כבאי. אילוסטרציה
כבאי. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

בית הדין האזורי לעבודה תל אביב הכריע לפני מספר ימים בעתירה שהגישו 'ארגון הכבאים המקצועיים בישראל' בדרישה לבטל את האיסור לגדל זקן ללוחמי האש.

בית המשפט קבע כי ההוראה לחייב את הכבאים המבצעיים לגלח את זקנם באזורי הממשק עם מסיכות האטימה, שניתנה על ידי קצין בטיחות ראשי ברשות הכבאות סגן טפסר שי קרנצלר, ניתנה בחוסר סמכות ודינה להתבטל.

יחד עם זאת קבע בית המשפט כי במידה ונציב כבאות והצלה יאסור את גידול הזקנים, והחלטתו תקבל את אישור השר לביטחון פנים - ההחלטה תכנס לתוקף.

סוגיה חשובה נוספת בה הכריע בית המשפט היא האם המסיכות של כבאות והצלה לא אוטמות כראוי במקרה שהעוטה אותן מגדל זקן באזורי הממשק בין המסיכה לפנים.

השופט דורון יפת כתב בפסק הדין כי "עיון בחוות הדעת מטעם המומחים, התרשמות מעדויותיהם, הנחיות של מכוני התקינה והנחיות מהארץ ובעולם מביאה אותנו למסקנה ברורה, כי שיער פנים בממשק האטימה של המסיכה פוגע באטימות המסכה, תהא סוגה אשר תהא".

כבר בתחילת ההליך המשפטי הסכימו הצדדים כי הסתדרות העובדים, המייצגת את עובדי כבאות והצלה, תמליץ לכל הכבאים לגלח את זקנם, אך עד להכרעת בית המשפט יתאפשר לכבאים המגדלים זקן בשל סיבות דתיות ואמונה והן מטעמים רפואיים, להמשיך לגדל זקן.

בית המשפט קבע להאריך את תוקף ההחלטה עד לתחילת חודש נובמבר 2021. כעת צפויה לצאת הוראה של נציב כבאות והצלה רב טפסר דדי שמחי, מגובה באישורו של השר לביטחון פנים, לאסור על לוחמי האש לגדל זקן.

במידה ולא יתן נציב כבאות והצלה הוראה שכזאת עם אישורו של השר, האיסור על גידול זקן בארגון כבאות והצלה יתבטל באופן מיידי בתאריך ה-6.11.21.

למרות פסק הדין שהכריע כי באופן עקרוני ראוי לאסור גידול זקן אצל לוחמי האש חרף הפגיעה בזכויות היסוד, בארגון הכבאים רואים בפסק הדין ציון דרך חשוב ביחסם עם נציבות כבאות והצלה. "המשמעות העיקרית של פסק הדין היא שבית הדין קבע שהנציב לא יכול לעשות מה שבא לו", כתב יו"ר ארגון הכבאים אבי אנקורי במכתב ששלח לחבריו הכבאים.

"יש חוק במדינת ישראל, וגם הנציב צריך לפעול לפי החוק", הוסיף. "בית הדין קבע שלפי החוק פגיעה בזכויות שלנו לחופש דת ולשלמות הגוף, ובזכות שלנו לכבוד בסיסי, צריכה להיעשות או בתקנות של הממשלה, או באישור של שר הבט"פ. במילים אחרות, בית הדין אמר לשימחי יש לך גבולות ואתה צריך לכבד את העובדים שלך".