ישיבת ממשלה חגיגית נערכת הבוקר (ראשון) במלון המלך דודו בירושלים, במעמד קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל המבקרת בישראל.

מרקל אמרה לבנט בישיבת הממשלה: "גרמניה תהיה מחויבת גם בעתיד לביטחון ישראל, זו עמדה ברורה של הממשלה הגרמנית. אנחנו רוצים שהיחסים יהיו חיים, תוססים, לא נוקשים, נמשיך ללבן גם את המחלוקות בינינו".

בנט אמר כי "זו ישיבת ממשלה מיוחדת, עם אורחת מיוחדת - קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. ידידת אמת של מדינת ישראל. ברוכה הבאה לירושלים. הביקור עמוס בתוכן, כולל בדברים חיוניים להבטחת ביטחון ישראל לדורות קדימה, וכבר הייתה לנו שיחה חמה ורצינית בנוגע לנושאים אלה.

''גברתי הקנצלרית, הממשלה הזאת היא ממשלה מגוונת מאוד בדעותיה, יכול להיות המגוונת ביותר בעולם. סביב השולחן הזה ניתן לשמוע כמעט כל דעה אפשרית על כל נושא. ובכל זאת, יש בין כל מי שיושב פה הסכמה בסיסית על כמה נושאים מהותיים. אחד מהם הוא החשיבות שכולנו רואים ביחסים עם גרמניה, בצורך לשמור עליהם ולשפר אותם, ובהערכה הגדולה של כולנו כאן לתפקיד המיוחד שאת ממלאת לאורך השנים בביצור הקשר הזה, שיושב על פצע היסטורי עצום''.

ראש הממשלה אמר לקנצלרית: ''בראש ובראשונה - אנחנו מעריכים את המחויבות המתמשכת שלך לביטחון מדינת ישראל. אני מבקש לצטט אותך, הקנצלרית, במילים שאין מדויקות מהן: "ישראל היא עדיין המדינה היחידה באזור שיש בה דמוקרטיה ושלטון חוק, חופש דעה ופלורליזם. ביטחון ישראל הוא חלק מהאינטרס הלאומי של גרמניה. אנחנו לא נייטרלים". במשפט הזה, המשפט הכי חשוב, יש עמדה מוסרית, שחשוב כל-כך להשמיע, בעיקר באירופה: אנחנו לא ניטרליים. לא רק בגלל החוב המוסרי, והיחסים המיוחדים בין שתי המדינות, אלא מפני שמדינת ישראל היא באמת, כפי שאמרתי באו"ם, מגדלור בים סוער. מי ששומר על נייטרליות, בסכסוך בין ישראל לבין מדינות כמו איראן וארגונים כמו חמאס וחזבאללה, איבד את המצפן המוסרי שלו.

''את, הקנצלרית, משמשת מזה שנים כמצפן המוסרי של יבשת אירופה כולה ומתווה קו בלתי מתפשר של תמיכה בישראל''.

בנוגע להתחמשות איראן בנשק גרעיני אמר בנט: ''בימים אלה העולם יושב וממתין להחלטה בטהראן, האם לחזור או לא לחזור לשולחן הדיונים בוינה, ולהיכנס מחדש להסכם הגרעין, ה-JCPOA.

''לצערנו, בשלוש השנים האחרונות האיראנים עשו קפיצה ענקית קדימה ביכולת העשרת האורניום שלהם. תכנית הגרעין האיראנית היא בנקודה המתקדמת ביותר שלה אי פעם. העולם ממתין, האיראנים מושכים זמן, והצנטריפוגות מסתובבות.

''האחריות המוטלת על ישראל היא לוודא - במעשים, לא בנאומים - שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. לעולם. נשק גרעיני בידיו של משטר קיצוני ואלים כזה ישנה את פני האזור ואת פני העולם. בשבילנו זו לא בעיה אסטרטגית, זו סוגיה קיומית.

ישיבת ממשלה בהשתתפות מרקל
ישיבת ממשלה בהשתתפות מרקלצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

גבירתי הקנצלרית, חבריי לממשלה, מסביב לשולחן הזה ניתן לראות את פניה האמיתיות של ישראל: נשים וגברים, ימין ושמאל, יהודים וערבים.

''אנחנו מדינה שפועלת לרווחת אזרחיה אבל גם שואפת לתרום לעולם. בימים אלה, למשל, ישראל יוצאת אט-אט מגל הדלתא של נגיף הקורונה, אחרי מבצע חיסוני בוסטר ענק, תוך שהכלכלה נשארה פתוחה לכל אורך התקופה. צברנו הרבה ניסיון וידע - ידע פרקטי שמציל חיים, ואנחנו משתפים את הידע הזה עם העולם בכל דרך אפשרית.

