נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: ערוץ 7

מיהו ימני?

הימין נאמן לערכים השורשיים והנצחיים של עם ישראל וארצו. רובו כיום מסורתי, ומיעוטו דתי או חרדי. המשותף לכולם הוא המקור של כל הערכים – התנ"ך, התורה והאמונה כערכים מוחלטים שניתנו מן השמים.

לעומת זאת, השמאל הפרוגרסיבי בנוי על הפוסט מודרנה הגורסת שאין אמת שמימית וערכים מוחלטים מחייבים. לשיטתם, הכול שייך ל'נרטיבים', ע"פ השקפת כל אדם וכל קבוצה, ואף ה'נרטיבים' עצמם משתנים מתקופה לתקופה.
משמעות הדברים היא שימין ושמאל הינם מושגים תרבותיים הנובעים מהשקפת עולם שונה.

ניקח לדוגמה את הנושא הלאומי והציוני. מראשית התנועה הציונית, הקמת המדינה ואחריה, היה ברור לכולם שהציונות שייכת לעם ישראל וללאומיותו בלבד. ארץ ישראל היא המקום הטבעי לאומה ולמדינתה. זאת מניין? מהתנ"ך, מהמסורת, מהתפילות "בשובך לציון ברחמים", מן השמים. כך אומר גם היום הימין האידאולוגי.

והנה בעשרות השנים האחרונות הגיח השמאל הפרוגרסיבי הטוען שהציונות שייכת לכל מי שעלה וגר בציון, גם אם אינו לאומי ויהודי, שהמדינה אמורה להיות רב לאומית ורב תרבותית – מדינה אזרחית, ושארץ ישראל שייכת לעמים רבים. אין להם מקורות שמימיים, שורשיים ומסורתיים לקביעתם, אך לדעתם אין צורך בשום מקור.

דוגמה נוספת היא היחס ליהדות. מהי יהדות? גם לחותמי מגילת העצמאות היה ברור שיהדות יש רק אחת, התורה שניתנה מסיני, התנ"ך שנאמר לנביאים, ומסורת תורה שבע"פ של ישראל עד פסיקת ההלכה. הם לא הכריעו איך תיראה המדינה שתקום, אך היה ברור להם שיהדות יש רק אחת.

שוב קם השמאל הפרוגרסיבי וטוען שיש הרבה סוגי יהדות והרבה זרמים ביהדות. יש מי שמרגיש יהודי, יש מי שנלחם למען עם ישראל בקונגרס האמריקאי או בצה"ל. יש יהודי אורתודוקסי, יש קונסרבטיבי ויש רפורמי. יש הרבה סוגים של יהדות. זאת מניין? מעצמם.

כעת נתבונן בממשלתנו, האם היא ימין או שמאל?

חלק ממרכיביה הם השמאל הפרוגרסיבי הקיצוני. בתוך הקואליציה יושבת מפלגה ערבית. כבר בסבבי הבחירות הקודמים אמרו יאיר לפיד ובני גנץ שהולכים לפי רוב אזרחי ולא לפי הרוב היהודי. א"כ בוודאי זו ממשלת שמאל תרבותי.

זה מסביר, למשל, מדוע אין בעיה למר יאיר לפיד לנסות לעצב מחדש את המושג אנטישמיות ולהסביר שהיא אינה מכוונת נגד יהודים אלא נגד כל המיעוטים הנרדפים בעולם.

זו גם הסיבה מדוע יושב 'רב' רפורמי ומקבל אגף רשמי במשרד התפוצות, שהרי לדעתם אין יהדות אחת.

ממשלה זו קיבלה בשמחה את פסיקת בג"ץ על פונדקאות לשני גברים, שהרי לדעתה גם מושג המשפחה המסורתי השתנה. הרי גם שר הבריאות שלה הוא כזה.

בקיצור – כל הערכים דינמיים ומשתנים, אין שום דבר מוחלט ונצחי.

לאן שייכת מפלגת ימינה?

לסיום נשאל: האם מפלגת ימינה היא עדיין חלק מהציונות הדתית?

מהי ציונות דתית? זוהי ציונות ששורשיה בדת, בתנ"ך, בתורה ובאמונה. לכן ערכיה מוחלטים ונצחיים. ערכיה אומרים שהציונות שייכת רק לעם ישראל שקיבל מהקב"ה את ארץ ישראל. לכן המדינה שייכת רק לאומה החיה בארצה. נוסף לכך, הציונות הדתית אינה רק ציונות אלא גם דת והלכה, נאמנות לתורה שבכתב ושבע"פ, לפסיקת ההלכה ולגדולי הפוסקים שבכל הדורות, ונאמנות למקימיה – הרב ריינס, הרב מוהליבר, והרב קוק.

האם הרב קוק איפסן פעם את ערכי האומה וארצה? ודאי שלא, אך מר נפתלי בנט עשה זאת לפני הבחירות האחרונות בשם המלחמה בקורונה.

האם הרב ריינס והרב מוהליבר חשבו שיש כמה סוגי יהדות? ודאי שלא, אך מר בנט ומר כהנא חושבים שכן. לכן אמר מר בנט לח"כים החרדים ולמר בצלאל סמוטריץ' שאין להם מונופול על היהדות; לכן אין לו בעיה לשבת בממשלה עם 'רב' רפורמי; ולכן הוא הכין להם בעבר רחבה בכותל.

מר בנט הסביר שאי אפשר ללכת לבחירות חמישיות, וערך זה גובר על שאר הערכים.

איך ניתן לקרוא למחיקת הערכים הזו אם לא שמאל תרבותי? אם יעמוד על הפרק הסכם שלום שידרוש את החרבת כל יהודה ושומרון, האם ערך השלום לא ידחה את ערך הריבונות וא"י? אולי נאפסן אותם עד בוא המשיח?

הרבה קיתונות נשפכו על אנשי ימינה, על גניבת הדעת והקולות שעשו, אך דומה שהכעס האינסטינקטיבי כלפיהם נובע מהסיבה שהם עברו מימין לשמאל, מימין תרבותי לשמאל תרבותי, מלאומיות ויהדות דתית שורשית לאזרחיות ויהדות רב מסלולית.

ברגע שהם עברו בנפשם ומוחם לשמאל הפרוגרסיבי, אין להם יותר שום קווים אדומים. אם הם יטענו שלא התכוונו ולא הבינו שמעשיהם העבירו אותם צד – הרי פתח תשובה מונח בפניהם, אך כעת חובת ההוכחה מוטלת עליהם.