מנכ"ל השירות הלאומי ראובן פינסקי באולפן ערוץ 7
מנכ"ל השירות הלאומי ראובן פינסקי באולפן ערוץ 7ערוץ 7

"מדינת ישראל הבינה בשנים האחרונות שהשירות הלאומי הוא נכס אסטרטגי עצום עבורה. בנות השירות הדתיות מבוקשות מאד ונחשבות לכוח איכותי וערכי. אני תמיד מסביר לגופים המפעילים תקנים של בנות שירות שעליהם להתאמץ בכדי שהבנות יבחרו להגיע אליהם. אם הם לא יהיו אטרקטיביים וייצרו מעטפת טובה ויחס הולם עבורן, הן פשוט לא יבואו", מסביר מנכ"ל השירות הלאומי-אזרחי ראובן פינסקי בראיון נרחב שיפורסם, בשבת הקרובה במוסף ההצדעה לשירות הלאומי אזרחי.

אחת השאלות שעולה אצל רבים נוגעת לפיצול למספר אגודות השירות לבנות הדתיות. האם במסגרת השיפורים לא הגיע הזמן לאחד את כולן לאגודה אחת?

"סוגיית האגודות היא נושא מורכב", פינסקי בורר את מילותיו בקפידה. "אישית אינני תומך בהקמת גוף אחד ולו בכדי להבטיח תחרות על הבנות, שכן מדובר בקנאת סופרים במסגרתה כל אגודה רוצה להיות יותר משמעותית ואטרקטיבית יותר. שירות לאומי היא מסגרת שקיימת במדינות נוספות וגם שם היא מנוהלת בשדה האזרחי. המחשבה שאפשר לנהל שירות לאומי כמו צבא איננה ישימה".

אם כבר הזכרת את הצבא, האם העלייה באחוז הגיוס לצה"ל משפיעה על השירות הלאומי?

"העלייה בגיוס לא השפיעה על מספר הבנות בשירות הלאומי בצורה משמעותית. כבר כמה שנים שאנו עומדים על מספר ממוצע של כ- 8000 בנות בכל שנה. העובדה שהמספר נותר יציב אכן מעיד על גידול במספר הבנות המתגייסות, אך חשוב להדגיש שאין לנו כרשות קונפליקט עם הצבא. בסופו של יום ההחלטה אם להתגייס או לשרת בשירות לאומי היא אישית של כל בת".

רוב הבנות שהולכות לשירות לאומי עושות זאת מתוך שיקול דתי. בפועל חלקן הגדול מגיעות במסגרת השירות למקומות חילוניים, אתה לא רואה בכך בעיה?

"גם הבנות הדתיות לאומיות יפגשו, במוקדם או במאוחר, את העולם הכללי, אם בלימודים או בעבודה. במסגרות הללו, בשונה מבשירות הלאומי, הן לא תהיינה מלוות ברכזת ובמעטפת דתית. אני לא מתכחש לבעיות שקיימות במקומות מסוימים או במפגש עם אוכלוסיות מסוימות, אך אלו מקרים בודדים והם מטופלים. בכל מקרה, בת שרוצה מקום עם מעטפת דתית מקסימליסטית יכולה לבחור מבין מאות ואלפי תקנים בחינוך הממלכתי דתי, בקומונות, בגרעינים התורניים ועוד. בסוף השאלה העיקרית בעיניי היא האם אנו סוגרים את הצעירים מהעולם החיצוני, מרחיקים אותם ממקומות בהם תרומתם תהיה עצומה ומשמעותית רק בגלל אתגרים, או שאנו מעניקים להם ליווי ותמיכה שיאפשרו להם לצאת לעולם".

בשונה מהצבא, בשירות לאומי בנות לא אמורות לשרת כמזכירות, אך ישנן מקומות שבהן הן בהחלט עושות עבודות פקידות ומזכירות. מה אתם עושים בנידון?

"זהו נושא שנכלל בשיפור ושדרוג התקנים בתוכנית החומש. ישנם תקנים הנושקים לתפקידי מזכירות. במשרד החוץ, למשל, אין מזכירות בכלל ולכן מי שמנהלות את יומני הפגישות של הדיפלומטים מול הנציגויות בחו"ל אלה בנות שירות. השאלה מה נחשב תפקיד מזכירותי ומה מוגדר כחלק מהשירות בגוף המפעיל, היא שאלה חמקמקה. גם במשרד הבטחון, בשב"כ ובמוסד עולה הטענה שהבנות עושות תפקידים פקידותיים, אבל זה מאד לא מדויק. לאחרונה נפגשתי עם הגורמים הממונים על השירות הלאומי בשירותי הביטחון ווידאתי שאף תפקיד אינו פקידותי בהגדרה ובמהות. על כל פנים, אין תקנים המשמשים להחלפת עובדים או עבודות מבזות. אנו לא מאפשרים להוריד תפקיד מזכירה ולהביא במקומה בת שירות. לעולם לא ניתן שיהפכו את הבנות לעובדות ניקיון או ממלאות מקום".

הראיון המלא עם פינסקי יפורסם בשבת הקרובה במוסף הצדעה לשירות הלאומי אזרחי של עולם קטן