עודד רביבי
עודד רביבי צילום: חיים טוויטו

נשיא בית המשפט העליון לשעבר הפרופ' אהרון ברק הסביר את עמדתו בעד הסדר טיעון עם רה"מ לשעבר נתניהו.

לדבריו "ראוי לאשר את העסקה שכן האישור מוציא את העוקץ מהריסת מערכת משפט". לעומתו פרקליט המדינה לשעבר עו"ד משה לדור מתנגד לעסקת טיעון שכן זו "תפגע באמון במערכת המשפט".

טועה השופט ברק, טועה גם משה לדור, קו השבר בין מחצית מהציבור הישראלי לבין בית המשפט העליון החל בימי טרום ההתנתקות, התגבר עם שורה של פסיקות בעלות גוון פוליטי בעיני חלקים בעם. נתניהו זיהה את השבר והשתמש בו, הסדר טיעון לא יבנה מחדש האמון של אף אחד מהצדדים לא משמאל ולא מימין. להפך הוא עלול לגביר אותו ללא הצעדים הנדרשים.

בשיח בעד או נגד עסקת טיעון עם נתניהו עולה שאלת אמון הציבור במערכת המשפט. רבים תולים בנתניהו את האשמה בחוסר האמון בבית המשפט העליון לפחות כפי שמשתקף במדד הדמוקרטיה של המכון הישראלי.

בינואר 2021 פורסם הסקר שנוגע לשנת 2020 רק 42% מהישראלים הביעו אמון בביהמ"ש העליון, התוצאות טרם משפט נתניהו. האם באמת נתניהו אחראי למשבר האמון? בשנת 2003 למעלה מ-69% מהציבור הישראלי הביע אמון בבית המשפט העליון. בשנת 2008 קצת יותר מ-47%. חובה לעצור ולשאול מה קרה בין 2003 ל-2008.

התשובה לצערי טמונה באירועים סביב ההתנתקות מרצועת עזה. בזה אחר זה סוגיות שהיה ראוי לתת להם יותר משקל, רגישות והבנה של הצד הנאבק על ביתו, זכו בעיקר לכתף קרה.

בית המשפט העליון יישר קו עם רה"מ שרון ורמס ברגל גסה גם את הערכים בהם דוגל. באחת מההפגנות הראשונות נגד הסכם השילומים, ההמון המתנגד שבא למחות נגד ההסכם הגיע למשכן הכנסת ויידה אבנים.

בהפגנה שהתקיימה ימים לאחר מכן בשעה שהכנסת נתבקשה לאשר את המשא ומתן עם גרמניה המערבית נפרסו ברחובות ירושלים גדרות תיל, אנשי צבא חמושים באלות הסתובבו ברחבי העיר, על רבים נאסר לעלות לירושלים כדי להפגין. מאז וצפונה זכות ההפגנה, חופש התנועה ועוד, היו אבן יסוד בדמוקרטיה הישראלית.

הדברים באים לביטוי גם בחוקי הייסוד שקבעה ובפסיקות של העליון. הזכות הזו נרמסה כאמור בימי המאבק הכתום, אוטובוסים שהובילו מפגינים לירושלים נעצרו בכביש מספר 1. חופש התנועה לא היה חשוב יותר, גם זכות ההפגנה. שרים שביקשו להצביע אחרת ופוטרו, נמצאה הדרך החוקית אך ספק כשרה לפטר אותם.

פעם אחר פעם ביקשו אנשי הגוש והתומכים בהם סעד מבית המשפט העליון ולא זכו לו. הצצה בספר "משפט נעילה" הנוגעת לסוגייה הרגישה של הריסת בתי הכנסת על אף היותה נידונה בהרכב מורחב קיבלה החלטה להתיר את ההחלטה בידי הדרג המדיני. היה זה שר הבטחון מופז, יהודי מאמין שביום המחרת אמר "לא יכולתי לתת את הפקודה להרוס את בתי הכנסת".

הימים שאחרי ההתנתקות הביאו לשבר הגדול ביותר עם ביהמ"ש העליון, התחושה היתה כי רה"מ אריק שרון אותרג בפרשות השונות ושורת הפסיקות של בג"צ היו מסר לקבוצה גדולה בעם כי לא ימצאו מזור בין כותלי ביהמ"ש העליון.

כל אחת מהפעמים בהן התערבו שופטי העליון בסוגיות הנוגעות לדת ומדינה, או ימין ושמאל מאז 2005, לוו בתחושה כי ההכרעה ידועה מראש. השופטים לא היו ערניים לתהום שנפערה. קחו לשם השוואה את הפגנות הקריים מינסטר בקורונה למול ההגבלות על הכתומים, את מי שבתיהם בדרך האבות שבגוש עציון נהרס. אכן עלו אז קשיים משפטיים, אך האם זכו לאותו סעד והתגייסות ביהמ"ש כפי שזוכים הפלסטינים הגרים בשמעון הצדיק? ביהמ"ש העליון על שופטיו לא הבין אז ואינו מפנים היום את גודל השבר.

משפט נתניהו כפי שמראים המספרים במדד האמון לא שינו בהרבה את התמונה. ב-2008 היו קצת יותר מ-47% של מי שנתנו אמון, בשנת 2020 42%. כלומר המערכת לא ידעה לתקן, היא סימנה לא נכון את הבעיה, את המורכבויות.

עסקת טיעון לא תמנע את ההרס, היא אולי תרחיב אותו כך שיהיו גם בשמאל הישראלי מי שיביעו אי אמון במערכת. נתניהו הביע רחשים של קבוצה גדולה בעם כשדיבר על בית המשפט, אבל הוא פנה לרחשים ולתנועות שכבר היו.

מי שרוצה לשנות, ראוי שדקה אחרי עסקת הטיעון יסיר מעליו את הגלימה, יקבע קפה בגוש עציון עם המתיישבים, ייפגש בשומרון עם אנשי ההתיישבות הצעירה, יצעד כאחד האדם בהפגנת הצוללות, יאזין לארגוני נשים אבל גם לארגוני גברים. מי שרוצה לבנות אמון במערכת המשפט חייב להבין שנתניהו לא יצר את השבר - הוא רק שם לנו אותו מול הפרצוף.

אם תהיה עסקה או לא, אין לה השפעה משמעותית על האמון בבית המשפט העליון. הדיון סביב עסקת הטיעון הוא פעמוני האזהרה האחרונים הקוראים לתיקון המערכת, אם לא יפנימו זאת אנשי המשפט, תתרחש ראקצייה ע"י הרשות המחוקקות או העם כפי שמתריע אהרון ברק. כתוב שמשה חיפש "אֲנָשִׁים חֲכָמִים וּנְבֹנִים וִידֻעִים" (דברים א, יג) למשפט. רק חכמה ותבונה אינם מספיקים, חשוב שיהיו ידועים גם בציבור כולו, את זה משיגים כנפגשים פנים אל פנים.

עודד רביבי הוא ראש המועצה המקומית אפרת בגוש עציון