להט"בים (אילוסטרציה)
להט"בים (אילוסטרציה)צילום: iStock

לרגל "יום המשפחה", שנקרא בעבר "יום האם", באקדמיה ללשון העברית הכריזו היום (שלישי) על מושגים חדשים בשפה העברית הנוגעים לזוגות חד-מיניים.

"יום משפחה שמח לכולנו", נכתב בחשבון הטוויטר של האקדמיה ללשון. "את הציוצים הבאים אנחנו מקדישים לכל המשפחות ולא משנה באיזו צורה הן מממשות את זמן האיכות המשפחתי שלהן".

"מִשְׁפָּחָה היא במקורה קבוצה של בני אדם שיש להם קרבת אבות, וזו משמעותה העיקרית של המילה עד היום. בתנ"ך גם עַם שלם נקרא מִשְׁפָּחָה", נכתב. בהמשך חודדו צורות דקדוקיות של מספר מילים הנוגעות למשחה.

כך למשל, "אימא ולא אמא", נכתב. "כן, כן – כך לפי כללי הכתיב המלא. חמותי ולא חמתי. חָמוֹת – כמו אָחוֹת; וברבים חֲמָיוֹת – כמו אֲחָיוֹת. ‍‍‍‍ אני, אבא שלי, אבא שלו, אחותו? הכירו את הדודה רבתא שלי, ואני הנֶכְדָּן שלה – דוד רבא ודודה רבתא".

"סָבוֹת ולא סבתות. צורת הרבים התקנית של סָבְתָא היא סָבוֹת – ההסבר: בנטייה חוזרים לצורה העברית סָבָה, לכן סָבוֹת, סֱָבוֹתָיו (ולא סבתותיו)", נאמר.

לגבי זוגות חד מיניים נכתב: "אשתה ובעלו – בזוגות חד־מיניים אין מניעה לפי הדקדוק לכנות את בת הזוג של האישה – אשתהּ, ואת בן הזוג של האיש – אישו או בעלו".

בהמשך נכתב: "בן זוגה של הדודה גם הוא דוד? בתנ"ך 'דוד' הוא אחי האב ו'דודה' היא אחות האב וגם אשת הדוד. כיום המילה 'דוד' נהוגה לרוב גם לציון בעל הדודה. ‍‍‍‍ ‍‍‍‍ הוֹרֶה יְחִידָנִי – אדם שללא בן זוג הביא לעולם ילד או אימץ ילד (במקום "חד־הורי"); ויש גם מִשְׁפָּחָה יְחִידָנִית".

"מִשְׁפָּחָה מְשֻׁלֶּבֶת היא משפחה שבה לאחד מבני הזוג או לשניהם יש ילד או ילדים מלפני הקשר הזוגי הנוכחי. שימו לב: אפשר גם להשתמש במונח הנרדף 'שלוב' לצד המונח הרגיל 'חורג', למשל אח שָׁלוּב, הורה שלוב או בת שלובה. ‍‍‍‍ ולסיום, יום משפחה שמח! ולא, "יום המשפחה שמח". הדהדו למשפחה", כך האקדמיה ללשון העברית.

פורם הארגונים למען המשפחה מסר לערוץ 7 כי חידושי הלשון של האקדמיה ללשון מעידים כי "האקדמיה עברה השתלטות של גורמים פרוגרסיביים". מפורום הארגונים נמסר: "פורום הארגונים מחייך חיוך מריר בהביטו בהתרסקות השפה העברית הנגרמת על ידי לא אחרת מאשר 'האקדמיה ללשון העברית'. מחידושי הלשון לכבוד יום המשפחה תשפ"ב עולה שהאקדמיה עברה 'השתלטות עויינת' של גורמים פרוגרסיביים אשר סבורים כי אם ימציאו מילים בלתי מובנות בנושא זוגיות חד מינית יהווה הדבר לגיטימציה לתהליך. על כך נאמר - לא".