שביל לאופניים על קברי יהודים שנרצחו
שביל לאופניים על קברי יהודים שנרצחוצילום: באדיבות הקהילה היהודית

בעיירה סיאוליאי ליד שוואל שבליטא החלו השלטונות העירוניים בסלילת שביל אופניים סמוך לכביש ראשי. מתברר כי בחלק מהמסלול יש עצמות יהודים שנקברו לאחר שנרצחו על ידי הנאצים.

מדובר בעיירה הרחוקה מהבירה וילנה וקרובה ליותר לקובנה. בזמן השואה נרצחו במקום אלפי יהודים, על ידי הנאצים וחיילים ליטאים, ועצמותיהם נקברו סמוך לכביש הראשי.

בעיירה המקומית החליטו השלטונות העירוניים לסלול שביל אופניים מסביב לכביש הראשי - כדי לעודד נסיעה ירוקה באופניים, אלא שמתברר כי בחלק מהמסלול יש קברים יהודיים, וכן עצמות רבות פזורות לאורך חלק מהמסלול.

הרב כלב קרעלין, רבה של ריגה בלטביה וחבר 'ועידת רבני אירופה' הוזעק למקום והצליח לעכב את עבודות החפירה אולם הוא עדיין מודאג: "אני מזועזע מאוד, אם לא די בכך שבני עמנו נרצחו במקום עכשיו מחללים את עצמותיהם בגלל שביל אופניים".

"בעזרת ראש הקהילה סאניא קרבעליס הצלחנו לעצור את בניית השביל, היכן שיש עצמות, זה נעשה במאמצים אדירים, כאשר הממשלה בתחילה לא הבינה למה אנחנו כל כך מזועזעים מכך. אבל צריך להבין שהם הולכים להקים שביל היכן שידוע בבירור שיש מקום קבורה".

"אני מודאג", מוסיף הרב קרעלין, "נכון שעכשיו בעקבות הפרסומים נעשים מאמצים חובקי עולם, בניסיון למנוע את בניית השביל ואני מקווה באמת שהלחץ יעזור. אך מה שחמור מבחינתי, זה שהם ידעו שיש שם קברים ואף הוצבו שם לוחות זיכרון, ואף על פי כן, הם החליטו לבנות שם את השביל. הם ממש תכננו את זה במקום שם וזה מדאיג מאוד".

לעת עתה הבנייה במקום הופסקה, זאת לאחר הוראה של הממשלה לעירייה במקומית, אך הצו שניתן, הוא צו זמני וביהדות ליטא, מקווים שיצליחו למנוע לגמרי את הבנייה על הקברים.