תלמידה בכיתה
תלמידה בכיתהצילום: ISTOCK

לפחות ב־18% מהכיתות במתווה "הכיתה הירוקה" התגלו הדבקות עודפות (כיתות שהחלו עם מאומת אחד) ו-190 תלמידים נדבקו בשל הפעלת המתווה, כך עולה מסיכום משרד הבריאות את החודש הראשון להפעלת המתווה שנועד למנוע בידודים במערכת החינוך שפורסם בעיתון 'ישראל היום'.

מתווה "הכיתה הירוקה" יצא לדרך לפני כחודשיים בלחץ ראש הממשלה, לאחר תוכנית פיילוט וכאשר משרד הבריאות סבור כי "לא ניתן לקבוע כי הוא בטוח". בסך הכל התחילו את המתווה בסוף אוקטובר כ־2,016 כיתות, וכעבור חודש סיימו אותו יותר מחצי מהכיתות - 1,074.

מסיכום של נתוני משרד הבריאות לחודש ההפעלה הראשון עולה כי בכשליש מהכיתות, שבהן הוגדר כי המתווה הופעל באופן מלא (291 מתוך 846 שהשתתפו), נאלצו להאריך את המתווה לאחר שהתגלו תלמידים מאומתים נוספים.

ממצאים נוספים הראו כי בדיקות האנטיגן היומיות שמבצעים התלמידים היו בעלות "תרומה רפואית שולית" (17 דיווחים חיוביים, המהווים כ־2.7% מסך הבדיקות). כמו כן עולה כי שני שלישים מהכיתות, שבהן בתחילת המתווה היו שני מאומתים, נסגרו לאחר שהתגלו נדבקים נוספים.

מתווה "הכיתה הירוקה" מאפשר לתלמידים להימנע מבידודים. הוא מתאפשר בערים ירוקות וצהובות. לפי המתווה, במקרה של מאומת בכיתה - כל התלמידים יבצעו בדיקת PCR ויישארו בבידוד עד לקבלת תשובה שלילית. לאחר מכן יגיעו לבית הספר רק לאחר ביצוע בדיקה מהירה בבית ודיווח על התוצאה. בתום שבוע יבצעו בדיקת PCR נוספת, כאשר במקרה של מאומת נוסף יוארך המתווה בשבוע, ובמקרה של שלושה מאומתים - תיכנס הכיתה לבידוד.

השבוע, כאמור, הוחלט שאם יש שני מאומתים - הכיתה לא תוכל להשתתף בתוכנית, וזאת לנוכח הממצאים הבאים: "במקרים שבהם הכיתות התחילו עם שני מאומתים נתגלו הדבקות עודפות לפחות ב־68% מהכיתות ו־75% מהן נסגרו. רמת חשיפה גבוהה כזו מנבאת 50% סיכוי שהכיתה תיסגר. מכאן שההמלצה להמשך היא שיש להמתין בכל מקרה עד לתשובת ה־PCR הראשונה, ולסגור את הכיתה הירוקה כשנמצאו בכיתה שני מאומתים ולא שלושה".