תזונה בריאה
תזונה בריאה צילום: pexels

במהלך ילדותינו וגם בחיינו הבוגרים אמרו לנו לא פעם לאכול את הפירות והירקות שלנו. אך יותר מכך אף הוסיפו ואמרו שיש לגוון בצבעי הירקות והפירות המגיעים בשלל גוונים כמו אדום, כתום, צהוב, סגול ולבן. אך מדוע יש לכך חשיבות גדולה כל כך ומה מביא עימו כל צבע? לפניכם כל התשובות במאמר.

מדוע יש להכניס צבע לתפריט היומי?

הצבעים הרבים של פירות וירקות יוצרים חגיגה ססגונית על הצלחת. זו בפני עצמה סיבה מצוינת לגוון בצבעי התוצרים שאנו בוחרים לצרוך. המראה של סלט צבעוני הרבה יותר מפתה ומעורר תאבון מאשר סלט העשוי כולו מירקות בצבע אחד.

אך לצבעים ישנה משמעות גדולה הרבה יותר מאשר מראה בלבד, מאחורי כל צבע עומדת שורה ארוכה של יתרונות תזונתיים שונים. ממש כך, כל ירק ופרי המגיעים בצבע מסוים מגלמים בתוכם שורה מגוונת של ויטמינים, מינרלים ויסודות תזונתיים שונים. לכן, אם אתם מזמינים משלוח ירקותופירות טריים, ודאו שאתם כוללים כמה שיותר צבעים שרק ניתן. לפניכם כל מה שאתם צריכים לדעת על כל אחת מקבוצות הצבע השונות:

אדום

ירקות ופירות כמו תפוח אדום, אבטיח, פלפל אדום ועגבנייה מכילים בתוכם כמויות גבוהות של ליקופן ואנתוציאנינים. אלו הם פיטוכימיקלים (תרכובות כימיות) הידועים כנוגדי חמצון. לכן, ירקות ופירות המשתייכים לקבוצה זו מסייעים במניעת מחלות כמו סרטן, טרשת עורקים וסוכרת. בנוסף ירקות ופירות אדומים יכולים לסייע בהגנה על העור מפני השמש ובכך למנוע היווצרות של קמטים וסרטן העור. אין זה אומר כמובן שאתם יכולים להימנע משימוש במקדם הגנה ולהסתפק בעגבניות בלבד.

כתום וצהוב

בקבוצה זו ישנם שני צבעים משום שהירקות והפירות הכתומים והצהובים מביאים עימם יתרונות תזונתיים דומים. ראשית בקבוצה זו תמצאו כמות גדולה ביותר של ויטמין C, הידוע בכך שהוא מחזק את המערכת החיסונית וכך הוא יכול לסייע במניעת מחלות שונות. בנוסף, יש להם נוכחות מרשימה של ויטמין A המחזק את בריאות מערכת הראייה. בנוסף ויטמין זה גם מסייע במניעת סרטן, על ידי מניעת התפתחות של תאים סרטניים בגוף.

ירוק

בקבוצה זו שבה חברים הברוקולי, התפוח הירוק, השעועית הירוקה וכרוב הניצנים, ישנה נוכחות גדולה של תרכובת בשם לוטאין. רכיב זה הוא גם נוגד חמצון הנמצא בעיקר בעיניים. לכן, צריכה של תרכובת זו מסייעת מאוד בשמירה על בריאות העין, למניעת הופעה של קטרקט למשל. כמו כן, הלוטאין מסייע בשמירה על בריאות הלב ובמניעת סרטן. בנוסף, בירקות רבים בקבוצה זו ישנן כמויות גדולות של סידן, אשלגן וגם ויטמין K.

לבן

בקבוצה זו תוכלו למצוא את הבצל, השום, הבננה, תפוחי האדמה והכרישה. אך לירקות ולפירות הלבנים תכונות ייחודיות ביותר. למשל, הם מכילים בם תרכובות גופרית אורגניות כמו אליצין. תרכובות אלה הן שהופכות את חברי הקבוצה הזו לאנטי-דלקתיים היכולים לסייע להילחם בדלקות וזיהומים שונים. בנוסף, תרכובות אלה מסייעות במניעת מחלות לב והפחתת רמות סוכר בדם כך שהן גם מסייעות במניעת סכרת.

סגול

והינה הקבוצה האחרונה שבה חברים החציל, כרוב סגול, שזיפים וענבים. ניתן למנות בקבוצה זו גם פירות וירקות שחורים וכחולים. הרכיב הבולט ביותר בקבוצה זו הם האנתוציאנינים, נוגדי חמצון טבעיים חזקים במיוחד. לפיטוכימיקלים הללו תכונות המאפשרות להם לסייע בחיזוק ההגנה על תאי עצב, על תאי המוח ובמניעת הופעה של מחלות ניווניות. בנוסף, הם שומרים גם על מערכת הלב והדם, באמצעות מניעת חמצון של "הכולסטרול הרע" בדם.