אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

רשות הפטנטים הישראלית מעמידה לשימוש הציבור מנוע חיפוש ייחודי המבוסס על טכנולוגיות של בינה מלאכותית ולמידה עמוקה.

השימוש במנוע אינו כרוך בעלות ויקל על יזמים וממציאים לערוך חיפוש פטנטים. הפלטפורמה מאפשרת לממציא להזין טקסט חופשי למערכת ולקבל בזמן קצר פטנטים רלוונטיים בתחום האמצאה.

רישום פטנט על אמצאה מעניק לממציא את האפשרות למנוע את השימוש באמצאה מצדדים שלישיים. בין התנאים הבסיסיים לרישום פטנט על אמצאה הוא שהאמצאה היא חדשה, כלומר לא הייתה ידועה קודם, ואינה מובנת מאליה. לשם כך, עורכים חיפוש פטנטים, המאפשר להעריך את הסיכויים לקבלת פטנט על האמצאה וכן נותן מידע לגבי המתחרים בתחום ופטנטים שהממציא עצמו עלול להפר.

ממציאים ויזמים יכולים כיום לערוך חיפוש ידע קודם דרך מאגרי מידע חופשיים המכילים פטנטים וספרות מקצועית. עם זאת, כמו בכל חיפוש, בתהליך החיפוש ייחשף הממציא לכמויות גדולות של מידע לא רלוונטי. סינון המידע המתקבל דורש זמן רב, ידע בתחום הטכנולוגי, וכן הבנה בסיסית בתחום הפטנטים.

שימוש במנוע חיפוש מבוסס בינה מלאכותית, יכול במקרים רבים לקצר את התהליך ולהציף מסמכים רלוונטיים בקלות ובזמן קצר. אם לא נמצאו מסמכים רלוונטיים על ידי מנוע החיפוש האוטומטי, ניתן להמשיך את החיפוש בכלים נוספים.

עו"ד אופיר אלון, ראש רשות הפטנטים: "בשנים האחרונות נעשים נסיונות רבים לפתח מנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית ולמידה עמוקה, ורשות הפטנטים השקיעה רבות בחיפוש ובחינת טכנולוגיה מסוג זה. הטכנולוגיה שנבחרה לבסוף היא של חברה ישראלית בשם סימילארי בע"מ. רשות הפטנטים שמחה להיות חלוצה ולהעמיד כלי חיפוש פטנט מבוסס בינה מלאכותית לרשות הציבור, ובכך להקל על ממציאים ויזמים בשלב החשוב של איתור פטנטים דומים. הדבר יביא לחיסכון בזמן ומשאבים הנדרש כל כך בפיתוח מיזמים טכנולוגיים.

''יתרון חשוב נוסף בשימוש בכלי הוא שמדובר באותו כלי בו מתחילים בוחני הפטנטים ברשות הפטנטים את החיפוש בבקשות הנבחנות ברשות, וכך יכול הממציא לקבל מראש גישה לחלק מן התוצאות בהן יעשה בוחן הפטנטים שימוש בבחינת הבקשה לפטנט שיגיש הממציא על האמצאה", הוסיף אלון.

מנוע חיפוש הפטנטים