בשבועות האחרונים מחכים לוחמי אש בעלי זקנים שעובדים במערך הכבאות והצלה להכרעת בית המשפט. מדובר בעתירה שהגישו על מנת שיתאפשר להם לשרת בשירות מבצעי מבלי לגלח את זקנם.

מדובר במאבק שהפך למאבק בין ועד העובדים של עובדי הכבאות וההצלה נגד פיקוד נציבות המערך שבראשו עומד רב-טפסר דדי שמחי.

אחד הכבאים שהפכו להיות הפנים של המאבק הזה הוא רב-כבאי שניאור שיף, חסיד חב"ד שעובד ככבאי משנת 2014. בתיה שיף, אשתו, סיפרה באולפן ערוץ 7 על המאבק שמוביל בעלה (שאינו יכול להתראיין מתוקף תפקידו, י"ג) להמשיך לשרת במערך הכבאות כשזקן מכסה את פניו.

"זה לא 'בסך הכל זקן'", אמרה שיף לערוץ 7. "זה אמונה של בן אדם. אנחנו במדינה יהודית. ואני לא מדברת רק על חרדים ודתיים. יש הרבה מוסלמים שעובדים במערך הכבאות ומגדלים זקנים גם מבחינת הדת שלהם. גם להם יהיה אסור?"

"בעלי כבאי יותר משמונה שנים", ציינה. "כשהוא הגיע לקורס ומילא את הטפסים לא היה רשום שום דבר על זה שהוא לא יכול להיות כבאי עם זקן. הוא עבר את כל התהליך והכל היה בסדר. הגיע טקס הסיום שבו אמורים לקבל את הסיכה, הוא עומד שם ואומרים לו אתה לא יכול לקבל את הסיכה של הכבאים כי יש לך זקן".

לדבריה, "זה התחיל משום מקום ומשם זה הלך והתפתח. אחרי קורס מאוד ארוך שהוא עשה הוא היה עובד יומית ולא יכל להיות מבצעי. הוא לא היה עולה על הכבאית ובעצם לא עשה את העבודה שלשמה הוא הצטרף למערך הכבאות".

"כעבור מספר חודשים, כשזה התגלה לוועד הכבאים, יצאה החלטה של כל הכבאים במדינה לא לגלח את הזקנים במשך שבועיים כדי שיתנו לבעלי את ההזדמנות להיות כבאי כמו כולם", סיפרה. "ברוך ה' זה עבד, והוא עבד בתור כבאי והרגיש שהוא ממלא את השליחות שלו. ואז, לפני 4 שנים, זה צץ ועלה שוב פעם. רב טפסר דדי שמח מנהל את המאבק הזה מול כל מי שמגדל זקנים".

שיף התגייס למערך הכבאות וההצלה בשנת 2014. בסיום הקורס האינטנסיבי שעבר הוא נתקל בקשיים מצד מפקדיו לקבל תעודת כבאי בגלל הזקן שהוא נוהג לגדל כמנהג חסידות חב"ד.

הטענה של ראשי נציבות כבאות והצלה היא שמסיכות הפנים בהן משתמשים הכבאים להגנה מפני חומרים רעילים אינן אטומות דיו כשמי שעוטה אותן הוא בעל זקן.

טענותיהם נסמכות על מסקנות ועדה מקצועית מיוחדת שבחנה את הוראות יצרן המסיכות, את התקן הבטיחותי בעולם וכן חוות דעת מומחים, והגיעה למסקנה כי "שיער פנים בממשקי האטימה של מסיכת הנשימה של לוחמי האש, מגביר את הסיכוי לחדירתם של מזהמים לחלל המסיכה ומקטין את מקדם המיגון שלה".

עם זאת, במהלך השנים ניתנה האפשרות לבעלי זקנים לשרת כלוחמי אש. בשנת 2017, כארבעה חודשים לאחר מינוי של רב-טפסר שמחי למפקד מערך הכבאות, נחשף באתר ערוץ 7 כי הרב הראשי של הרשות לכבאות והצלה, הרב מנחם פרל, הודיע על התפטרותו מתפקידו בעקבות מחאתו בין השאר על כך שבשירותי הכבאות ישנו איסור גורף לגדל זקנים מטעמי דת, גם כאשר הדבר מתאפשר מבחינה מקצועית.

