דייני הממונות בכנס בבית אורות
דייני הממונות בכנס בבית אורותצילום: תורת המדינה

כנס בנושא בתי הדין לממונות במדינת ישראל התקיים בסוף השבוע שעבר (חמישי) בבית המדרש 'תורת המדינה-בית אורות' בהר הזיתים בירושלים.

הכנס, אותו יזמו מכון 'משפט לעם', 'איגוד בתי הדין לממונות' ומכון 'תורת המדינה' עסק בעידוד הציבור לפנות לבתי הדין לממונות הדנים על פי התורה.

לצד עשרות הדיינים והמשפטנים השתתפו בכנס הרב דוב ליאור, הרב רצון ערוסי, הרב יצחק זאגא, הרב עדו רכניץ, ופרופ' רון קליינמן.

לדברי הרב אריאל בראלי, ראש מכון משפט לעם, הציבור מכיר בחשיבות משפט התורה אך אינו מודע לכך שעל פי חוק הבוררות יש לפסק הדין בבתי הדין תוקף חוקי וניתן לאכוף אותו.

הרב ניר אביב מאיגוד בתי הדין לממונות אמר כי "רבים בציבור הדתי אינם מכירים את בתי הדין ולכן אינם יודעים כיצד לפנות אליהם בעת הצורך, על אף חשיבות משפט התורה בעיניהם". לדבריו, "מטרת הכנס שאיגד גופים שונים העוסקים בתחום השבת המשפט היא גיבוש תוכנית לתיקון המצב".

לדברי הרב יעקב יקיר, ראש בית המדרש 'תורת המדינה-בית אורות', "היכולת להניע אנשים לבוא לדין תורה תלויה בהבנה כי משפט התורה הוא בעל מערכת ערכים ייחודית ומוסרית, הטובה לאין ערוך ממערכת המשפט של מדינת ישראל. ההבנה הציבורית כי אחרי כ-70 שנות קיום הגיעה העת לעיצוב תרבותה של ישראל על פי התורה היא הדגל שייתן את המוטיבציה לדון בדיני תורה".

הרב יצחק זאגא פרס תכנית אסטרטגית לבניית מערכת משפט ממלכתית-עצמאית-תורנית מקבילה למערכת המשפט, ללא כפיפות לבג"ץ ושתהיה בנויה על דרישה ציבורית. לדבריו הציבור חופשי לבחור את הדרך בה ידונו את דיני הממונות שלו, ויכול לדרוש מערכת שתדון עפ"י התורה.

לדברי הרב מנחם קופרמן, טוען רבני ורב קהילה, הדרך הטובה ביותר להביא אנשים לדין תורה היא ההבנה הציבורית כי דין תורה הוא במקרים רבים מהיר, יעיל, חוסך זמן, עוגמת נפש, וכסף.

הרב דוב ליאור חיזק את העוסקים בהשבת משפט התורה. לדבריו, "הברכה היחידה בתפילה בה אנו מבקשים 'והסר ממנו יגון ואנחה' היא ברכת השיבה שופטינו. המשפט הזר, השופט את ישראל שלא עפ"י התורה, הוא המקור לצער ולחולשה הלאומית". בדבריו קרא הרב לדיינים לשפוט עפ"י התורה ולהציל עשוק מיד עושקו. בכל דור על הדיינים לקנוס את המזיקים המצויים כמו שנפסק ש'דיינינן דינא דגרמי'.

הרב ערוסי סיפר על פעילותו בתחום משפט התורה בשנים בהן עוד הוא היה חלוץ בתחום, על השותפות של ערוץ 7 כשהיה עוד באוניה בהקצאת פינות למשפט התורה, על הקמת מרכז לשפיטה תורנית חדיש ומרשים בקריית אונו ועל הצורך לשפוט בצורה אמיתית וקשובה.

לדברי הרב עדו רכניץ, היעד הסופי צריך להיות שבבית המשפט העליון ישבו דיינים. בתי הדין צריכים להיות מקצועיים ולכוון גבוה. הרב אביב זגלמן פרס תכנית ליצירת קהילה ציבורית רחבה שבנויה על ההסכמה לדון את הסכסוכים בתוכה עפ"י התורה.

הכנס לווה על ידי אנשי מיתוג ויחסי ציבור שדנו בדרך להנגיש את מערכות בתי הדין לממונות לציבור.