נתניהו ומנדלבליט
נתניהו ומנדלבליטצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרופ' יורם מרגליות, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, מתייחס בראיון לערוץ 7 לנושא הסדר הטיעון וטוען כי הדבר הנכון הוא לקיים את משפט נתניהו עד להכרעתו.

"אני הייתי שמח מאוד שהמשפט היה מתברר עד תום. הדברים הגיעו לנקודה כזאת שיש פה מחנות מפולגים ברמה שצריך לרדת לחקר האמת ואני סומך על מערכת המשפט שתעשה את זה בצורה מקצועית. אני חושב שבעניין הזה יש יותר קונצנזוס והשאלות הן לא לגבי איכות השפיטה, אלא ביחס למניעים להעמיד את נתניהו לדין", מסביר פרופ' מרגליות.

לדבריו, "אם בית המשפט יוכל לדון ולברר לעומק ותהיה שקיפות ונראות למשפט נתניהו זה יכול לעזור בריפוי השסעים בחברה. אני לא נאיבי וברור לי שתמיד יהיו אנשים שלא יקבלו את התוצאה ולא משנה לאיזה צד, אך חלק גדול מהאנשים שיש להם דעה מאוד חזקה על בית המשפט, משפט כזה יכול לשנות את דעתם".

הוא מציין כי "בתי המשפט ישמחו לנהל את המשפט ויש כאן מערכת של ראיות וזו המומחיות של השופטים. היועץ המשפטי לממשלה הוא גוף בפני עצמו ואני לא יודע מה השיקולים שלו. לדעתי, השיקולים הרגילים של עסקת טיעון לא מתקיימים כאן. בדרך כלל השיקול הוא חיסכון לשני הצדדים. כל צד קונה את הסיכון וחוסך את עלויות המשפט וזה לגיטימי. במקרה הזה מבחינת האינטרס הציבורי, במקרה הזה זה לא משתלם הן מבחינת ההוצאה שכבר הוציאו על המשפט והן מבחינת העניין ציבורי הגדול והחשיבות האדירה להביא לריפוי של אזרחי ישראל וחיזוק של מערכת המשפט".

הוא מתייחס גם לתוצאות של הסדר הטיעון. "הנזק שיגרם עכשיו ביציאה של נתניהו מהחיים הפוליטיים על ידי עסקת טיעון יהיה עצום. זה יגרום לכאוס גדול מאוד ויסכן את שלמות הקואליציה. המדינה והחברה לאו דווקא ירוויחו מעסקת הטיעון שקט כלשהו ולעומת זאת שהמשפט מתנהל כולם יחכו לתוצאה. אני מאמין שחלק גדול מהאנשים יראו שיש הליך משפטי שמתנהל בצורה תקינה. כשעושים עסקאות טיעון יש אלמנט של משהו פחות נקי. המשפט הוא נקי ועוסק בראיות ולתוצאה שלו יהיה ערך מוסף גדול".