אסתר ז"ל עם בנה ר' טוביה
אסתר ז"ל עם בנה ר' טוביהצילום: באדיבות המשפחה

אסתר רוזנצויג (מהבית: בידרמן, מצאצאי ר' דוד מלעלוב) נולדה בחלם שבפולין לבית של חסידי רדזין, ועלתה לארץ מדרום אפריקה לפני קום המדינה. מעבר להיותה אמא וסבתא אוהבת, כפי שמעידים בני משפחתה, הייתה אסתר אוצר בלתי נדלה וחי של מנגינות חסידיות.

אסתר שימרה והעבירה ליוצאי חלציה בשקידה בעקשנות ובמסירות עשרות לחנים ייחודיים שאינם מוכרים כיום. היו שם לחנים של בעלי מנגנים חסידיים מאבות אבותיה, של החצר החסידית בין ברכיה גדלה ועוד רבים.

"בחנוכה הייתה סבתא מקבצת את כל בני המשפחה" מספר נכדה הרב בנימין רוזנצויג, "ושרה איתנו את ה"מעוז צור". היא הייתה מנצחת על 'החמולה' באצילות ובחן, ובידיה מסמנת את העליות והירידות של המנגינה כמנצחת. אין פעוט מן השבט שלא קלט אל כרעיו וקרבו את המנגינה המורכבת, ואת החן הייחודי הנסוך בה".

"הצלילים היו משתבחים עם המטעמים מעשה ידיה, סופגניות מעשה בית עם טעם מיוחד, לביבות, ושאר מטעמי החנוכה. לא היה שם מן הנמכרים והרגילים, לניגון ולמטעמים היה הניחוח הייחודי של מעשה בית!".

"מסבתא נפרדנו, אחר אריכות ימיה לפני כמה שנים. כעת, לקראת מלאות שבעים לאבינו, ר' טוביה רוזנצויג הי"ו, אחד מילדיה, התכנסנו, כמה מבני השבט, נכדים ונינים שלה, להקליט את המנגינה הנהדרת הזו של מעוז צור החקוקה בנו, הנסוכה אצלינו עם טעם החנוכה. מבקשים להפיץ את האור הייחודי והמתוק הזה הלאה".

בני משפחת רוזנצויג מקווים שזוהי סנונית ראשונה, מתוך מפעל גדול של שימור של עשרות הלחנים שהעבירה ומספרים שסינגל נוסף כבר נמצא במחסנית. "ביקשנו להקדים ולהוציא את השיר כבר בתחילת כסלו" מסביר בנימין את מועד הוצאת השיר הראשון, "כדי שמי שיהיה מעוניין להסתגל וללמוד את השיר היטב עד החנוכה, וללוות את נרות החנוכה בצליליו, יספיק לעשות זאת".