בית הדין הרבני הגדול לערעורים
בית הדין הרבני הגדול לערעוריםצילום: נתי שוחט, פלאש 90

בעל שקיבל פסק דין מבית הדין הרבני הגדול לערעורים הגיש עתירה לבג"ץ ודרש מבג"ץ להתערב בפסיקת בית הדין הרבני.

בתוך כמה חודשים תיקן בית הדין את פסיקתו לטובת הבעל, וזה האחרון משך את העתירה.

הצדדים הם בני זוג מאזור הצפון שנקלעו לסכסוך גירושין ובעקבותיו פתחו בהליכי גירושין בבית הדין הרבני האזורי בחיפה.

במהלך נישואיהם רכשו השניים דירה מהון ראשוני שהגיע מכספי האישה, ומלקיחת משכנתא. בני הזוג רשמו את הדירה בטאבו כך שהגבר מחזיק בבעלותו 3/8 מן הדירה ואילו האישה מחזיקה בבעלותה 5/8 מהדירה.

במסגרת הליך הגירושין, ולמרות הרישום המחייב בטאבו, האישה דרשה בעלות מלאה על הדירה, בשל העובדה שהיא זו ששילמה את החזרי הלוואת המשכנתא מחשבון הרשום על שמה בלבד. בית הדין הרבני האזורי בחיפה קיבל את טענת האישה וקבע כי הדירה תהיה בבעלותה. זאת חרף חוק יחסי ממון הקובע כי כל הרכוש שנצבר במהלך הנישואין, גם אם נרשם על שם אחד מבני הזוג בלבד, יחולק באופן שווה בפקיעת הנישואין.

בשל כך הגיש הבעל ערעור לבית הדין הרבני הגדול לערעורים בירושלים. בית הדין הרבני הגדול, הציע פשרה לבני הזוג, אך שני בני הזוג דחו אותה. למרות דחייתם, בית הדין הגדול החליט לכפות עליהם פשרה, וקבע כי הדירה תשאר בבעלות מלאה של האישה, אך היא תשלם לו סכום של 200,000 שקלים ובכך תקנה את החלק בדירה שהיה שייך לו.

הבעל המשיך לטעון כי הוא זכאי לחצי מהדירה או לכל הפחות 3/8 חלקים ממנו, וטען כי סכום של 200,000 שקלים הוא פחות משווי 3/8 מהדירה.

בעקבות כך הוא הגיש עתירה לבג"ץ ודרש ממנו להתערב. לאחר העתירה לבג"ץ, בית הדין הרבני הגדול לערעורים פרסם לפני כחודש פסק דין חדש, המקבל את טענות הבעל לבעלותו על 3/8 חלקים מהדירה, תוך שימוש בתקנה המאפשרת לבית הדין לתקן את פסק דינו מחשש לטעות. בית הדין קבע כי האישה תשלם סכום הקרוב ל-300,000 שקלים לגבר בעבור חלקו בדירה, ולאחר מכן תקבל בעלות מלאה על הדירה. בנוסף, בפסק הדין המתוקן קבע בית הדין כי בית הדין האזורי ידון שוב בחלוקת המיטלטלין שצברו בני הזוג במהלך נישואיהן.

עו"ד רועי גולדשטיין שייצג את הגבר בהליך מסר: "העותר במקרה הזה, שמיוצג על ידי משרדנו, הגיש עתירה חשובה ומוצדקת לבג"ץ. העתירה הוגשה לאחר שנמצאו בפסק הדין של בית הדין הרבני הגדול מספר שגיאות חמורות. אני מברך על התוצאה הסופית שהושגה שהיא בהחלט משביעת רצון".

רועי גולדשטיין
רועי גולדשטייןצילום: יחצ