יו"ר מפלגת הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'
יו"ר מפלגת הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'צילום: משה ביטון

יו"ר מפלגת 'הציונות הדתית' חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' דורש מהרמטכ"ל אביב כוכבי והרב הראשי לצה"ל אייל קרים לפעול לביטול טיול מצטייני אלוף פיקוד המרכז בהר הבית.

סמוטריץ' מציין במכתבו, שהובא באתר בחדרי חרדים, כי הוא בטוח שכוונת המארגנים הייתה טובה, ושהוא שמח על כל גילוי ריבונות בהר-הבית. יחד עם זאת, הוא קרא לבטל את הטיול מכיוון שהוא נגד פסיקת הרבנות הראשית, ולטענתו, הר-הבית הוא לא מקום לטיולים.

"דווקא בשל קדושת המקום, על פי ההלכה היהודית האיסור לעלות למקום שלא בטהרה הינו חמור ביותר, איסור כרת, ואינו מתאפשר ללא הכנה הלכתית מדוקדקת משכך, הרבנות הראשית אוסרת עליה להר הבית".

"בכאב גדול על ביזוי מקום המקדש בשליטתו הזמנית של הוואקף במקום, ובציפייה ליום שבו נשוב לעלות לרגל לבית המקדש בקדושה ובטהרה, אני פונה אליכם בבקשה לביטול הטיול בהר הבית במתכונתו הנוכחית".

"הר הבית אינו מקום לטיול ואין זה ראוי שצבא ההגנה לישראל יעלה את חייליו לטיול המנוגד להוראות הרבנות הראשית ויכשיל אותם באיסור חמור. מה עושים אנשים פרטיים הוא עניינם שלהם, לא כך ביחס לטיול המאורגן על ידי גוף ממלכתי כמו הצבא".

חבר הכנסת יום טוב כלפון מימינה הגיב "אני מאוד מופתע מהפעלתנות של סמוטריץ נגד הר הבית. הרי הוא יודע שיש פסיקות הלכתיות המתירות עליית כוחות ביטחון להר, גם בלי טהרה, לקיום מצוות 'וירשתם אותה' היא מצוות כיבוש הארץ וההר, ולפיה יש להראות בכל רגע נתון נוכחות יהודית בהר כך פסק הרב גורן בספרו ״הר הבית״ בפרק ל׳.

אינני רוצה להפריע לידידי איתמר בן גביר במיטת חוליו (ומאחל שוב רפואה שלמה) אבל יש לי תחושה שמכתב זה של ראש סיעתו לא על דעתו, כמו גם לא על דעת רבים מהציבור הנאמן להר בית ה׳ שהצביע לאותה סיעה. עצוב שדווקא סמוטריץ מחזק את הוואקף בהר הבית".

יו"ר סיעת ימינה ח"כ ניר אורבך הגיב "‏גם אם הר הבית נמצא בלב מחלוקת הלכתית לגבי עליה בטהרה- אין ספק שמבחינת משילות וריבונות הוא סמל. לבקש לבטל פעולה אקטיבית של עליה להר זו טעות חמורה. וטעויות בנוגע להר הבית- כבר נעשו בעבר".

תום ניסני מנכ"ל "בידינו - למען הר הבית" מסר בתגובה "ראוי וחשוב שקציני פיקוד המרכז, הפיקוד אשר היה אמון על שחרור הר הבית ב67' יעלו להר, המקום החשוב והקדוש ביותר לעם היהודי. ח"כ סמוטריץ' בעצמו מדגיש במכתבו את חשיבות העלייה להר.

במקביל, חשוב שהקצינים יקבלו את המידע הרחב ביותר על חשיבות ההר, משמעותו, וכיצד עולים להר לפי ההלכה. הקריאה לביטול היא טעות חמורה וקשה. במקום לבטל, צריך לשדרג. מדריכי 'בידינו' ישמחו לספק הדרכה מלאה לקציני פיקוד המרכז".