ח"כ ישראל אייכלר
ח"כ ישראל אייכלרצילום: ערוץ 7

הפרשן הפוליטי שלום ירושלמי דיווח ב’זמן ישראל’ כי גורמים בחסידות בעלז מחדשים את היוזמה שנכשלה בעבר: הכנסת הח"כים החרדים לקואליציה בתמורה להפרשת מפלגת ישראל ביתנו.

ירושלמי מכנה את החסידות ’מתונה’ ומתאר כי את היוזמה מקדמים בחסידות בעלז באמצעות נציגם בכנסת, ח”כ ישראל אייכלר.

"הרעיון הוא פשוט: החרדים ייכנסו לממשלה הזו ויספקו לה תוספת כוח של 16 מנדטים בתנאי שאביגדור ליברמן יצא החוצה, עם שבעת המנדטים שלו בישראל ביתנו. לממשלה צרה עם 61 מנדטים, תוספת הכח מפתה – אך מתברר כי בקואליציה לא כולם מעוניינים בכלל לשמוע על הרעיון''.

לפי שלום ירושלמי, “מי שפוסל את היוזמה הזו כמעט על הסף הוא ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, שמחזיק ברית פוליטית הדוקה עם ליברמן בשלוש השנים האחרונות”.

"אך לפיד, בניגוד לליברמן, לא פוסל לחלוטין את כניסת החרדים לקואליציה – בתנאי והם יקבלו את קווי היסוד של הממשלה, ובלי להוציא לאופוזיציה את ליברמן. יו”ר ישראל ביתנו לא מוכן לשמוע בכלל על הרעיון לצרף את החרדים לקואליציה".

ואיך הגיבו במפלגות החרדיות? “הרעיון נדון בשבועות האחרונים בכמה פורומים. ראשי ש”ס ויהדות התורה הסתייגו, אבל שמחו לעקוב אחרי ההתפתחויות”, מתאר ירושלמי.

בחודש שעבר טען ח''כ אייכלר כי הסיעות החרדיות היו צריכות להגיד לנתניהו לפרוש לאחר ארבע מערכות בחירות בהן הפסיד.

בראיון לאתר כיכר השבת התייחס אייכלר להחרמת הוועדות: "הייתי הראשון ולא היחיד שהייתי נגד החרמת הוועדות, נגד ההליכה לבג"צ לבקש סעד. החברים שלי ב'יהדות התורה' הסכימו איתי שזה לא טוב, אבל חייבים, שוב השעבוד הזה לליכוד, ללוין ולנתניהו. אני אמרתי: אנחנו מייצגים ציבור שאין לו משהו אחר, אם אנחנו לא בוועדות אנחנו פוגעים בו. אמרו לי 'חודש והממשלה נופלת', אני לא ילד קטן, ברגע שהבנתי שהערבים אומרים 'אנחנו מתנגדים לממשלה אבל יותר לממשלת הימין' - ידעתי שיש 67 לממשלת בנט, אז מה הטעם לשבת חודש אחר חודש".

באשר לחיבור עם נתניהו, תקף אייכלר: "הפקדנו את עתיד עולם התורה באשליות של נתניהו ארבע פעמים. הוא כל הזמן השלה אותנו, את עצמו בעצם, שאוטוטו הוא הולך לנצח. ארבע פעמים לא מנצחים בחירות. אדם דגול כמו צר'צ'יל אחרי הניצחון הגדול במלחמת עולם השנייה - בגלל מלחמה פנימית במפלגה שלו הוא איבד את השלטון - הוא הלך הביתה''.

אייכלר נשאל אם ציפה שנתניהו יתפטר וילך הביתה, והשיב: "בוודאי. אחרי הבחירות הראשונות שהוא הפסיד היינו צריכים להגיד 'אתה צריך ללכת, להכיר בעובדה שאתה הפסדת".

"עוד לפני זה, כשהוא לא רצה לקיים את הרוטציה עם גנץ. אז היינו צריכים להגיד לו 'אתה לא יכול לשחק עם המדינה', לא לעשות תקציב וללכת לבחירות כדי לא לקיים רוטציה. חתמת על רוטציה? תקיים", כך אייכלר.