מוטי זפט
מוטי זפטצילום: עצמי

רפורמת הגיור שמקדם השר מתן כהנא קיבלה השבוע חיזוק משמעותי עם הודעתו של הרב אליעזר מלמד, רב היישוב הר ברכה, כי הוא תומך בסעיף המרכזי של רפורמת הגיור, לפיו רבני הערים יוכלו להקים בתי דין לגיור. לדברי הרב מלמד: "כך היא ההלכה מימים ימימה, שכל רב מוסמך לגייר.

וכך נהגו גם במדינת ישראל עד לפני כשלושים שנה. וכך ראוי ונכון כיום, כדי לפתוח את מירב הדלתות בפני העולים ממשפחות ישראל שאינם יהודים להתגייר כהלכה".

הרב מלמד הוסיף: "הנני תקווה שיוזמה זו תוסיף תורה ומצוות בישראל, ובזכותה יותר עולים יחזרו לצור מחצבתם, ויותר יהודים מבני הארץ יתחזקו בשמירת המסורת, באהבת התורה ובקיום המצוות". כידוע, הרבנות הראשית לישראל מתנגדת לצעד זה. הרבנים הראשיים יצחק יוסף ודוד לאו אף התבטאו בזמנו שמדובר ב'הרס היהדות'.

השבוע אף נערכה פגישה בעניין בין חברי מועצת הרבנות הראשית ורבה של צפת הרב שמואל אליהו וראש ישיבת מרכז הרב יעקב שפירא, עם הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו. כותב מדור זה מעריך כי השר כהנא ייצא עם 'מתווה הגיור', ייתכן עם שינויים קלים שעשויים לפייס חלק מהמתנגדים. מן הצד השני, 'ישראל ביתנו' מפעילה לחצים לצאת עם המתווה כמות שהוא. מעניין (ועצוב) יהיה לראות איזה קטרוגים יפעילו המתנגדים על הרב מלמד בשל תמיכתו במתווה.

לא מצליח להבין

האומיקרון הולך ומתפשט וההערכות הן שנגיע לממדים מפלצתיים תוך שבועיים. מצד שני, היקף ההתחסנות, הן אצל מבוגרים שטרם ביצעו את 3 הפעימות והן אצל צעירים – ממש לא מרשים. וזו לא רק זב"שם. מי שיחלה גם ידביק אחרים. בהם גם כאלה שלקחו את הבוסטר. אז למען ה', ולמעננו, שהממשלה הזו תגלה יותר קשיחות כלפי לא מחוסנים ובעיקר כלפי סרבני חיסונים; שתאסור כניסתם למקומות ציבוריים. שתקנוס על אי עטיית מסכה בלי רחמנות. שמעסיקים לא ירשו לכאלה להגיע למקום העבודה ושהמדינה תפטור את המעסיקים מלשלם להם על כך. קראתי את סבר פלוצקר ב'ידיעות' הקורא לחוקק חוק חובת חיסון. צעד קיצוני מאוד, אבל לא מן הנמנע שהסרבנים ידחפו אותנו לעברו.

אמר. אז אמר?

"מדינת ישראל נולדה כמדינה יהודית, וככה היא תישאר". כך אמר יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, בוועידת ישראל לעסקים של אתר גלובס עם פרשן חדשות 12 מוחמד מג'אדלה. בתשובה לשאלה האם הוא, כערבי הגר בישראל, יכול לקבל את זה שישראל היא מדינה יהודית. עבאס השיב: "מדינת ישראל נולדה כמדינה יהודית. זאת החלטתו של העם והשאלה היא לא מה הזהות של המדינה – היא נולדה ככה, וככה תישאר. השאלה עכשיו היא לא מה זהות המדינה, אלא מה מעמדו של האזרח הערבי במדינת ישראל היהודית. ולכן האתגר עכשיו לא עומד רק מול מנסור עבאס, אלא מול הקהל והאזרח היהודי." סוף ציטוט. אז עכשיו, יהיו מקוראינו שיאמרו: 'תודה רבה, מה אכפת לי מה הוא אומר?'.