''אני מנצל את העובדה שזהו ביקור עבודה לכל דבר ועניין, ומבקש מהשרים תשומת לב מיוחדת לנושאים שיש לקדם בעבודה המשותפת בין שתי הממשלות, בהם סיוע לניצולי השואה, הידוק הקשר הכלכלי, בעיקר בתחומי החדשנות ושמירה על עתיד כדור הארץ, וחיזוק הקשר בין העמים, בעיקר הדור הצעיר, דור העתיד, באמצעות משלחות נוער. הקנצלרית העלתה שישנם חסמים מסוימים אז אני מנחה את שרי הממשלה הרלוונטיים למצוא פתרון מהיר לעניין הזה. עכשיו, כשניתן יהיה לנסוע יותר בקלות, אנחנו רוצים לראות תנועה ערה מאוד בין שתי המדינות''.

בתום דבריו אמר בנט: ''גבירתי הקנצלרית, אנחנו שמחים מאוד לארח אותך כאן היום, ואני רוצה לנצל את ההזדמנות להעביר לך את ההערכה העמוקה של העם בישראל על העמידה שלך לצידנו לאורך השנים, במילים, וחשוב יותר - במעשים. את חברה גדולה של ישראל, תודה לך חברתנו".

מוקדם יותר נועד בנט עם מרקל בארבע עיניים. "ברוכה הבאה לישראל, חברה יקרה של ישראל. זה תענוג לארח אותך ואת המשלחת שלך כאן, הקנצלרית מרקל", אמרה בנט לקנצלרית.

"אנחנו מעריכים את החברות המתמשכת עמך ואת מחויבותך לישראל. מערכת היחסים בין גרמניה לישראל הייתה חזקה, אבל בתקופתך הפכה לחזקה מאי פעם. היא הפכה מעוד ברית לחברות אמיתית הודות למנהיגותך. אנחנו מצפים לחזק את זה אפילו יותר - בעסקים, במדע, בחינוך, בבריאות וכמובן בביטחון.

''לפעמים מנהיג עושה הבדל משמעותי, ואני חושב שמנהיגותך סללה את הדרך למחויבות מתמשכת של גרמניה לביטחון ישראל, ואנחנו מעריכים את זה מאוד''.

בנט המשיך: ''אנחנו בהחלט זוכרים את ההיסטוריה, ומביטים באופטימיות לעתיד טוב יותר. הממשלה בראשותי תמשיך את מערכת היחסים המתמשכת. הממשלה החדשה שלנו גם מביאה רוח חדשה של רצון טוב''.

לדבריו, ''זו הממשלה המגוונת ביותר בהיסטוריה של ישראל. יש לנו ימין ושמאל, יהודים ומוסלמים, דתיים וחילונים, וזה עובד, אנחנו מסתדרים יחד די טוב. זו גם הממשלה הנשית ביותר בהיסטוריה של ישראל, עם שמונה שרות, ואני חושב שזו אחת הסיבות שזה עובד טוב.

''אני בטוח שתהיה לנו פגישה פורה מאוד. בשם הציבור הישראלי אני רוצה להודות לך. תודה לך, אנגלה", אמר ראש הממשלה לקנצלרית.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נחתה אמש בישראל (מוצאי שבת) לביקור שיימשך יומיים. המנהיגה הותיקה שהגיעה לביקור אחרון במסגרת תפקידה תשתתף בישיבה ממשלה חגיגית שתערוך ממשלת ישראל לכבודה.

הבוקר היא תיפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט והשניים יסעדו יחד. בצהריים תיוועד מרקל עם נשיא המדינה יצחק הרצוג.

במהלך הביקור תגיע המנהיגה למוזיאון יד ושם ותפגוש אנשי היי-טק ויזמים ישראלים יחד עם ראש הממשלה. היא גם תקבל תואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון ומחר תנאם בפני המכון למחקרי ביטחון לאומי.

לבקשת הגרמנים המנהיגה לא תלחץ ידיים במהלך פגישותיה בישראל וזאת במסגרת ההקפדה על הריחוק לאור מגפת הקורונה והחשש לבריאותה של מרקל.

בניגוד למנהגה בעבר, קנצלרית גרמניה לא תיוועד עם יושב ראש האופוזיציה בנימין נתניהו במהלך הביקור.

לשכתה של מרקל ביקשה להגדיר את הביקור באופן שמאפשר לה להתחמק מהמפגש הזה, ככל הנראה לאור היחסים הפחות טובים בין ראש הממשלה לשעבר ובין הקנצלרית היוצאת.