ניר אורבך
ניר אורבךצילום: Yonatan Sindel/Flash90

ח"כ ניר אורבך מימינה קיים היום (שלישי) אירוע לפתיחת השדולה למען ניצולי השואה בראשותו. באירוע נטלו חלק השרה לשיוויון חברתי מירב כהן ושר העבודה והרווחה מאיר כהן.

אורבך נשא דברים ואמר, "אני נרגש וגאה לפתוח היום את השדולה למען ניצולי השואה. העם היהודי מאז ומעולם תמיד קידש את החיים, אפילו בתקופה החשוכה ביותר נטבע המונח "קידוש החיים" ע"י הרב יצחק ניסנבויים שאמר בגטו: 'זוהי שעה של קידוש החיים ולא קידוש השם במוות. בעבר דרשו האויבים את הנשמה והיהודי הקריב את נשמתו על קידוש השם, עתה דורש הצורר את הגוף היהודי, וחובה על היהודי להגן עליו ולשמור על חייו'.

"היהדות מקדשת את כיבוד ההורים וכיבוד המבוגרים – בשבת האחרונה קראנו את עשרת הדיברות בהם כתוב "כבד את אביך ואת אימך" ובספר ויקרא מופיעה המצווה והדרת פני זקן. אנחנו זכינו לחיות בדור שיכול לקיים את המצווה הזו-כי ניצולי ושורדי השואה עודם חיים בנינו ועלינו מוטלת החובה לדאוג להם להזדקן בארץ ישראל, במדינת ישראל בכבוד. את היכולת לחיות כיהודים גאים, העומדים זקופים בהמנון 'התקווה' מול הדגל אנחנו חבים למיליוני הנרצחים בשואה ובוודאי אף לניצולים ולשורדים שנלחמו לחיות ולהמשיך את עם הנצח. לא לחינם הדור של האבות שלנו נקרא דור השואה והתקומה. העם היהודי זכה לנס גדול בדור האחרון. נס הקמת מדינת ישראל ותקומת עם ישראל בארצו. מאפר ועפר לצמיחה ובנין".

"אנחנו דור שני, שלישי, רביעי וכבר חמישי לשואה במדינת ישראל. חלקנו זכינו להכיר סיפור משפחתי מקרוב, חלקנו שמענו מרחוק. אבל בין כך ובין כך עלינו מוטלת החובה לזכור ולא לשכוח. חובתינו כלפי הניצולים והשורדים היא חובה כפולה: עלינו להעניק לשורדים את האפשרות לחיות כאן בארץ בכל הכבוד הראוי ועלינו לזכור ולשמר את הסיפור שלהם, כי הוא חלק חשוב בהיסטוריה של העם היהודי", הוסיף אורבך.

לדבריו, "יש לנו הזדמנות, ההזדמנות האחרונה לגמול לניצולים על מה שהם עבור כולנו, סמל לתקומת העם היהודי, סמל של עמידה והתקוממות מול הרוע, סמל של אנושיות ומצפן. אני מבקש שהשדולה הזו תשמע מהניצולים והשורדים את הצרכים שלהם, אני מבקש כי הם יהיו המרכז. אנחנו כאן כדי למצוא כיצד לעזור, להקל ולתת יד במאבק החיים לצד הזיכרונות, הזקנה והשגרה".

השרה לשיוויון חברתי מירב כהן הוסיפה, ""יש לנו 180,000 שורדים ושוררות שואה. מספר שפוחת משנה לשנה באופן דרסטי, הסטטיסטיקה אכזרית, הזמן פועל לרעתנו. המשמרת שלנו היא המשמרת האחרונה שבה נוכל גם לשרת אותם וגם לתעד ולהנציח את הסיפור שלהם למען הדורות הבאים. בשנים האחרונות אנחנו פועלים מול מדינות שונות בעולם להביא לעוד הכרה של שורדי ושוררות השואה. כך למשל הבאנו להכרה של גרמניה בגטאות פותחים ברומניה, הסכום הכולל שהצלחנו להביא לאותם שורדים מסתכמת ב-2.5 מיליארד שקלים".

שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן סיכם, "אני מברך את ח"כ ניר אורבך על השדולה החשובה הזאת זו אחת השדולות הכי חשובות, יש לנו חובה יום יומית כלפי ניצולי השואה ולא רק בימי זיכרון או ימים בינלאומיים, זו התמודדות של יום יום ושעה שעה, אנחנו במשרד הרווחה ובשיתוף עם עוד משרדים מפעילים מגוון תוכניות, מועדונים ותוכניות בקהילה למען ניצולי השואה, אני חושב מהיום הזה אנחנו צריכים לצאת עם שולחן עגול של ניציגי המשרדים הממשלתיים ביחד עם ניצולי שואה וארגונים שיקדמו ביחד ובשיתוף פעולה את הנושא".

בשדולה השתתפו למעלה מ30 משתתפים ממשרדי הממשלה השונים והארגונים והעמותות הרלוונטיות.

ניצולי השואה מרים גרייבר, יוחנן רון ואברהם רות. סיפרו את סיפורם ושיתפו בצרכיהם. לאחר שמיעת העדויות המצמררות והצרכים העולים מהשטח השדולה מתכננת לערוך דיון מעמיק על מנת למצוא פתרונות ולתת מענה לצרכים.