יהיו שיאמרו 'הכל בלוף, הוא וחבריו פועלים למדינה דו לאומית'. מדבר אלף בעברית והפוך בערבית. ואולי גם יהיו כמה שיאמרו: 'מנהיג פוליטי ערבי ישראלי שמתנסח כך (תוך סיכון לעצמו מצד גורמים ערביים רדיקליים) - יש סיכוי לשותפות אמת'. תבחרו. וגם חשוב לאמר. גם אם מנסור עבאס הוא באמת כפי שהייתי רוצה להאמין שהוא, הוא עדיין מיעוט שבמיעוט ברחוב הערבי. אפילו חבריו לסיעה, חברי כנסת ישראל, לא מפספסים הזדמנות להראות עד כמה הם שונים ממנו. כולל פגישתם השבוע עם מנהיג הפלג הצפוני, שונא ישראל מובהק, ששוחרר מהכלא.

גם אחד טיבי, מהסיעה המתחרה, לא החמיץ הזדמנות להוקיע את עבאס על דבריו בעניין המדינה היהודית. אז השאלה המתבקשת, לטעמי היא, האם לחזק את עבאס בתקווה שיצליח לגרור אחריו עוד כמה שיותר בחברה הערבית, או לתת לזרם היותר רדיקלי בחברה הערבית להתפשט עוד ועוד כמארה. אני בטוח שלכל אח מאתנו השקפת עולם משלו וכל פסיכולוג מתחיל יאמר עד כמה קשה לשנות מהעמדות הטבועות בנו. אבל לחשוב על הדברים- מותר?

מדבר סקר תרחק?

בחירות עדיין לא נראות (ב"ה) בפתח, ואפשר לתהות על הטעם בעריכת סקרים בשעה זו, אבל אם כבר עשו, בואו נתייחס בקטנה. ובכן, על פי סקר שנערך על ידי מכון 'פאנלס פוליטיקס' עבורfm  103 ו'מעריב', בתרחיש בו נתניהו הוא זה שעומד בראשות הליכוד (33 מנדטים), על פי החלוקה לגושים: גוש האופוזיציה – 56, גוש הקואליציה – 57. בתרחיש בו ניר ברקת הוא זה שעומד בראשות הליכוד, גוש הימין מנצח את הבחירות. אמנם ברקת מוביל את הליכוד עם פחות מנדטים (29) מאשר נתניהו, אך תמונת הגושים משתנה.

אם ישראל כ"ץ מתמנה ליו"ר הליכוד, זוכה המפלגה ל־22 מנדטים. אם יולי אדלשטיין יו"ר הליכוד -21 מנדטים, אך גם בתרחישים אלה, גוש הימין גובר ב-9-10 מנדטים על גוש השמאל. ללמדנו, שנתניהו יעשה טובה לימין אם יפנה הדרך למחליפו בליכוד, יהא אשר יהיה. תחושת בטן שלי, אחרי קולות של 'שתו לי', הוא יגיע למסקנה הנכונה, ודרכו של הימין לממשלה תהא סלולה. ובמחשבה שנייה. סקר אחר, במהלך השבוע, הראה תמונה הפוכה. אפילו 'ימינה' קפצה שם ל-9 מנדטים. אז אולי בעצם סקרים עכשיו זה הכל 'בובמאייסאס'.

"לפרק את הממסד הדתי" 

אחת התוכניות המרתקות בטלוויזיה, לטעמי, היא 'פגישה עם רוני קובן' ב-כאן 11. השבוע, עם אשת ההלכה מרים פיוטרקובסקי, היא אף התעלתה לרמות גבוהות במיוחד. מודה, מסכים ומזדהה כמעט עם כל מילה היוצאת מפיה, אבל כשזה נשמע מפיה, זה משכנע גם אותי עוד יותר. אז הנה על קצה המזלג. פיוטרקובסקי: "אבי ז"ל היה אומר שהטרגדיה הכי נוראית שיכולה לקרות ליהדות זה קום מדינת ישראל. זה משפט נורא. הוא התכוון לומר שהיהדות, המסורת החמה, הזורמת – נלקחה בשבי של בעלי עמדות כח, שררה, ממון".

