הרב יובל שרלו
הרב יובל שרלוערוץ 7

הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בארגון רבני צהר, פסק היום (רביעי) כי ניתן לתעדף טיפול בחולי קורונה שהתחסנו על פני חולים שסירבו להתחסן.

הרב שרלו דיבר על מצב בו ממתינים לטיפול רפואי שני חולי קורונה, כאשר האחד מחוסן לקורונה והשני סירב לקבל את החיסון על אף שהוא יכול לקבלו מבחינה רפואית.

הוא הדגיש כי כשמדובר במקרה של הצלת חיים באופן דחוף - יש לתעדף אך ורק על פי השיקולים הרפואיים המקובלים ועל פי דחיפות המשימה. יחד עם זאת, כשלא מדובר במצב חירום - עדיף לטפל בראשונה בחולה שהתחסן.

לדבריו, "כשמדובר בהצלת חיים דחופים, השיקולים נדחים מפני המשימה. עם זאת, כאשר לא מדובר במצבי חרום מובהקים – יש מקום לתעדף חולה שהתחסן על פני חולה שסרב להתחסן. הדבר נובע מהצדק הטבעי, ומהעיקרון הפשוט שאדם אחראי למעשיו, ושבחירתו האישית אסור לה שתפגע באחרים".

מנכ״ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש חתם הבוקר (רביעי) על הצו המאפשר חיסון בבתי הספר במהלך שעות הלימודים ובאישור הורים בכתב. החל ממחר יינתנו חיסונים במוסדות חינוך חרדיים שכבר החלו את שנת הלימודים בא' אלול.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, שניסח את הצו יחד עם היועץ מנדלבליט, אמר לגלי צה''ל כי הצו מאפשר למנכ"ל משרד הבריאות להורות לצוותי רפואה להיכנס לבתי הספר, גם בשעות הלימודים. הצו לא כפוף להחלטת שרת החינוך".

הכנת הצו נעשתה בתיאום עם הורוביץ, שמעוניין לעשות בו שימוש כדי לעקוף את התנגדותה של השרה יפעת שאשא-ביטון למתן חיסונים בבתי הספר. במשרד המשפטים סבורים כי שאשא-ביטון אינה מוסמכת למנוע מתלמידים שהוריהם מאשרים זאת את האפשרות לקבל חיסון בשעות הלימודים.

7,832 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה - כך עולה מנתוני משרד הבריאות. שיעור החיוביים עומד על 5.6%. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 961 חולי קורונה, 578 מהם במצב קשה. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 6,708 חולי קורונה. מתחילת החודש נפטרו בישראל 230 חולי קורונה.

בתוך כך, הרב יעקב אריאל, רב העיר רמת גן לשעבר ומגדולי פוסקי ההלכה בציבור הדתי־לאומי, אמר כי יש להטיל סנקציות ציבוריות על מתנגדי החיסונים מכיוון שהם מסכנים אחרים. "אדם שאינו מתחסן עובר על ההלכה, שדורשת מאדם להיות בריא. חייבים לדרוש מכל אדם להתחסן", קבע הרב על פי הדיווח בישראל היום.

"צריך לדרוש מאדם שלא התחסן שלא יבוא בקהל. שיתכבד ויישב בביתו ולא ידביק אחרים. אם אדם כזה יגיע למקומות עם קהל, יש לדרוש ממנו לצאת החוצה. כמובן לא באלימות, אבל אסור לו להישאר. לדרוש דרישה אנושית פשוטה - אל תזיק לנו". הרב אריאל הוסיף וקבע כי "אסור למתנגד חיסונים להיכנס לבית כנסת, להשתתף במניין או לעלות לתורה, שיתכבד ויישב בביתו או שיתפלל מחוץ לבית הכנסת".

בכך מצטרף הרב אריאל למגמה הולכת וגוברת של רבנים שיוצאים בחריפות כמעט חסרת תקדים נגד מתנגדי חיסונים. הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי, זקן רבני חב"ד וראש בית הדין, קבע השבוע כי חל איסור על לא מחוסנים להיכנס לבית הכנסת.

כמו כן, התרחשה השבוע תקרית חריגה בשיעור של הרב בן ציון מוצפי, מגדולי הרבנים החרדים־ספרדים. במהלך השיעור התפתח עימות בין הרב לתלמיד, שטען כי "עם ישראל זו לא מעבדת ניסוי, אני מאמין לבורא עולם". הרב זעם וסילק אותו מהשיעור. "יותר מ־6,500 אנשים מתו", אמר לו, "תפסיק לבלבל את המוח".