תיעוד פתח המנהרה
תיעוד פתח המנהרהצילום: שב"ס

דוח ראשוני בעקבות מחדל בריחת המחבלים מכלא גלבוע מעריך כי המחבלים פוררו את הבטון ברצפת התא באמצעות חומצה או קוקה קולה. כך דווח בכאן 11.

המחבלים חפרו 29 מטרים של מנהרה ו-6 מטרים היו חלל ריק.

עוד עולה מהדוח שהזמין שב"ס כי נתיב הבריחה של האסירים כלל הרמת לוח שיש בתא המקלחת וחפירת פיר מנהרה דרך שכבות פלדה ובטון אל החלל שמתחת.

על השאלה כיצד חפרו המחבלים בבטון כותבים אנשי יחידת יהל"ם של צה''ל כי "ניתן להחליש ולפורר בטון לאורך זמן על ידי שימוש בחומצות שונות, ללא אמצעים יעודיים ניתן להשתמש במשקה קולה. רשת הזיון ניתנת לחיתוך בעזרת פצירה מאולתרת לאורך זמן".

הדוח מפרט כיצד הגיעו המחבלים אל החלל מתחת לתא: "נתיב הבריחה של האסירים כלל חפירת פיר מנהרה מתחת ללוח שיש בתא המקלחת, מעבר דרך הפח העליון (5 מ"מ פלדה) ודרך רצפת האפס (20 ס"מ בטון) אל החלל התת קרקעי".

הדוח מגלה כי המחבלים נאלצו לחפור 29 מטרים: "אורך מנהרת הבריחה הוא כ-35 מטר, כאשר 29 מטר מתוכם חפורים, בקוטר ממוצע של 0.5 מטר, כלומר כמות של 5-6 קוב אדמה. חומר החפירה שימש לדיפון התוואי הנחפר בתוך חללי קורות הקישור, חסך את הצורך בפינוי חומר החפירה לתוך בית הכלא".

בתוך כך, המשטרה והשב"כ סיימו לחקור את ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע בתחילת החודש. הוגשה הצהרת תובע באמצעות הפרקליטות לקראת כתב אישום שיוגש נגדם בימים הקרובים.

על פי הדיווח בחדשות 12, החקירה העלתה חשד כי חמישה אסירים מכלא גלבוע שיתפו פעולה וסייעו בבריחת ששת האסירים. אחד האסירים שיואשמו בסיוע היה אמור להיות בין הנמלטים - אבל התחרט. מי שהצטרף במקומו הוא זכריה זביידי.

האירוע התרחש כזכור ב-6 בספטמבר, אז התקבל דיווח על בריחה של שישה מחבלים מכלא גלבוע במהלך הלילה. עם קבלת הדיווח פתחו כוחות הביטחון במצוד נרחב. אחרי כמה ימים בלבד נלכדו ארבעה מחבלים מתוך השישה - מחמוד עארדה ויעקב קאדרי בנצרת. ולאחר מכן זכריא זביידי ומוחמד עארדה. בהמשך נלכדו בג'נין גם איהם 'ממג'י ומונאדל אינפיעאת.