המראיין לא פספס ושאל: "את חושבת שצריך להפריט את הדת והמדינה  ? " ותשובתה: "לחלוטין"" .מה את חושבת שצריך לעשות למוסד הרבני, צריך לפרק אותו?" תהה, ופיוטרקובסקי צוחקת ועונה: "לגמרי, צריך למצוא דרך ממלכתית להסדיר דברים." פיוטרקובסקי גם הביעה תמיכה מלאה ברפורמת הכשרות ובמתווה הגיור של השר מתן כהנא והביעה סלידתה מכך שכהנא חייב ללכת עם אבטחה בגלל שהוא מאוים. היא דיברה גם על פורום תקנה שהיתה בין מיסדיו. שווה לצפות.

שיניים לרפורמת הכשרות

ארגון כושרות העביר הצעה לתיקונים לחוק הונאה בכשרות. לטענתם, שר הדתות לא דאג לשיניים רגולטוריות וסנקציות נגד זיופים והונאות כשרות ברפורמה שלו. השלב הראשון של רפורמת הכשרות ייכנס לתוקף בתחילת החודש הבא. ארגון כושרות, שהתנגד לרפורמת הכשרות וטען כי הוא אינו התשובה לבעיות הקיימות היום במערך הכשרות ברבנות, עמל בשבועות האחרונים על הצעות לתיקונים לחוק איסור הונאה בכשרות (סמכויות ואכיפה), על מנת שיתאים את עצמו למציאות החדשה של הרפורמה. בכושרות הכינו מסמך בעל 12 סעיפים, כשכל סעיף אמור להיות השיניים הרגולטוריות להתמודדות עם הונאות כשרות.

שפשוף קל

מאות צעירים חרדים התגייסו השבוע למסלולים החרדים שהצבא מעמיד לרשותם, כמו: נצח יהודה (כפיר), תומר (גבעתי), חץ (צנחנים), פלגת הנגב (חיל האוויר) ועוד. בפתח הבקו"ם (בסיס קליטה ומיון) נראו משפחות חרדיות, על לבושן החרדי, נפרדות בהתרגשות מהבנים. כידוע, בין החיילים החרדיים שכבר משרתים, יצאו לא מעטים לקצונה. משהו משתנה (לטובה).

הינדוס תודעה?

נציגי המשטרה והפרקליטות סירבו לענות לשאלות חברי הכנסת בדיון המשותף לוועדת ביטחון הפנים ולוועדת חוץ וביטחון, לחקר פרשת מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל, במהלך מרדף משטרתי בבנימין. ח״כ אבי מעוז (מפלגת נעם) הגיב: "יש כאן הנדסת תודעה. שיפסיקו לערבב אותנו". לדבריו, "אנחנו שואלים שאלות קונקרטיות, ואנחנו מקבלים תשובות כלליות. שאלנו מתי הייתה פעולת החקירה האחרונה. מתחילת הדיון הזה, כל הגורמים שהוזמנו, ממח"ש, מהמשטרה, מנסים להנדס לכולנו את התודעה". הדיון נערך לבקשת ח"כ בן גביר והשתתף בו גם אביו של אהוביה. הוועדה תעסוק בטענות על 'חקירה מזוהמת' של המשטרה ואלימות שלה כלפיי אלה הדורשים לחקור את מותו של אהוביה ז"ל. אביו של אהוביה סיפר על בנו ז"ל בדמעות, וח"כ רם בן ברק קטע אותו שלא לדבר בגנות המשטרה.

באדיבות עלון "שבתון"