השר ודמרי בביקור
השר ודמרי בביקורצילום: מועצת הר חברון

לגזרת ישובי הר חברון הגיעו אתמול אורחים, השר לביטחון פנים עומר בר לב והמפכ"ל רב ניצב קובי שבתאי. מי שקיבל אותם הוא ראש מועצת הר חברון, יוחאי דמרי, המספר על המפגש, מטרות הביקור ועל האווירה הטעונה על רקע דבריו של השר אודות אלימות מתנחלים.

בראשית הדברים אנחנו שואלים את דמרי אם הביקור היה מתוכנן וידוע לו מראש כראש המועצה האזורית. "אולי הוא היה מתוכנן, אבל אותי הוא הפתיע. לא עדכנו אותי. בדרך כלל לא קורה שאנשי ממשל לא מודיעים שהם רוצים להיפגש, אלא אם מדובר באירוע מבצעי. בדרך כלל שרי ממשלה וצמרת משטרה מעדכנים. ברגע שהבנתי שהדבר הזה קורה החלטתי שאני לא מחכה ומגיע לשם", הוא מספר.

האם יש בהחלטה להגיע מבלי ליידע את ראש המועצה כדי לרמוז להלך הרוח של השר המתעלם במודע מציבור המתיישבים? "אני לא יודע לומר מה עמד מאחורי הדברים. יש כאן בהחלט טעם לפגם. יש כאן משהו לא תקין לא סביר ולא הגיוני", אומר דמרי ואנחנו ממשיכים לשאול, בחצי נימה מחויכת, אם יתכן והשר חשש מאותה אלימות מתנחלים ולכן הצורך המבצעי בעיניו היה שלא לדווח על הביקור המתקרב.

דמרי משיב, גם הוא בחיוך, כי "מתיישבי הר חברון ידועים בהכנסת האורחים החמה שלהם ובמזג הטוב והנעים שלהם. אנחנו מציינים כעת ארבעים שנה להתיישבות ותמיד המקום נעים ונחמד לגור בו, ומי שמנסה לטפול עלינו עלילות של אלימות במומו הוא פוסל".

על הביקור עצמו מספר דמרי כי לאחר שהגיע למקום נוכח לראות שמדובר בדיון ענייני ומאוזן של הגורמים הרלוונטיים ושל השר. "זו הייתה סקירה מתצפית על האזור על ידי גורמי הביטחון, על הסטטוס ועל האירועים. הדיווחים היו מאוד אמינים. לא היה ניסיון להציג צד אחד אלים יותר מהצד האחר, אלא להציג את הדברים במציאות ובעוצמות שלהם".

דמרי עצמו הציג בפני השר את חשיבות רכס ישובי הר חברון כחגורת ביטחון לישובים שמדרום לישובי המועצה. עוד הדגיש בפניו כי מדובר בישובים שהוקמו כחוק או שקיבלו אישור של שר הביטחון וכעת נמצאים בהליכים אחרונים של אישור. מנגד הציג דמרי בפני השר את הפלישות הפלשתיניות הבלתי חוקיות לאדמות מדינה ולשטחי אש כפי שהם מתגלים מנקודת התצפית בה עמדו.

לטעמו של דמרי ולהערכתו מאחורי קמפיין "אלימות המתנחלים" עומד תזמון מדויק שנועד למנוע מבית המשפט להכריע בפרשת פלישתם של פלשתינים לשטחי אש, אירוע שהדיון המשפטי בו החל כבר לפני עשרים שנה אך שוב ושוב הוא נדחה בתואנות שונות וכעת זכה לדחייה נוספת. "לפני עשרים שנה הצבא פינה מספר משפחות ערביות שנכנסו לשטחי אש שנושקים למדבר יהודה. מדובר בעשרות דונמים. התושבים הפלשתינים הללו פנו בחוצפתם לבג"ץ וביקשו שהצבא לא יפנה אותם. הבג"ץ הזה מתנהל עשרים שנה למרות שהובאו ראיות לכך שאף אחד לא התגורר שם, ולכל היותר היו בהם שטחי מרעה עונתיים. בג"ץ אמור היה להכריע בנובמבר, ולפני ההכרעה שלו ראינו קמפיין מתוזמן של אנרכיסטים ופעילי שמאל שמעוררים הפגנות. הכל מגיע מהמקום הזה".

"בג"ץ לא קיבל את ההחלטה והחליט לדחות שוב את ההחלטה למרץ 22', ואני אומר שנראה את אותם אירועים בעוד חודש וחודשיים כי הקמפיין הזה נועד לכך, כדי שייקחו מאיתנו את אותן אדמות מדינה ושטחי אש שצה"ל צריך אותם כדי להתאמן ולא עושה זאת בגלל אותם פולשים".

דמרי מספר כי "השר הקשיב בקשב רב, הבין את העניין", כפי שהוצגו בפניו הנתונים. עוד הוא מספר: "דיברנו גם על סוגיית 'אלימות המתנחלים'. תיארתי בפניו שיש כאן למעלה מ-400 מקרים של זריקות אבנים וארבעים בקבוקי תבערה בשנה האחרונה וכמעט עשר חדירות לישובים ובשבועיים האחרונים שלוש תקיפות של רועי צאן שרועים בתוך שטחי מרעה על פי חוזה שיש להם עם ההסתדרות הציונית, ולהציג שיש מספר מקרים מצערים של אבנים שנפגעו מאבן... צריך להבין את הפרופורציות ולהבין מי כאן האלים, מי כאן התוקף, מי הרע ומי הטוב בסיפור הזה", אומר דמרי המציין כי גם לדבריו אלה היה השר בר לב קשוב.

המפגש בין השניים הסתיים בהזמנה של השר למפגש במועצה על מנת להכיר את הנתונים ואת צרכיהם השונים של התושבים בתחומי סמכותו וסמכות משרדו. לנו נותר לקוות שבביקור הבא ימצאו אנשיו של השר לתכנן את הביקור מראש וליידע את אנשי המועצה בתכניותיו של השר.