יהודה גליק בכנסת
יהודה גליק בכנסתצילום: ערוץ 7

כתב אישום הוגש היום (רביעי) נגד פעיל הר הבית ח"כ לשעבר יהודה גליק בטענה כי הפר את הסדר הציבורי במהלך סיוריו על הר הבית.

על פי הדיווח של העיתונאי לירן תמרי, בכתב האישום נטען כי גליק במספר פעמים, לא נשמע להוראות השוטרים בהר הבית זאת בניגוד להנחיות הסיור במרחב זה.

ביום 18.2.2020 מתואר כי גליק "חבר לקבוצה נוספת והחל בסיור. הנאשם החל לסייר עם הקבוצה אולם עצר כל מספר צעדים, הלך לאיטו, עצר והתבונן בטלפון הנייד שלו זאת על אף שהתבקש פעם אחר פעם, על ידי השוטר להמשיך ללכת ולחבור לקבוצה אולם הנאשם לא שעה להוראותיו. בשלב זה אמר השוטר שהנאשם לא רוצה להצטרף ליתר הקבוצה, בתגובה, עיכב אותו השוטר וביקש ממנו להתלוות אל מחוץ לשטח הר הבית. בהמשך לאירוע הובא הנאשם אל תחנת המשטרה במרחב דוד לחקירה".

בשלב זה נטען כי במהלך החקירה גליק נטל מסמכי חקירה מחדר החקירות: "בתחילת החקירה ניסה הנאשם לעיין במסמכים אשר הונחו על שולחם החקירה, אולם החוקרת, אמרה לנאשם כי מדובר בחומר חקירה והוא לא יכול לקבלו. בהמשך החקירה, לפני צאתה מחדר החקירות, הזהירה החוקרת את הנאשם 'לא לגעת בכלום מלבד החקירה' והניחה את מסמכי החקירה הרחק מהנאשם.

"החוקרת יצאה מהחדר ובשלב זה, באופן שאינו ידוע במדויק למאשימה, נטל הנאשם את מסמכי החקירה והעברים בסמוך אליו. לאחר מספר דקות נכנס אל חדר החקירות רפ"ק יורם סגל לצורך עריכת שימוע לנאשם. בסיום השימוע, לאחר שיורם יצא מהחדר, נטל הנאשם משולחן החקירות מסמכי חקירה בכוונה לשבש את החקירה כנגדו, ובניהם מזכר שרשם השוטר בועז אשר עסק בהתנהלות הנאשם בהר הבית ועל הדיאלוג שהוא קיים עימו בזמן הסיור בהר הבית, מסמך שכותרתו 'מעצר יהודה גליק בשטח הר הבית'. על פי כתב האישום גליק נטל מסמכי חקירה נוספים, הכניסם לכיסו, הסתירם באמצעות מעילו ויצא מהתחנה".

כתב האישום שהוגש מצטרף לפעולות אחרות שביצעה המשטרה על מנת להרחיק את גליק מהר הבית.

כפי שפורסם, במהלך חול המועד סוכות הגיע גליק לשער הכניסה להר הבית, אך המשטרה מנעה ממנו להיכנס לשטח ההר. כאשר שאל את השוטרים מדוע אסור לו לעלות להר הבית, השוטר השיב לגליק: "ככה הורו הקצינים".

בהמשך גליק זומן לחקירה ללא כל הסבר. ''מסע טרטורים סטנדרטי של משטרת ישראל. במקום לתת להיכנס להר הבית נתנו זימון לחקירה. אין הסבר, אין נימוק, רק - מיידי'', כתב גליק בטוויטר.

כמו כן, לפני כחודשיים וחצי שופטי בג"ץ ג'ורג' קרא, יוסף אלרון ועופר גרוסקופף החליטו לדחות את הערעור שהגיש חבר הכנסת לשעבר יהודה גליק על החלטת המשטרה להרחיקו מהר הבית למשך שלושה חודשים. השופטים חייבו את גליק בתשלום הוצאות בסכום של 1,000 שקלים.

השופט קרא פסק כי "דין העתירה להידחות בהיעדר עילה להתערבות. מעמדו הייחודי של הר הבית והרגישות הגבוהה והייחודית הכרוכה בהתרחשויות במקום והשלכותיהם על האינטרס הביטחוני ויחסי החוץ של מדינת ישראל - ידועים, וכך גם סמכותה של המשטרה לפעול לשם שמירת הסדר הציבורי למניעת התלקחות בשל אירועים במקום".

בתגובת המשטרה לבג''ץ פורטו כעשרה מקרים בהם חרג גליק מכללי ההתנהגות במתחם הר הבית, בין יולי 2020 לספטמבר 2021. לדברי השופט קרא, הרחקת גליק מהר הבית נמצאת בסמכות המשטרה, וההחלטה להרחיקו התקבלה מחשש כי התנהגותו או מעשיו יגרמו לפגיעה בשלום הציבור או בביטחונו.

בנוסף, לפני כשלושה חודשים זומן גליק לחקירה במשטרה על אירועים שקרו בהר הבית לפני למעלה משנה וחצי. בשיחת הטלפון שקיבל גליק הציג עצמו הדובר כ"חוקר ממרחב דוד", ואז אמר: "ביום ראשון אתה מוזמן לחקירה אצלינו, על אירועים שהיו בחודש דצמבר 2019 ובחודש פברואר 2020. היית מעורב בשני אירועים בחודשים האלה וצריך לעשות בהם השלמת חקירה וכל מיני פעולות".

מארגון 'בצלמו' נמסר: "מדובר בהמשך ההתנקשות ביהודה גליק. אחרי שלפני שש שנים מחבל ניסה להתנקש בחיי יהודה ממשיכה כעת לצערנו משטרת ישראל את חזון המתנקש. גירושו של יהודה גליק מהר הבית והכנסתו לכלא. יהודה פועל לקדם חזון של שלום בהר הבית וראוי לפרס ישראל לא לכתב אישום. נמשיך לפעול כדי שהצדק יצא לאור ויהיה גם ליהודים זכויות אדם בהר הבית".

ממטה ארגוני המקדש נמסר: "כתב האישום נגד התנהלותו של יהודה גליק בהר הבית הוא עוד כתם נורא בהתנהלות מדינת ישראל במקום הקדוש ביותר לעם ישראל. הגשת כתבי אישום נגד יהודים באשמת 'הפרת הסדר בהר הבית', היא האשמת הקרבן של הסדר המעוות והנפשע שחוללה הממשלה בהסגרת המקום הקדוש לידי הוואקף והמוסלמים מפירי הסדר הקבועים בהר הבית, ומחייבת את כולנו בחשבון נפש ובתשובה שלימה למקום, שניצניה כבר מבצבצים כיום בעליית רבבות יהודים לתפילות הקבועות בהר הבית מדי יום".