנות, כך גם הם יפעלו.
  • תקשורת חמה ומקרבת- למרות האינטנסיביות עם הילדים, ומלאכות הבית שלעיתים נדמה כי אינן מסתיימות, חשוב שברגע שמרגישים שהשיח נהיה פחות נעים ונכון, מומלץ לעצור ולהתאוורר. צרו לכם הזדמנות טובה ונכונה לדבר יחד מתוך הבנה ואמפתיה של אחד כלפי השני.
  • מחמאות וחיזוקים – הילדים צריכים אותנו נוכחים משמעותית, וחשוב לפרגן ולומר מילים טובות על המעשה או התהליך החיובי שהילד עשה. "אני גאה בך שעזרת לאסוף את החפצים", "זה היה כל כך יפה איך ששיחקת עם אחותך", וכדו'.
  • חשיבה חיובית – "תחשוב טוב – יהיה טוב"! יש בנו יכולת להסתכל ולמצוא את החיובי בכל דבר, גם כשחווים קשיים לא מעטים.
  • למידה משותפת - לימוד משותף גורם לשמירה על הרצף הלימודי וגם מחזק את הקשר החיובי עם הילדים. מומלץ לשלב מידי יום זמן לימוד משפחתי, אפשר להחליט על נושאים שונים.
  • צמצום החשיפה לדברים שגורמים לדאגות ומחשבות לא נעימות. ככל שנתמקד בכאן ועכשיו, בדברים החיוביים שאנו עושים כעת, ננדוד פחות למחשבות ודאגות מיותרות, ונשמור על אווירה ערכית ונעימה במשפחה
  • שגרה בריאה וסדר יום מאורגן- ככל שניתן, מסייעים רבות לכל המשפחה.
  • תפקידים ואחריות אישית– ילדים מאוד אוהבים לעזור, זה מחזק אצלם את הביטחון והתחושה שהם נצרכים וחשובים במערך המשפחתי, דבר שמעצים ומחזק אותם. המשימות גם מעצימות ומחנכות את הילד לאחריות ונשיאה בנטל וגם מסייעות בשמירה על שגרה בריאה. תפקידים כגון: עריכה ופינוי השולחן, בכל ארוחה ילד אחר. זריקת האשפה, קיפול כביסה, גיהוץ ושאר מלאכות הבית מסייעים לבית שבו כולם שותפים ומאושרים, ולא להגיע למצב שבו המטלות נופלות על האם או חלק מהבנים או הבנות.
  • תאום ציפיות ורווח בין משימות - תיאום ציפיות ויעדים שאנו מציבים לעצמנו ולילדים, יכולים להקל מאוד על ההרגשה והאווירה בבית. תחליטו יחד עם הילדים מה הכי חשוב לעשות בכל יום. מעבר לזה, זהו זמן חופשי שבו הילדים בוחרים מה כיף להם לעשות. אל תרדפו אחריהם ואחרי המשימות, תנו נשימה, זה טוב שהילדים יידעו להסתדר.
  • פעולות מרגיעות לאורך היום – מנוחה, הרפיה, ניגונים ומוזיקה נעימה ורגועה, יכולים לעזור ולהרגיע את כל המשפחה.
  • הגבלת מסכים והפנייה למשחקים ודברים מקדמים, מעבר ל 2-3 שעות מסך ביום עלול ליצור תחלואה, עדיף להפנות את הילדים למשחקים שיקדמו אותם. מחקרים מעידים כי שעות מסך רבות מעלות את רמת האימפולסיביות, מגבירים חוסר שקט, מנוונים חלקים במוח, ועוד.
  • עידוד שימוש במשחקי קופסא וחשיבה- ספרי קריאה, משחקי קופסא רבי משתתפים, משחקי מחבואים וכדו'. נקודה מעניינת למחשבה: עד לא לפני הרבה זמן, טרום עידן המסכים, אלו היו המשחקים שבהם אנו ההורים, שיחקנו בילדותנו וב"ה גדלנו יפה.
  • פעילויות הפעלות ומשחקי חברה תורמים רבות לגיבוש המשפחתי. מומלץ שגם ההורים ישתתפו ולא רק הילדים בעצמם. החוויה הופכת להיות עוצמתית וחווייתית יותר יחד עם ההורים.
  • שינה טובה - חשוב לשמור על הבריאות והמערכת החיסונית – שעות שינה חשובות מאוד ולכן שאפו ל-8 שעות בלילה לכל הפחות, ולא שינה מאוחרת על חשבון הבוקר.
  • תזונה נכונה – הכניסו יותר ירקות חיים לשגרה, יותר שומנים בריאים, הרבה פחות פחמימות וסוכרים. זה מרגיע ועושה פלאים.
  • פעילות גופנית - חצי שעה הליכה מהירה או כל פעילות אחרת שתגרום להזעה, תזרים את הדם, תעלה את הפעילות העצבית במוח ותוציא את הרעלים דרך הזיעה החוצה. מעניין לציין כי מבחינה מחקרית נמצא כי לפעילות גופנית יש השפעה חיובית זהה לתרופות נוגדי דיכאון וחרדה.
  • מומלץ לצאת לפחות פעם בשבוע לטיול משפחתי בחיק הטבע- הילדים צריכים להכיר את העולם והטבע הנפלא שהקב"ה ברא, לא רק דרך המסך... בטיול שכזה ניתן ללמוד, ולהתחזק רבות במגוון תחומים. מה רבו מעשיך ה'!

הכותב הוא יועץ חינוכי M.Ed ומרצה במכללה האקדמית דתית לחינוך שאנן בחיפה ובממ"ד צבאות מנחם חיפה והקריות

הרב אריאל קהניאל
צילום: שאנן

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו