יצחק הרצוג ומוחמד בן זאיד
יצחק הרצוג ומוחמד בן זאידצילום: עמוס בן גרשום - לע"מ

עם נחיתתו הבוקר (ראשון) באיחוד האמירויות נסע נשיא המדינה יצחק הרצוג לארמון המלוכה, שם קיים פגישה מדינית עם יורש העצר של אבו דאבי, שייח' מוחמד בן זיאד.

בהגעתם התקבלו הנשיא ורעייתו בקבלת פנים ממלכתית מפוארת בארמון המלוכה. במסגרתה הושמעו המנוני המדינות, הוצגו המשלחות ולאחר מכן סקר הנשיא את משמר הכבוד המלכותי שירה 21 יריות כבוד לכבוד הגעתו. בתום פגישתם השניים המשיכו לפגישה על ארוחת צהריים בהשתתפות המשלחת המתלווה לנשיא המדינה.

בפתח הפגישה הודה הנשיא ליורש העצר על תרומתו לקידום היחסים הבילטראליים עם מדינת ישראל ואמר: "אזרחי מדינת ישראל נרגשים ונלהבים להמשיך ולפתח את דו-הקיום ואת הסכם השלום בין שתי המדינות שלנו. כפי שציינת, הוד מעלתך, ביקור זה הינו ביטוי לחזון ולחלום על שלום, ולרוחות שלום שאנו מביאים לאזור כולו''.

המנון המדינה בארמון באבו דאבירועי אברהם / לע"מ

הרצוג אמר: ''אנו שתי אומות מתקדמות שהתחילו עם מעט מאוד בידיהן, והפכו את האדמות שלהן לגן עדן פורה. אנו בדרכים רבות מהווים דוגמא עבור העולם כיצד להנהיג ולפתח אומה במבט לעתיד. אנחנו שולחים מסר לאזור כולו שיש דרך אחרת לשלום וחיים משותפים, ושבניו ובנותיו של אברהם יכולים לשכון ולחיות יחד בשלום ובדו-קיום לטובת האנושות.

''מסר השלום הוא אבן פינה בקשר בינינו. אנו כאן על מנת להעביר את המסר הזה הן לישראלים והן לאמירותים, שעל הסכמי אברהם להתחזק, וכן שמדינות נוספות ייקחו חלק במאמץ משותף זה''.

הנשיא סיפר כי הוא מצפה בקוצר רוח לביקור שלו באקספו, "שם אחווה את החוויה המדהימה שכולם מדברים עליה, זו שכבר 250,000 הישראלים שכבר ביקרו במדינתכם היפה חוו''.

בסיום דבריו אמר הרצוג ''אנו תומכים באופן מלא בדרישות הביטחון שלכם ואנו מגנים כל סוג של מתקפה על ריבונותכם באמצעות ארגוני טרור. אנו נמצאים כאן, יחד, על מנת למצוא דרכים ואמצעים להביא לביטחון מלא לאנשים דורשי שלום במחוזנו. תודה רבה לך."

יורש העצר שייח' מוחמד בן זאיד אמר: "ראשית, אני מודה לך ולמדינתך על עמדתכם בנוגע למתקפות הטרור האחרונות על מתקנים אזרחיים באיחוד האמירויות. זו עמדה שמדגימה את השקפתנו המשותפת לגבי האיומים על יציבות האזור ועל השלום, בפרט אלו שמוצבים על ידי מליציות וארגוני טרור, כמו גם הבנתנו המשותפת לגבי חשיבות נקיטת עמדה נוקשה נגדם.

''ביקורך, כבוד הנשיא, מגיע לאחר ביקורו המוצלח של ראש הממשלה נפתלי בנט באיחוד האמירויות זה לא מכבר. זה מוכיח כי הקשרים שלנו מתקדמים במלוא העוצמה, וכי יש רצון חזק ומשותף לחזק אותם לטובת מדינותינו ואזרחינו''.

לדבריו, הסכמי אברהם היוו שינוי היסטורי משמעותי שמגלם את הגישה לשלום שאיחוד האמירויות מאמינה בה. ''הם סללו את הדרך לחיזוק השותפות שלנו, במיוחד בתחומי הטכנולוגיה, החדשנות, הבריאות, האנרגיה ועוד.

''כבוד הנשיא, האזור שלנו הוא אחד האזורים שסבלו הכי הרבה ממלחמות וקונפליקטים. באמצעות השלום, אנו באיחוד האמירויות, ישראל והאזור כולו, יכולים להפנות משאבים ויכולות למען שירות האומות שלנו וסלילת הדרך לעתיד טוב יותר''.

בן זאיד הוסיף כי ''אין ספק שהשתתפותכם באקספו 2020 היא חלק מפירות השלום ותחזק את ההיכרות והאמון בין שתי המדינות. בשנית, אביע את ברכותיי החמות על ביקורך כאן באיחוד האמירויות, ואני נושא תפילה שהשלום במזרח התיכון יתפשט."

בתוך כך, קיימה רעיית הנשיא מיכל הרצוג פגישה מקבילה עם שרת הטכנולוגיה המתקדמת של איחוד האמירויות, שרה אל אמירי.