המחסומים בדרך לחומש
המחסומים בדרך לחומשצילום: באדיבות ישיבת חומש

כשבועיים לאחר הירצחו של יהודה דימנטמן הי"ד בפיגוע ירי סמוך לישוב חומש, הופתעו לגלות תלמידי ישיבת חומש כוחות צבא ומג"ב שגויסו לבצע חסימות ועיכובים לתלמידי הישיבה ולצוות ההנהלה.

לאחר ימי השבעה הוצבו במקום פלוגת לוחמים וכוח מג"ב ולפי עדויות אנשי הישיבה הם עסוקים בהצרת צעדי הישיבה ותלמידיה באופן שלא היה נהוג מעולם.

לטענתם, כוחות מג"ב וצבא מונעים כל ניסיון להקלה על תנאי המגורים ביישוב, החל ממניעת כניסת עצים על מנת לספק מחסה מפני הקור והגשם ועד לצוות לוחמי מג"ב שמפטרל כל שעות היממה מסביב לתלמידים ומוודא שאיש לא מחדש את פעילות הבנייה בשטח היישוב ובשטחי הישיבה.

"המציאות בה נאסרת כניסת רכבים ליישוב עצמו, מגיעה עכשיו לראשונה מזה 15 שנים", מספר מנכ"ל הישיבה שמואל וונדי.

"מאז הרצח של יהודה הי"ד, מגיעות קבוצות רבות מכל רחבי הארץ לחזק את הישיבה ואת ההתיישבות בחומש, וכולם ללא יוצא מן הכלל נאלצים להגיע רגלית ליישוב בגלל החסימות של כוחות מג"ב וצבא. אנשים מבוגרים, משפחות עם תינוקות, נאלצים ללכת בגשם ובקור מרחק משמעותי בגלל מדיניות חדשה שלא הייתה כאן", הוא מתאר.

לדבריו, בניגוד לשנים קודמות, כל ניסיון לבנייה נתקל בהחרמת ציוד. "אם פעם היו הורסים מדי תקופה, יומיים לאחר מכן שוב היו מבנים חדשים וחזרה לשגרה בישיבה. אך עכשיו, נהרסו מבנים ולא ניתן לחדש את בנייתם בשום אופן. העולים ליישוב נבדקים שאין להם חומרי בנייה, ותלמידי הישיבה מפוקחים ע"י כוחות מג"ב לאורך כל היום מחשש שיעזו למתוח יריעת צל או לחבר זוג קרשים עם מקל", סיפר.

על אף הפיקוח הצמוד ואיסור הכניסה לרכבים, מעבר רגלי מתאפשר והישיבה ממשיכה בלימודיה. "עם ישראל מגיע בהמוניו לחומש. כל יום אנחנו מארחים קבוצות מכל הארץ שבאות לשמוע, להזדהות ולחזק את הישיבה לאחר הרצח הכואב של חברנו יהודה הי"ד. ישיבת חומש פתוחה ואפשר להגיע ולהמשיך את דרכו של יהודה, ללמוד תורה וליישב את חומש", סיכם וונדי.

נזכיר כי יהודה דימנטמן הי"ד נרצח לאחר שמחבלים שהמתינו במארב לירידת בחורי הישיבה מההר פתחו לעבר המכונית בה נסע עם חבריו באש צולבת. בימי השבעה פנתה משפחתו לגורמים בכירים בכנסת ובממשלה בבקשה לאפשר את קיום צוואתו של יהודה ולאשר את ישיבת חומש.

בתגובה לפרסומים על כוונת הממשלה לפנות את הישיבה, קיימה משפחתו של יהודה בשיתוף ישיבת חומש צעדת ענק לזכרו בתום ימי השבעה, בה נטלו חלק כ20,000 איש שצעדו מהיישוב שבי שומרון ועד לישיבת חומש ברגל.