
בפרשת משפטים שנקרא בשבת הקרובה אנו למדים במה נבדלת מערכת המשפט היהודית מאחרות ולמה לא תמיד השיקול הוא עלות מול תועלת.
כל פעם זה מפתיע מחדש. אולם בית הדין לדיני ממונות. תביעה בגובה 50 אלף שקלים נגד קבלן שלא סיים את עבודתו. על הכיסאות מול הצדדים יושבים שלושה דיינים, לא פחות, המקשיבים במשך שעות לטענותיהם וראיותיהם של הצדדים.
מחזה כזה הוא אירוע תדיר בסדר יומו של בית הדין לענייני הממונות, תביעה אחר תביעה, גם על סכומים שאינם גבוהים, שבה יושבים שלושה דיינים בניסיון לפצח ולהכריע את הדין.
אם נבחן ונשווה את הדברים אל מול התנהלות של בתי המשפט האזרחיים, להבדיל, נגלה שהם שונים לחלוטין. ברירת המחדל בבתי המשפט היא של שופט יחיד גם בתיקים של עשרות מיליונים. בהרכב של שלושה "יזכו" רק תיקי פשע חמור כדוגמת מקרי רצח ודומיהם.
האמת היא, שזה באמת נראה לא סביר. מדוע ששלושה דיינים, שזמנם כה יקר וחשוב, יישבו לדון בתביעה של 50 אלף ש"ח נגד קבלן שלא בנה כדין את המרפסת? מדוע "דיני ממונות בשלושה"?
שאלה זו ובעיקר תשובתה, הינם סימפטום להבדל האדיר בין פרשת "משפטים" של התורה, ללימודי "המשפטים" שבעולם הכללי. כמעט בכל חברה נמצאת מערכת "משפטית", שתפקידה ותכליתה לעשות סדר וליישב מחלוקות וסכסוכים בין שני צדדים. מערכת משפט ישרה היא אחד הדברים שהופך מדינה למתוקנת.
אולם, מטרתה של מערכת המשפט התורנית, זאת של "פרשת משפטים", לא מסתכמת בעשיית סדר ויישוב סכסוכים, הגם שמדובר במטרה חשובה. עיקר חידושה של פרשת משפטים, ומתוכה של מערכת בתי הדין התורניים, היא לגלות את דברו של ה' בחיינו המעשיים על כל צדדיהם וענייניהם.
בדבר זה נבדלת היהדות משאר הדתות שבעולם, שיש בה דינים וציווים אלוקיים שאומרים כיצד להתנהל במחלוקות בין שכנים, בגביית חובות ובכתיבת חוזים.
לפיכך מובן, שבמערכות משפט אזרחיות שעניינן הוא לייצר סדר וצדק בחברה, זה לא יעיל להושיב שלושה שופטים על סכסוך קטן בתביעה של סכומים לא גדולים. אך במשפטה של תורה, שהמטרה היא להוריד ולגלות את דבר ה' באירוע הממוני שלפנינו.
זה בכלל לא משנה מה גובה התביעה, כי התכלית לא מסתכמת ביישוב הסכסוך בין הצדדים כי אם בהחלת דבר ה' במקרה שלפנינו. לצורך זה יש לעיין בדבר בכובד בראש, בפני שלושה, גם אם מבחינת עלות מול תועלת, הדבר לא יעיל.
בעצם, זה עניין סמיכותה של פרשת משפטים למעמד הר סיני שבפרשה שעברה. האות "ו" של "ואלה המשפטים" מסמלת את ירידת אורו של הקב"ה אל כל תסבוכות היום יום של חיי האדם בעולם. "ו" היא אות שנמשכת מלמעלה למטה, והיא באה ללמדנו שעיקר עניינם של "משפטי התורה" הם לגלות, להמשיך ולהוריד את דברו העליון של הקב"ה אל החיים הפשוטים של כל אחד מאיתנו.
הרב אסף הר נוי, רב קהילת "אדרת אליהו" וראש בית מדרש "מבקשי פניך", גילה, ירושלים