איילת שקד
איילת שקדצילום: Yonatan Sindel/Flash90

שרת הפנים, איילת שקד, פרסמה היום (שלישי) נוהל זמני לבדיקת בקשות לקבלת מעמד של פלסטינים תושבי יו"ש הנשואים לאזרחים או לתושבי קבע בישראל.

ב-6 ביולי 2021 הפילה האופוזיציה את חוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראת שעה). בתקופה שלאחר מועד זה פועלת שרת הפנים לחקיקת החוק מחדש. עד להשלמת הליכי חקיקה, ולכל המאוחר עד לסוף מושב החורף תשפ"ב, יופעל נוהל זמני במסגרתו יטופלו בקשות של פלסטינים תושבי יו"ש.

לאור העובדה שמדובר בפרק זמן קצר ונדרשת בדיקה שאף היא דורשת זמן, בדיקת הבקשות תעשה לפי סדרי עדיפויות, בהתאם למכלול שיקולים, ובפרט שיקולים ביטחוניים.

הבדיקה תתחיל מקבוצת הגיל ממנה נשקף הסיכון הביטחוני הפחות ביותר – בקשות לשדרוג מעמד
מהיתר מת"ק לרישיון ישיבה ארעי מסוג א/5 לבני זוג פלסטינים תושבי יו"ש מעל גיל 50, המחזיקים בהיתר מת"ק ב-5 השנים האחרונות במסגרת הליך איחוד משפחות מכוח זוגיות.

מטרת הנוהל היא לקבוע את אופן הטיפול בבקשות למתן מעמד לבני זוג פלסטינים תושבי יו"ש הנשואים לאזרחים ישראלים, בהתאם לסעיף 7 לחוק האזרחות, ובני זוג תושבי אזור הנשואים לתושבי קבע, בהתאם לסעיף 2 לחוק הכניסה לישראל, בתקופה שבין 1 לפברואר 2022 ועד להעברת החוק.

שרת הפנים, איילת שקד הסבירה, "כפי שחייב בג"ץ, פרסמתי היום נוהל מעבר זמני עד להעברת חוק האזרחות.
קיוותי שלא אצטרך לעשות זאת, אך לצערי נכון לעכשיו הפוליטיקה ניצחה את הצורך לשמור על ביצורה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ואת הצורך להגן על בטחונה של המדינה".

היא ציינה כי "ביום ראשון הקרוב בישיבת הממשלה נצביע על שני העררים שהוגשו נגד החוק, לחוק יש רוב גדול בממשלה ובכנסת. המהלך מתואם עם מזכיר הממשלה. כולי תקווה שהפעם גם האופוזיציה וגם הקואליציה יצביעו במהירות בעד החוק ויגלו אחריות לביטחונה של מדינת ישראל והנוהל לא יהפוך לקבוע. מדובר בחוק ציוני, לאומי ובטחוני מהמעלה הראשונה שמעל 100 חברי כנסת תומכים בו".