כך לא נראה אתר מורשת. צנרת כיבוי במערה
כך לא נראה אתר מורשת. צנרת כיבוי במערהצילום: נועם ארנון

משרד התיירות מבקש להקפיא את העבודות להנגשת מערת המכפלה, בטענה שיש להתאים את העבודות לא רק להנגשה אלא גם להסדרה תיירותית של המקום. תכנון מחודש של העבודות סביב המערה יארך תקופה לא מבוטלת של תכנון, ועדות, אישורים של גורמים רבים ועוד.

בראיון לערוץ 7 מתייחס דובר הישוב היהודי בחברון, נועם ארנון, לדרישת משרד התיירות ומציב סימן שאלה גדול סביב המגמה האמתית שמאחורי בקשת הקפאת העבודות: "השאלה היא אם התירוץ להפסיק את העבודה ולגשת לתכנון רציני אדריכלי היסטורי של המקום, זה רק תרוץ לביטול ההנגשה, או שאכן מישהו התעורר ומבין את חשיבות המקום וחשיבות השימור והאדריכלות, וניגש לתכנן בצורה רצינית את המקום דרכי ההנגשה האבטחה וכו'. לשאלה הזו אין לי תשובה".

ארנון מספר כי גורמי התכנון של המינהל האזרחי לא שיתפו במכוון מומחים אזרחיים הקשורים למערה, עובדה המוסיפה על הערפל סביב מגמות התכנון ארוך הטווח. "לצערי לא היינו חלק מהתכנון. רשויות התכנון במינהל האזרחי לא שיתפו אותנו בחשיבה והתכנון. הבנתי מאנשי המנהל שלא רצו לערב בתכנון גורמים אזרחיים יהודים כדי שלא ניתן יהיה לטעון שהפרויקט קשור למתנחלים, אלא שמדובר בעניין הומניטארי".

"היינו מוכנים לתרום מהניסיון המקצועי והידע שלנו, ולא רק אנחנו אלא גם אדריכלי שימור שעוסקים בתחום הזה של שימור אתרים ארכיאולוגיים בארץ ובעולם", אומר נועם ארנון המתאר את המציאות במערה כיום כתכנון של טלאי על טלאי. צילומים עדכניים שפרסם מלמדים על הרכבת צינורות כיבוי אש על גבי קירות המערה באופן מרושל ומאולתר, רחוק מאוד מהראוי להיות באתר מורשת עולמי.

"אנחנו בעד ההנגשה. אנחנו רוצים הנגשה, אבל אם לתכנן מחדש את התפיסה החזותית של האתר כראוי לאתרי מורשת עולמיים זה הזמן לעשות את זה", אומר ארנון המציב סימן שאלה גדול על המטרה האמתית שמאחורי דברי משרד התיירות על תכנית כוללת ורחבה הרבה יותר.

"יתכן שהתמונה תתבהר בימים הקרובים. יש הטוענים שכל הדרישה של משרד התיירות היא כניעה ללחץ ערבי, אבל אין לי עדויות לכך. ידוע לי שיש לחץ ערבי נגד העבודות. הם יודעים שתכנית שמבוצעת על ידי ממשלת ישראל היא הצהרה משמעותית על נוכחות ושליטה ישראלית במקום והם מנסים לעצור את זה. אנחנו בעד ההנגשה אבל טיפול חזותי ואדריכלי למקום דרוש מיד וצריך לגשת לתכנון הזה ברצינות ולבצע אותו. לכן אם העניין הוא להיכנע ללחץ ערבי ולא לבצע כלום, או לבצע את תכנית ההנגשה הקיימת, אנחנו בעד התכנית הקיימת. אם מדובר בחשיבה נכונה של האתר על כל מרכיביו והמרחב סביבו ועיצוב תכנית נכונה, אז גם אם זה ייקח כמה חודשים אנחנו תומכים בזה".

צנרת הכיבוי במערה
צנרת הכיבוי במערהצילום: נועם ארנון