הרב אריאל וידר
הרב אריאל וידרצילום: מוטי לוריא, מכון פוע"ה


"וְרַפֹּא יְרַפֵּא"

בשנים האחרונות כשאני מגיע לפרשת משפטים ואני שומע מפי בעל הקורא את המילים ורפא ירפא אני חושב על אותה רשות שניתנה לרופא לרפאות וכמה רחוק הגענו מאז.

אך לפני כשבועיים שמענו על לב חזיר שהושתל בגופו של אדם וזו רק דוגמא אחת לתהליך המדהים שהרפואה עושה חדשים לבקרים. 

החיוב ללכת לרופא ולהשתדל לשמור על החיים הינו אחד מהערכים החשובים ביהדות. "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד" זכות שהיא חובה, לשמור על מתנת החיים. 
לפני מספר ימים התקשרה אלי אשה בוכיה שאמא שלה נמצאת בבית חולים במצב קשה והיא מועמדת להנשמה, והיא שואלת אותי האם אנו חייבים? 

ואני חושב על פרשת משפטים שנקרא בעוד מספר שעות, האם כוונת התורה באותה רשות שניתנה לרופא שכל דבר שאפשרי ויכול להאריך חיים עלינו לעשות?

לפני כשבועיים סיימנו הכשרה רפואית הלכתית לכ40 אחים ואחיות שנמצאים בקו החזית בבתי החולים. בסיומו של הקורס פנתה אחת האחיות ואמרה יש רופאים שלא יודעים לשחרר... יש רופאים שימשיכו להילחם כאשר הכל אבוד, האם זו כוונת התורה "ורפא ירפא" ?

ואולי התשובה נמצאת בתחילתו של הפסוק "אִם יָקוּם וְהִתְהַלֵּךְ בַּחוּץ עַל מִשְׁעַנְתּוֹ" ... אולי החובה לרפאות נמצאת רק כאשר יש סיכוי שהאדם יוכל לחזור לחיים נורמלים ? 

התשובה לשאלות הקשות הללו מורכבת ביותר ואין אפשרות לענות עליהן בצורה גורפת. אך יש לדעת שהדברים לא כפשוטם ובהחלט יש מקום לשאול ולבדוק כל מקרה לגופו האם גם פה נותנת התורה לרופא את הרשות או אולי הפעם מוטב לאדם להניח את גורלו בידי שמים.

שבת שלום ורפואה שלמה.

 הרב אריאל וידר - ראש אגף קדושת החיים במכון פוע"ה.