אלוף במיל' יצחק בריק
אלוף במיל' יצחק בריקצילום: שלומי יוסף

את ההונאה תכננו בצה״ל שנים רבות ואף התאמנו עליה, הכוונה הייתה להכניס מספר חטיבות שריון וחי״ר מעבר לגדר ולנוע לעבר עזה ולביים כוונה להיכנס ללחימה בתוך עזה עצמה.

ההנחה הייתה שמצב זה יביא את לוחמי החמאס והג'יהאד להכנס למנהרות ולבונקרים שלהם מתחת לאדמה ומשם להגיח ולנסות לעצור את ההתקפה הישראלית , במצב זה התיכנון היה להטיל על המנהרות שבהם שוהים אלפי לוחמי חמאס וג'יהאד מאות פצצות חכמות אשר ימוטטו את המנהרות ויהרגו מעל אלף
מהם.

בפועל, קרה דבר שרק עליו היה צריך לבצע ועדת חקירה, ובעוד שהפיקוד הבכיר שחלקו הכין ותרגל את הכוחות למבצע ההונאה לחץ למימושו כאקט מרכזי במבצע ״שומר החומות״ אשר יביא להרתעה רבת שנים על החמאס והג'יאהד ואובדן כאלף לוחמים שלהם, הרי שמקבלי ההחלטות בצה״ל ללא הסבר ברור נמנעו מלבצע את ההונאה בשלמותה כפי שתוכננה ותורגלה והעדיפו שלא להכניס את כוחות השריון והחי"ר לעבר עזה אלא נעשה ניסיון נואל ״לעבוד בעיניים״ על החמאס והג׳יהאד כאילו מבצעים את הכנסת כוחות צה״ל לעבר עזה וזאת ע״י פקודות בקשר בלבד.

היות והחמאס לא מטומטמים והם צופים לעברינו כל העת, הם הבינו שמדובר בתרמית. הם לא ראו כוחות ישראלים חוצים את קו הגבול לעבר עזה ולכן הם לא ניכנסו למנהרות ולבונקרים שלהם ע״פ התרגולת על פיה צה״ל תוקף עם יחידות יבשה בעזה.

כל זה לא מנע את ההתקפה של חיל האוויר על המנהרות עם פצצות חכמות בעלות של מיליארדי שקלים, כאשר המנהרות ריקות כמעט לחלוטין. כתוצאה מכך נהרגו כמה אנשי חמאס בודדים מתוך אותם אלף שההונאה של צה״ל היתה אמורה להביא למותם.

שאלת מיליון הדולר: מדוע הדרג הבכיר והמחליט בצה״ל לא מימש את ההונאה כלשונה ורוחה? הרי נזרקו מיליארדי שקלים בהטלת פצצות חכמות מהאוויר ללא שום תכלית, כאשר הפיקוד הבכיר לוחץ לבצע את ההונאה על פי התכנון המקורי ועל בסיס התירגולים וההכנות שהיחידות ביצעו.

בשיחותיי עם מפקדים בכירים בצה״ל הם טענו בפניי שאין תשובה טובה יותר לשאלה זו מאשר החשש של מקבלי ההחלטות בצה״ל ללכת כנגד הלך הרוח בציבוריות הישראלית מחשש לאבידות, והעדפה לביצוע ההתקפות על יעדיי אויב עם מטוסים בלבד, בידיעה ברורה שכך אי אפשר לנצח מלחמות והתנהלות זו מנוונת את צבא היבשה וגורמת לחוסר מוטיבציה לשרת בו, מתוך הרגשה של הלוחמים ביבשה שלא סומכים עליהם.

חמור מכך, הקצינים הבכירים אמרו לי כי החשש להפעיל כוחות יבשה במבצעים קטנים כתוצאה מהחשש לאבידות ועקב כך אי השגת השגים משמעותיים יביא אותנו במלחמה הרב זירתית הבאה לעשרות מונים יותר אבידות וחוסר יכולת לצאת ממנה עם ידינו על העליונה.

אם כך היינו פועלים במורך לב במלחמות העבר לא היינו חיים פה היום, אם כך נפעל במלחמות העתיד לא נוכל לשרוד בארצינו.

יצחק בריק הוא אלוף במיל', לשעבר נציב קבילות החיילים. שימש בין היתר כמפקד גיס 441 וכמפקד המכללות הצבאיות.