ממשלה מסוכנת ומסכנת. אקוניס
ממשלה מסוכנת ומסכנת. אקוניסצילום: דוברות הכנסת

חבר הכנסת, השר לשעבר אופיר אקוניס, רואה בסערה הגדולה ששטפה את הכנסת עם אישור חוק החשמל חלק מתופעה כוללת של כניעת הממשלה לרע"ם ולתנועה האיסלאמית. "זהו יום שחור לדמוקרטיה הישראלית", הוא קובע בראיון לערוץ 7.

"דגל שחור כהה הונף מעל הכנסת ומעל הדמוקרטיה הישראלית, בחקיקת חוק שמכשיר בניה בלתי חוקית של פורעי שרובם בדואים בנגב ובצפון הארץ, והוא לא מסדיר את ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון.

''הדגל השחר הנוסף הוא עצם הליך ביצוע החקיקה בשלוש קריאות, בניגוד מוחלט לעמדת הייעוץ המשפטי. הקואליציה של בנט ועבאס דורס את עמדת היועצת המשפטית של הכנסת שלא איפשרה לקיים הליך שמקצר את זמן הדין בסוגיה משמעותית כזו".

חבר הכנסת אקוניס קובע כי לא די בכך שמדובר ב"חוק מסוכן", אלא ב"ממשלה מסוכנת לישראל. החוק הזה של הממשלה הזו מסכן את ישראל, את צביונה היהודי של המדינה ואת היותה מדינת הלאום של העם היהודי ואת עצם קיומנו".

מוסיף חבר הכנסת אקוניס: "ממשלותיו של יצחק שמיר וממשלות אחרות נהגו שכאשר נרצח ישראלי בארץ ישראל התגובה המיידית הייתה הקמת ישוב. הדבר הזה אמנם פסק בעשרות השנים האחרונות, אבל הנוהג הזה בוודאי לא התהפך, אבל כאן, לאחר הפיגוע בחומש, נהרס ישוב יהודי והוחרבה התיישבות. לא רק שלא מקימים ישוב חדש, הממשלה עושה בדיוק הפוך ומחריבה ישוב יהודי".

עוד מזכיר אקוניס את ההחלטה לשחרר את המחבל שובת הרעב בעקבות אולטימאטום של החמאס. "זה קשור לחשש של הממשלה מלהגיע לעימות עם חמאס כי התנועה האיסלאמית תפרק את הממשלה. ממשלת ישראל תלויה בתנועה האיסלאמית, נקודה. היא לא תלויה בבני בגין, שקד, האוזר, כלפון ובן ברק אלא רק בארבעת הקולות של התנועה האיסלאמית". בהקשר זה הוא מזכיר את הצגת חוק החשמל אתמול כאשר ואליד טאהא מציג את החוק בערבית ומנסור עבאס מנהל את ישיבת המליאה. "בן גוריון וראשי העבודה וגם ראשי השמאל הציוני מהפכים בקברם".

על ההצעה שעלתה בקואליציה שלא להגיע לדיוני מליאת הכנסת משום שאין בכך טעם, אומר אקוניס כי הוא מתנגד עקרונית לחרמות ולטעמו יש לנהל מאבקים בזירות שעוד נותרו לשם כך, הכנסת, וועדות הכנסת והתקשורת.

האם הרחוב הישראלי, להערכתו, מבין את משמעות התנהלות הממשלה בהיבט הלאומי? "לרובו של הציבור היהודי זה בוודאי ברור, וגם לחלק מהציבור שאינו יהודי. זה לא ברור לאלה שהפכו את שנאת נתניהו לאג'נדה פוליטית. אלו אזרחים ישראלים שמעדיפים כרגע את שנאת נתניהו על אהבת ישראל. אם אדם מעדיף לשנוא את נתניהו וזו בעיניהם תפיסת עולם פוליטית, אני המום מכך".

לנוכח כל אלה שאלנו את חבר הכנסת אקוניס אם המציאות לא הייתה דומה אם רק היה נתניהו מצליח לסגור עסקה פוליטית עם מנסור עבאס. "למיטב ידיעתי, על סמך שיחות עם נתניהו בעיצומו של המו"מ הקואליציוני, מעולם לא הייתה כוונה להקים ממשלה שרע"ם חברה בה. כיום יש לנו ממשלת התנועה האיסלאמית. התחייבנו שלא להישען על התנועה האיסלאמית, כך נהגנו וכך ננהג".

לשאלתנו אודות דבריו החוזרים של מנסור עבאס עצמו ולפיהם באפשרותו לספר פרטים על המגעים עם הליכוד ולחשוף עד כמה הדברים היו קרובים להבשלה, אומר אקוניס: "אם יש לו מה לספר, שיספר. העובדה היא שהוא לא מספר. למה הוא לא מספר? הידיעה הטובה שלי יודעת לומר שלא היה מגע להשתתפות בקואליציה או בממשלה. האם היה ניתן להעלות על דעת שיו"ר ועדת הפנים יהיה מהתנועה האיסלאמית, שמנסור עבאס היה מנהל ישיבה על חוק החשמל שלעולם לא היה מגיע לא וויר העולם בממשלה שלנו? 'ימינה' הפכה לשמאל פרוגרסיבי, גם בנושאי דת ומדינה".