בשנת 2018, בעקבות מסקנותיה של הוועדה המיוחדת, הכריז שמחי על איסור גורף לשרת כלוחמי אש עם זקנים. האיסור לא יושם באופן גורף, ולוחמי אש בחלק גדול מהתחנות המשיכו לשרת גם כשזקן מכסה את פניהם.

בשנת 2020, עם פרוץ מגיפת הקורונה, הוחמרו דרישות מערך הכבאות וההצלה נגד בעלי הזקנים והאיסור נאכף בחומרה רבה יותר. או אז הוגשה עתירה לבית הדין לעבודה בדרישה לאפשר לבעלי הזקנים לשרת כלוחמי אש כפי שהיה מקובל במשך השנים.

שיף יחד עם ועד העובדים של 'כבאות והצלה' מצוידים בחוות דעת של מומחה הבטיחות ד"ר אמיר פרי, שבדק במחקר מקיף את נושא האטימה במקרה של גידול זקן. מסקנותיו תומכות דווקא בטענותיהם של הכבאים שמעוניינים לגדל את זקנם.

בתיה שיף: "משנת 2018 הוא (רב טפסר דדי שמחי, י"ג) החליט שאי אפשר זקנים. לפני 2018 הכל היה בסדר, לא הייתה שום בעיה עם בעלי זקנים. יתרה מכך, גיסי למשל שמתנדב בכבאות, עבד מאוד קשה בשריפות הגדולות שהיו בירושלים, קיבל מצטיין והוא עם זקן מלא. המתנדבים, בעיקר אלה שמתנדבים בתחנות של יהודה ושומרון, מתנדבים עם זקנים ואין להם שום בעיה איתם. הם נכנסים לדירות, משתמשים במסיכות שאמורות להיות בעייתיות לבעלי זקנים - זה בסדר, אבל מי שעובד במערך הכבאות לא יכול להיות עם זקן".

לטענת שיף, הוראות היצרן שמורות שלא לעטות את המסיכות בהן משתמשים הכבאים כשזקן על פניהם מחמירות ביותר, ויותר מכפי הצורך. "החברות כותבות את זה בשביל כסת"ח", אמרה. "חברות גדולות צריכות להיות עמידות בפני כל מי תביעות, בעיקר בתפקידים כאלה".

לדבריה, "בעלי ווועד הכבאים עשו אין-ספור מחקרים ונסיונות עם המסיכות. בעלי עבר את כל הבדיקות, בעלי זקנים מאוד ארוכים עברו את כל הבדיקות של האיטום. יש מחקר מאוד ארוך שמוכיח שאין שום בעיה לבעלי זקנים עם המסיכות האלה".

 

המאבק על גידול זקן יחד עם עטיית מסיכות האטימה לא נוגע רק למערך הכבאות. "אתה הולך לצאת נגד כל מי שנמצא במערך הביטחון של המדינה", אמרה שיף. "אם זה סוהרים, ובצבא, כל מי שיש לו זקן אתה הולך להגיד לו להתראות הוא לא יכול לתפקד בשום דבר כזה? זאת הקדמה למשהו שהוא לא טוב".

"זו מדינה יהודית", הוסיפה. "אנשים מגדלים זקן כי זה חשוב להם מבחינת האמונה שלהם והדרך חיים שלהם. אם יש מחקרים שמוכיחים שזה אפשרי ושזה בטיחותי, אז אין שום סיבה לצאת נגד זה ולהתעקש עליהם".

שיף, כמו עוד כבאים ותיקים וצעירים בעלי זקנים, מחכים להכרעת בית המשפט שיקבע האם יהיה אפשר לאסור עליהם לשרת בתפקיד מבצעי במערך הכיבוי כשזקן מכסה את פניהם. "בחודשיים האחרונים בעלי ובעלי זקנים אחרים בעבודה מחתימים כרטיס ואפילו לא עולים על הכבאית", אמרה שיף. "זה משהו שאני רואה מהצד, אני שואלת את בעלי 'איך היה במשמרת' והוא 'כבוי'. הוא בא בשביל להציל חיי אדם ובמשך החודשיים האחרונים לא נותנים להם לעשות את זה. זה עומד מול בית המשפט ואמורה להיות הכרעה כל יום".

"אני מחזיקה אצבעות, אומרת פרקי תהילים ובאמת מתפללת. זאת פרנסה של בן אדם, אני מתפללת שההכרעה תהיה לטובתנו, שאחרי כל ההוכחות ואחרי כל המחקרים שיראו שזה בסדר לגדל את הזקן ולשמור עליו ועדיין להיות מבצעי", כך בתיה שיף.