הרב יוני לביא
הרב יוני לביאסיגל בדלוב

* יו, אבא, הפסטה ממש מעולה.

- יופי, חמודים, אני שמח שטעים לכם. טוב שכולכם פה עכשיו כי רציתי לדבר אתכם על דבר שקרה היום.

* מישהו מהכיתה שלנו נדבק בקורונה? אל תגיד לי שזאת המורה מוריה? בדיוק מחר יש לנו מבחן ענק בתורה ולמדתי לו כל הצהריים.

- לא, הפעם זה לא קשור לקורונה. זוכרים שלפני כמה שבועות סיפרתי לכם על הסופר חיים ולדר? אהבתם מאוד לקרוא את הספרים שלו אבל אחרי שהתברר שעשה מעשים לא טובים ופגע בכמה נשים ונערות הוצאנו את הספרים שלו והורדנו אותם למחסן. אז היום הודיעו בחדשות שהוא עשה עוד דבר חמור.

* הוא פגע בעוד מישהי? למה המשטרה לא שמה אותו בכלא וזהו?

- האיש הזה לא יפגע יותר באף אחד. היום בצהריים הוא הרג את עצמו.

* הרג את עצמו?! איך?!

- אני לא יודע. נראה לי שהוא השתמש באקדח שהיה לו.

* אוי, למה הוא עשה דבר כזה?!

- כנראה הוא הרגיש מאוד מבויש כשהתגלו המעשים הרעים שלו, אבל במקום לקחת אחריות, לבקש סליחה מכל מי שנפגע ממנו ולחזור בתשובה, הוא עשה דבר חמור ואסור ופגע בעצמו.

* אבל אבא, איך יכול להיות שאיש שכתב כאלו סיפורים יפים, פעם אפילו הקראת לנו מהם בעצמך, עשה גם דברים רעים ופוגעים?

- זה נכון שהספרים שלו מעניינים ויש בתוכם גם רעיונות יפים, אבל התברר שחוץ מלכתוב הוא עשה גם דברים חמורים ונגע בכל מיני ילדים וילדות ונשים בצורה מאוד לא צנועה.

* אבל אבא, זה לא לשון הרע להגיד על מישהו, ועוד סופר חשוב, דברים כאלו?

- ממש לא. כאשר אדם פוגע באדם אחר עלינו להיות לצידו של מי שנפגע ולעשות כל מה שצריך כדי לעצור ולהעניש את הפוגע, כולל לפרסם את השם שלו. זוכרים מה סיפרנו השבת בסעודה איך משה רבינו נאבק במצרי שהיכה יהודי המסכן? התורה מלמדת אותנו שאם נתקלים במעשה רע אסור לשתוק אלא צריך להילחם בו בכל הכוח, ובסוף כך אנחנו מאמינים הטוב מנצח.

* אבא, יכול להיות שיש עוד אנשים כמו חיים ולדר שפוגעים בילדים? זה מפחיד!

- כנראה שיש אבל אתם לא צריכים לפחד. בעולם שלנו יש המון אנשים טובים, צדיקים, מתוקים ומקסימים. אבל, בגלל שיש גם מעט אנשים שעלולים לפגוע, חשוב לשמור על 'כללי הזהב' שדיברנו עליהם בשבוע שעבר. ואם אי פעם איזשהו אדם, ואפילו יהיה הכי חשוב בעולם, יעשה לכם דבר שתרגישו איתו לא נוח, אפילו קצת, בואו ותספרו לנו ואנחנו נעזור לכם.

אז קדימה חמודים תביאו חיבוק גדול לאבא, נברך ברכת המזון ויאללה למיטה.

* איזה כיף, אז היום לא צריך לצחצח שיניים?

תוספת להורים:

לגבי הטענה: כיצד ניתן לחרוץ את דינו של אדם מבלי שהדברים בוררו בבית משפט?

התשובה היא זו:

א. 22 עדויות הגיעו לבית דין מיוחד שהוקם לעסוק בנושא. חלקם בגוף ראשון מהנפגעים עצמם וחלקם מאנשי מקצוע שטיפלו בנפגעים אחרים. ולדר זומן לבית הדין כדי להציג את גרסתו וסירב להגיע.

ב. ניתן למצוא ביוטיוב את ולדר עצמו בשיחה מוקלטת עם אישה נשואה מודה שקרו ביניהם דברים חמורים במשך 6 שנים והוא מעודד אותה להסתיר את העניין.

ג. הרמב"ם פוסק: "וכן יש לבית דין בכל מקום ובכל זמן להלקות אדם ששמועתו רעה והעם מרננים עליו שהוא עובר על העריות, והוא: שיהיה קול שאינו פוסק כמו שביארנו, ולא יהיו אלו אויבים ידועים שמוציאין עליו שמועה רעה. וכן מבזין את זה ששמועתו רעה ומחרפין את יולדתו בפניו" (רמב"ם סנהדרין כד ה).

ד. פוסקי ההלכה בכל הדורות התייחסו לעניני עריות באופן שונה מהכללים הרגילים בדיני עדות בגלל שפגיעות מיניות נעשות לרוב בחדרי חדרים ואם נדרוש בכל מקרה שני עדים, לא תהיה דרך להתמודד עם אותם נבלים והם ימשיכו לבצע את זממם בסתר.