הרב חיים אמסלם
הרב חיים אמסלםצילום: ערוץ 7

כבוד הרבנים שליט"א

אני מוצא לנכון להבהיר דברים שהם פשוטים וברורים לנו, אבל מוצגים בצורה מוטעית לעיני הכלל.

הרי עד לא מזמן כל גיורי מערך הגיור של הרבנות נפסלו על ידי החרדים, התקשורת החרדית ביזתה אותם, וטענה שאלו גיורים שאין בהם ממש, הואיל ורוב ככל הגיורים לא נהפכים לדתיים, ובודאי לא חרדים, אכן הדבר נכון, הם לא מעונינם לההפך לחרדים או לדתיים מאוד, אבל הם כן נהפכים לשומרי מסורת, ומקיימי מצוות כל אחד לפי הבנתו.

לאחרונה פתאום החרדים נהיו מגיניה של הרבנות וגיוריה, והרי הרבנות בגיוריה במשך שנים רבות כך פעלה ביודעין, כך גם היו כל גיורי הרב דרוקמן גיורים שנפסלו מכל וכל, אלא שעם הזמן הרבנות בזליגה איטית אימצה את הגישה החרדית, ולכן רוב הבאים לגיור נדחו, ואחרי הגרות התוצאה היתה שרובם ככולם של המתגיירים נהפכו למסורתיים בלבד.

מי שלא נדחה זה מפני שהצליח לעבור את משוכת הרבנות, על ידי שהצליח לשכנע את הרבנים המגיירים שיהיה מקפיד מאוד, או שהדיינים גלגלו עיניים ועשו עצמם כמשתכנעים. הצד השוה הוא תרבות של שקר ורמיה, לעומת המדיניות שלנו שאנחנו אומרים מלכתחילה למתגייר, רצונך להיות יהודי דע אלו הדברים העיקריים שעליך להתחייב להשתדל לקיים: אמונה, כשרות, שמירת שבת בסיסית, חגי ישראל, טהרת המשפחה, חינוך הילדים ליהדות, והעיקר שיצא מחיי גויות ויכנס לחיי יהדות, ושמירת המצוות, ואנחנו משתכנעים בכך  עד כמה שניתן.

כל הגיורים של גיור כהלכה, הם אחרי למידה בקורס יהדות, מצורפים לתיק הגיור בקשות מהמתגיירים המסבירות את נסיבות ביאתם, והמלצות ממכרים או מורים או רבנים על המועמד והמועמדת.

השיטה שלנו היא שיטתם של כל גדולי ישראל הספרדים ולא מעט מהאשכנזים, אמנם יש מהרבנים האשכנזיים שהולכים בדרך החומרה אבל, בעת קיבוץ גלויות ונדחי ישראל לארץ ישראל, שיטת המחמירים שהשתלטה על הרבנות פשוט מזיקה לעם ישראל, מגבירה את ההתבוללות ואינה מועילה בכדי, מפני שאף אותם מגויירים, למעשה הינם בדיוק כפי שאנחנו אומרים שיש לעשות לכתחילה.

חלילה: אף אחד לא אומר שניתן לגייר בלי קבלת מצוות, אף דיין לא מגייר מי שמסרב או מתנה בפיו על מצוה או מצוות, אף בית דין לא מגייר מי שמתרשמים ממנו שהוא עושה גיור שלא בכנות, אף אחד לא מגייר מי שישאר חילוני ממש, או מתייחס ליהדות כפולקלור בלבד. אנחנו מגיירים מי שיש לו ידע סביר, ויהיה מסורתי ויש סיכוי טוב שעם הזמן רק ילך ויוסיף בקיום המצוות.

אולי יש החושבים במנותק מהמציאות בחברה הישראלית, ואינם יודעים  שרוב רובם של הישראלים אפילו המגדירים עצמם חילוניים, הם בעצם מסורתיים, אינם כופרים בעיקר חלילה והם שומרים מסורת ברמה מסויימת, רק אחוז קטן מאוד הוא בגדר לא מיניה ולא מיקצתיה ביהדות, שלא לדבר על המסורתיים הספרדים, שהם ממש דתיים, מקפידים על הנחת תפילין תפילות, מנהגי ישראל, כשרות וכו' וכו' הם מגדירים את עצמם "מסורתיים" ביחס לחרדים שנתפסים בעיניהם כדתיים ואדוקים.

ולכן הבאים להתגייר בקבלת מצוות מלאה, וכנות להצטרף לעם היהודי, כניסה לחיי שמירת מסורת ראוי לקבלם בזרועות פתוחות, ובפרט הבאים להתגייר והם מזרע ישראל שמצוה לקרבם ולהשיבם לצור מחצבתם.

דבריו של הרב אריאל בהקלטה שפורסמה לאחרונה בדרישות לבאים להתגייר, תואמות בדיוק את הליך הגיור הנעשה בבתי הדין שלנו ובמסגרת "גיור כהלכה", חבל שלפני שנאמרות רמיזות, הדברים לא נבדקים כדבעי.

כל ההבדל בינינו לאחרים שאנחנו לא מבקשים מהגרים שיעבדו עלינו וישכנעו אותנו במה שאינם מתכוונים אליו, ואנחנו איננו מגלגלים עיניים בזמן הגיור, הכל נעשה בגלוי בנועם ובכנות גדולה.

הכותב: הרב חיים אמסלם אב"ד לגיור במסגרת גיור כהלכה