יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי
יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לויצילום: שלו שלום, TPS

השבוע אטוס לגרמניה בהזמנת נשיאת הבונדסטאג הגב׳ ברבל באס כדי לציין 80 שנה לוועידת ואנזה וכן את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה.

יחדיו, נבקר בוילה ואנזה הידועה לשמצה, בה נפגשו פקידים נאצים בכירים בראשות היידריך כדי לתאם בין משרדי הממשלה את הוצאת הפתרון הסופי ל-11 מיליון יהודי אירופה וצפון אפריקה אל הפועל. הפער הבלתי נתפס בין הפסטורליות המרהיבה של הוילה והאגם לצידה, לתוכן המזוויע שנידון בפגישה מקצועית נונשלנטית של פקידי מדינה, זועק עד לב השמיים.

במהלך השבוע אפגש גם עם נשיא גרמניה שטיינמאייר, קאנצלר גרמניה החדש שולץ ושרים בכירים נוספים במסגרת היחסים המיוחדים שיש לגרמניה ולישראל.

יותר מכל אני מתרגש עד עמקי נשמתי לקראת נאומי בעברית ביום הזכרון הבינלאומי לשואה, במליאת הפרלמנט הגרמני, ביום חמישי הקרוב.

זו תהיה פעם ראשונה שיושב ראש הכנסת, הפרלמנט של המדינה היהודית והדמוקרטית, נואם בפני מליאת הבונדסטאג. זה יקרה באותו בניין רייכסטאג שבו התכנסו חברי פרלמנט של גרמניה אחרת, אפלה. באותו בניין שבו הונפו דגלי גרמניה הנאצית ועבר חוק ההסמכה שהעביר לממשלה הנאצית את כל הסמכויות לחוקק ופירק סופית את הדמוקרטיה.

גרמניה של היום לוקחת אחריות מלאה על פשעי גרמניה הנאצית. היא מחוייבת לקידום ערכים דמוקרטיים וכן מחוייבת לבטחונה של מדינת ישראל. היחסים המיוחדים בין שתי המדינות יישארו לעד טעונים, מורכבים ומיוחדים.

לקראת ביקורי השבוע בברלין, אני מברך על ההחלטה ההיסטורית המשותפת שיזמו נציגי ישראל וגרמניה באו"ם ועברה השבוע ברוב קולות, כנגד הכחשת שואה. החלטה סימלית שמגדירה הכחשת שואה ונותנת כלים ממשיים למלחמה בחרפה האנטישמית הזו.

אני מודה לממשלה הגרמנית על העמידה האיתנה במאבק כנגד אנטישמיות על כל צורותיה ולנשיאת הבונדסטאג באס על ההזמנה הרשמית.

גרמניה וישראל ימשיכו לצעוד ביחד מתוך כאב הזכרון של העבר, ובתקווה אל עתיד טוב יותר.