תינוקות ללא שינה
תינוקות ללא שינהצילום: Istock

שנתם של ילדים בגיל הרך היא לעיתים טרופה וחסרת מנוחה. לשינה כזו יש השפעה לא רק על ההורים שמוצאים את עצמם מתקשים להיכנס לשינה רציפה ובריאה, אלא גם על התפתחותם של ילדים. לרפואה המשלימה לענפיה יש מה לומר בסוגיה ודרכים להתמודד איתה. על כך שוחחנו עם ד"ר יפתח ברוזה, רופא והומאופט בכללית משלימה.

"מחקרים מראים שהשינה היא תהליך חשוב בהתפתחות התקינה של המוח, מערכת העצבים והצמיחה של הגוף. בשינה מושלמים תהליכים שהתחילו ביום", אומר ד"ר ברוזה ומדגיש כי חשיבותה של השינה היא לכלל הגילאים, תינוקות, הגיל הרך, ילדים ובני נוער, "לכולם זה חשוב".

"אחרי הלידה התינוקות בעיקר ישנים ואוכלים, ואם הם לא מקבלים מספיק שעות שינה הדבר יכול לפגוע להתפתחות ובנייה של מערכת העצבים והעצמות לא גדלות כמו שצריך. תינוק יכול לישון 14 ו-16 שעות ועם הגיל המספר הולך ויורד".

"לגבי הגיל הרך יש הרבה מחקרים שמעידים על חוסר שקט, חרדה ודיכאון בעקבות בעיות בשינה. אם ילד לא ישן מספיק יהיה לו קשה יותר להתרכז ביום. יש מחקרים שמעידים גם על עליה במשקל, כי אנחנו אוכלים פחות בריא ונמצאים הרבה שעות מול מסכים", אומר ברוזה ומציין כי אצל בני נוער הדברים באים לידי ביטוי גם בשילוב מתח שנובע ממבחנים וממודעות למצבי מתח חיצוניים כמו מתח ביטחוני בישובי קו העימות, וכאשר הדברים משתלבים בחוסר שינה יש להם השפעה משמעותית על ההתנהגות במהלך היום.

על המענה שנותנת הרפואה המשלימה מספר ד"ר ברוזה כי כיום הכיוון הוא שילוב של סוגי הרפואה זה בזה. הוא עצמו משלב טיפול פסיכולוגי עם טכניקות להרגעה מעולם הרפואה הטבעית יותר. דוגמא לכך הוא מציג כשהוא מתייחס לטיפול מגע שפותח במאה ה-19 "על ידי רופא שגילה את הקשר בין הגוף הפיזי לרגיעה של הילד. בשבוע הראשון אחרי הלידה יש לפעמים אי שקט שנוגע לתנוחה, להנקה, לגזים וכו'. מדובר בטיפול מגע עם לחיצות בשרירי הצוואר והגפים. הטיפול הזה מרגיע את השרירים ואת הנפש, והרגיעה גורמת למנוחה של הגוף".

עוד הוא מזכיר את הרפואה הסינית העתיקה המותאמת כיום לצרכי הרפואה העכשוויים ולגילם של המטופלים. מחטים עדינות ודקות מאוד פועלות גם על ילדי הגיל הרך לאיזון זרימת הדם. "הרבה מערכות נכנסות לתפקוד בשלבי השינה והרפואה הסינית יודעת לאזן את הדברים", אומר ד"ר ברוזה ומציין כי אם בעבר המחטים שנועדו לטיפול עבור ילדים היו דומים לאלה שבהם טופלו מבוגרים, הרי שכיום המחטים דקיקות הרבה יותר ומשך הזמן של הדיקור אינו חצי שעה אלא 20-30 שניות שהתחושה בהן היא כתחושת לחץ של חוד עיפרון. עם זאת במידה וילד משדר חשש גדול מהמחטים נמצאים עבורו פתרונות חלופיים.

מוסיף ד"ר ברוזה ומספר על זיהוי מתחים על ידי חיבור דופק הלב למחשב ולימוד דמיון מודרך ורגיעה באופן שהילד רואה על המסך את השפעת הרגיעה באופן מיידי וזאת בין השאר גם באמצעות מחשבות חיוביות.

ברוזה מזכיר לכולנו שגם אם קשה למצוא את פרק הזמן הזה ביממה הרי ש"למבוגר נדרשות 6-8 שעות". מירוץ החיים והמסכים מקשים עלינו למצוא את הזמן הזה, אך יש כמה צעדים הכרחיים שיסייעו לנו, ובהם הוצאת המסכים מחדר השינה. הרחקת הפיתוי לראות עוד סרט או להגיב עוד תגובה ברשתות החברתיות חשובה מעבר לסיכון הבריאותי שבקרינת המסכים בצמידות לאדם ישן.