עסקת שליט - הניצחון הגדול של החמאסחדשות 12

בוידאו: הצצה לחלק השני של הפרויקט שישודר הערב ויעסוק במחבלים שהפכו לצמרת חמאס

לקראת ציון עשור לחזרה של גלעד שליט משבי חמאס בעזה ועשור ל"עסקת שליט", שבה גם שוחררו מהכלא הישראלי 1,027 מחבלים התראיין האב נועם ל"מהדורה המרכזית" של חדשות 12 וסיפר על הזמן שעבר מאז.

כבר יותר מ-6 שנים שהוא מתמודד עם מחלת הלוקמיה, סרטן הדם: "אומנם היא בנסיגה, אבל אני היום סובל ממחלה אוטואימונית שתוקפת אותי, אחרי השתלת מח עצם מתורם. מזדקן. מזדקן מהר".

האב שהלך ברגל ממצפה הילה בצפון ועד לירושלים, מתקשה היום לעמוד במשך יותר מכמה דקות, אך נועם בדרכו טוען: "אין הוכחה מדעית לזה, אבל, כמובן שחמש שנים וחצי של לחץ לא הועילו לבריאותי. אין הוכחה רפואית לזה, אבל כנראה שיש בכל זאת איזשהו קשר".

שליט התייחס בריאיון גם לביקורות שהופנו נגד גלעד על האירוע שבו נחטף, ועל העסקה. ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט טען בעבר בריאיון כי לא ברור אם היה מדובר בחטיפה או ב"התמסרות", ושליט טוען מנגד: "לאהוד אולמרט בכלל יש נטייה לשכתב את ההיסטוריה", תוך שהוא מזכיר את "נאום המעטפות".

"עד שלא תהיה בתוך הסיטואציה, אני לא הייתי שופט אף אחד. בטח לא אהוד אולמרט שבחיים לא ראה כדורים שורקים ליד האוזן שלו", הוסיף שליט האב. ולמרות זאת, טענות עלו גם נגד גלעד שיצא מהטנק ללא נשקו.

"לא היה עוזר הנשק. ברגע שהוא היה יוצא עם נשק או משהו, או מנסה לירות, הוא היה נקטל מיד. אלה שכתבו למה הוא לא ירה במקלע המקביל, למה הוא לא תפס את מאג הצריח והתחיל לירות לכל הכיוונים כמו רמבו – זאת לא הייתה הסיטואציה", טוען נועם, שמוסיף כי גלעד היה אז במשך פחות משנה בצבא ושהוא עבר קורס בסיסי בלבד.

"יכול להיות שהוא היה יכול לנסות לעשות משהו ולהתאבד. זה ברור שאפשר היה. אין ספק שחלק גדול מהפוליטיקאים היו שמחים אם גלעד היה חוזר בארון, עטוף בדגל ישראל. לאכזבתם, הוא לא חזר בארון".

שאלת המחיר - חייל אחד בתמורה ל-1,027 מחבלים, עולה מדי פעם: "אני חושב שהדברים, שוב, יוצאים מפרופורציה", טען נועם. "גם אם לא היו משוחררי עסקת שליט, לא חסרים אנשי חמאס או אנשי ג'יהאד איסלאמי שיבצעו פיגועים. אין ואקום בעניין הזה – אם לא היו אסירים כאלה אז היו אחרים".

"אנחנו לא אמרנו את מי לשחרר ואת מי לא לשחרר. יצאנו לקמפיין על מנת שהממשלה תשחרר את גלעד, לא אמרנו לה איך לשחרר את גלעד. היות שהיא נכשלה במנופי לחץ אחרים על החמאס אז לא הייתה ברירה אלא לשחרר אסירים, והכישלון הזה הוא כישלון מהדהד, שהמערכת הביטחונית הודו שלא הצליחו לייצר אלטרנטיבה".