עו"ד דוד מנע
עו"ד דוד מנעצילום: משרדו

כל מי שנוסע בכבישי הדרום, מקו באר שבע ודרומה, לא יכול שלא להבחין באלפי מבנים מאולתרים הנפרשים על עוד ועוד שטחים בנגב. מדובר ביישובים בלתי מוכרזים שהמבנים בהם נבנו באופן בלתי חוקי, ללא תכנית מסודרת, בלי היתרי בניה או תעודת גמר כפי שנדרש מכל מבנה מגורים במדינה.

השתלטות זו על אדמות מדינה ובניה ללא היתרים הם עוד סממן של אבדן משילות, לצד תופעות כמו נהיגה פרועה בכבישים, החזקת נשק, סחר בסמים וגביית דמי חסות שהפכו לנפוצים יותר ויותר בדרום הארץ. חשוב לציין כי חלק גדול מהבדווים הם אזרחים שומרי חוק, והדברים אינם מתייחסים לכל האוכלוסייה הבדווית במדינה באופן גורף.

יש לומר ביושר – הבעיה לא התחילה בשנה האחרונה ולא ניתן להצביע על ממשלה זו או אחרת ולקבוע שכל האשמה עליה. מדובר בתהליך של עשרות שנים בהן מדינת ישראל העלימה עין, וחלק מהבדווים בדרום עשו דין לעצמם. התופעה הלכה והתגברה עד שעכשיו נראה שהיא מתחילה לצאת משליטה.

לפני כחצי שנה, עם השבעת הממשלה וכניסתה של רע"מ לקואליציה, החליטה ממשלת ישראל  להקצות משאבים לשיפור חיי החברה הערבית בישראל, לרבות האוכלוסייה הבדווית. חוק החשמל, אותו הציע ח"כ ואליד טאהא מרע"מ, מתיר לשרת הפנים להורות על חיבורם של אותם מבני מגורים לחשמל, מים או טלפון, גם בלא קיומם של היתרי בניה או תעודות גמר.

וכך, הפתרון שהממשלה מציעה לבעיית היעדר המשילות הוא הפחתה נוספת במשילות! במקום להורות על הריסת המבנים והעתקתם לישובים מוסדרים, החוק למעשה מכשיר בדיעבד מבנים שנבנו באופן פיראטי תוך השתלטות על אדמות מדינה ברחבי הנגב.

על פי ההיגיון הזה, הפתרון שהממשלה תציע להתמודדות עם נהיגה פרועה בכבישי הדרום יהיה ביטול מגבלת המהירות בכבישים. ואולי כדי להתמודד עם בעיית הסחר בסמים הממשלה תכריז על ליגליזציה של סמים?!

בדברי ההסבר לחוק הסביר ח"כ טאהא שההצדקה לחקיקה כזו היא שמדובר בעשרות אלפי אזרחים שנעשה איתם עוול בשנים האחרונות בשל היעדר תכנון עבורם. לטענתו, באזורים הללו לא היה ניתן להוציא היתרים ולכן גם לא היה ניתן להתחבר לרשת החשמל. החוק הזה, לדבריו, עושה צדק עם אותם אנשים שספגו אפליה מצד המדינה בתהליכי התכנון.

הדברים בהחלט נוגעים ללב ומעוררים הזדהות, אבל אם זו היתה הסיבה האמיתית, החוק היה אמור לחול על כל המגזרים שסובלים מהיעדר תכנון אשר שאינם יכולים להתחבר בשל כך לרשת החשמל – דוגמת ההתיישבות הצעירה ביו"ש.

אלא שהממשלה בחרה להחיל את החוק רק על אוכלוסייה אחת – המגזר הבדווי. בכך מוכיחה הממשלה כי הסיבה האמיתית לחוק איננה עשיית צדק עם מגזרים מקופחים אלא החלת נורמות דיפרנציאליות על מגזרים שונים. ממש כמו במשטר האפרטהייד – כל מגזר כפוף למערכת חוקית שונה.

לטעמי, עצימת העיניים וההכשרה בדיעבד של עבירות במגזר הבדווית היא גזענית מיסודה, שכן היא מניחה שלא ניתן לצפות מהבדווים להיות אזרחים שומרי חוק. אני לא מקבל את הגישה הזו, וסבור שכל אזרחי ישראל צריכים להיות כפופים לאותם החוקים בדיוק. יש לאכוף על כולנו את אותם חוקים באופן שוויוני.

הכותב הוא עורך הדין וחבר כנסת לשעבר דוד מנע. לשעבר יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית למצב הבדואים.