הנשיא ורעייתו עם עמותת עלם
הנשיא ורעייתו עם עמותת עלםצילום: קובי גדעון, לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל הרצוג השתתפו היום (שלישי) בהדלקת נר שלישי של חנוכה במתקן עמותת עלם בקריית היובל בירושלים, בנוכחות נשיאת עמותת עלם, נאוה ברק וצעירים וצעירות המקבלים סיוע מטעם העמותה.

באירוע נכחו גם עובדים סוציאליים, מתנדבים ועובדים בעמותת עלם.

לאחר הדלקת הנרות ניהלו הנוכחים שיח משותף עם צעירים וצעירות הלוקחים חלק בפרויקטים שונים שעמותת עלם מובילה. הנשיא ורעייתו שוחחו עם הצעירים ושמעו מהם על סיפורם והגעתם למתקני עלם השונים.

פייגי, בת 22 ממשפחה חרדית מירושלים סיפרה לנשיא ורעייתו: "הגעתי למתקן עלם שבר כלי, אחרי ניצול מיני של שנים ועל כדורים פסיכיאטריים. הן נתנו לי הכל. נתנו לי הרגשה שאני שווה, שאני לא חולת נפש. אני היום יותר מחייכת, יותר חיה. לא הכל מושלם, יהיה עוד יותר טוב אבל הם הצילו אותי. עלם הרימו אותי על הרגליים. הלוואי ועוד צעירות יבואו לקבל את התמיכה שהצילה אותי".

הנשיא שמע את דבריה של פייגי ואמר: "כל אחד מכם יכול לממש את החלום שלו ולהגיע הכי רחוק שאפשר. אנחנו רואים אנשים ביום יום שמתחילים למטה ומגיעים למימוש חלומות, ומקומות של והשפעה ומנהיגות. מנהיגות זה לא בהכרח להיות נשיא, אלא השפעה במובן זה שאתה בוחר להשפיע על סביבתך לטובה וללכת עם צו מצפונך. מה שאתם עושים זה מעשה גדול ואני יודע שנשמע על זה עוד הרבה".

"אתם מקור להשראה. לא סתם בפרשת השבוע אנחנו מדברים על יוסף הצדיק שהתחיל בבית מאסר והגיע להצלת היהודים. אז תתמידו, תאמינו ואתם תצליחו. אנחנו מאמינים בכם אמונה שלמה. אתם מצילים פה בעלם הרבה מאד עולמות", הוסיף הרצוג.

אריה בן 19 מירושלים, עולה מאוקראינה, שיתף גם הוא מסיפורו: "לפני הרבה שנים פגשתי חברה טובה במרכז העיר והיא אמרה לי לבוא למקום עם פופים ומתנדבים. הגעתי למקום עם מלא שמחת חיים. כל אחד מהמדריכים פשוט מדהים והתנהגו אליי בצורה מדהימה כמו שמעולם לא התנהגו אליי. הייתי בתקופה לא טובה בחיים שלי, לא ידעתי לאן אני הולך או מגיע. כיום אני רוצה לעשות את העולם למקום טוב יותר. בתי הספר שלמדתי בהם לא ידעו להתמודד איתי, והמורים אמרו שלא יצא ממני שום דבר. למדתי דבר אחד, לא שופטים אדם לפי היכולות שאין לו".

י', נערה חרדית בת 17, מירושלים סיפרה על הדרך הארוכה שעברה והאופן בו עלם הצילו אותה: "הייתי שנה וחצי ברחוב. גרתי בדירות נטושות במרכז העיר, מוצאים איך להסתדר. ואז פגשתי את המדריכה שירה. אמא שלי פנתה אליה כשהיא ראתה שאני קצת הולכת לאיבוד. בפעם הראשונה שפנתה אליי לא הגעתי, בפעם השנייה הגעתי ומאז שנה הייתי איתה. אחרי שנה נפתח מרכז לחרדיות ובאתי לשם. משם עברתי למוסד נערות. היום אני בן אדם אחר. גרה שוב בבית, עובדת ולומדת".

נועם, בת 24, כיום פעילה בקהילת האקטיביסטיות של עלם סיפרה על הגעתה למיזם: "בגיל 15 חבר הכיר לי את הניידת של עלם במרכז העיר. אחרי כמה שנים בניידות עברתי גם לשלטר לכמה חודשים ומשם המשכתי למסגרות נוספות. תמיד רציתי לעשות שינוי ולעשות משהו בעולם הזה שהוא לא תמיד נחמד לאנשים חלשים בשולי החברה. אחד המיזמים שלנו שהתחיל בתחילת הקורונה זה מיזם של טלפונים ניידים, ביקשנו מאנשים בפייסבוק ומפה לאוזן לתרום סמארטפון אם יש להם כזה שהם לא משתמשים בו. אז הביאו לנו וחילקנו לדרי רחוב מעל ל-150 פלאפונים".

רעיית הנשיא מיכל התרגשה נוכח הסיפורים השונים ואמרה לצעירים: "אתם כולכם מאוד מרגשים. וזאת מן התעלות רוח להיות פה היום אתכם עם הנוער. המטפלים ועם הדואגים, אז תודה רבה לכם. באמת מלאכת קודש".

נאוה ברק, נשיאת עמותת עלם, אמרה: "אנחנו נמצאים כאן לאחר שנתיים של קורונה, בה מצוקות בני הנוער בסיכון הלכו והחריפו ומעגל הסיכון התרחב. אנחנו היינו שם למענם בכל מקום, ברחוב ובאונליין, לא ויתרנו על אף אחד. עד עצם היום הזה אנחנו עדים לנזקים הנפשיים המתמשכים. עמותת עלם הגבירה את הפעילות וקוראת לכל המערכות לשלב ידיים, לראות את הצעירים ולטפל בתופעות. בחדר הזה יושבים ויושבות גיבורים וגיבורות שלמרות הקושי ונסיבות החיים הקשות, התגברו על המכשולים, היו נחושים וחזקים והיום נמצאים במקומות אחרים. מבחינתנו הם ניצחו".