שר החוץ יאיר לפיד מבהיר כי הממשלה לא תתן לרשתות המזון והמרכולים להעלות את המחירים, וטען כי הממשלה "עצבנית" על גל ההתייקרויות בדיוק כמו הציבור הישראלי.
בניסיון להסביר את יוקר המחיה בישראל אמר לפיד: "זה לא משנה איך הגענו למצב הזה, המצב הוא קשה. המזל הוא שהממשלה והציבור התעצבנו באותו הזמן. הצלחנו להכריח את סנו, אסם ושופרסל לרדת מההתייקרויות כי אמרנו להם אל תתעסקו איתנו".
בראיון ל"אופירה וברקוביץ'" בקשת 12 סיפר לפיד ישקול להביא לארץ את הרשתות הקמעונאיות 'Walmart'ו-'Cosco'' מארצות הברית. "לא ניתן להם לנצל בציניות את הקורונה בשביל להעלות מחירים לעם ישראל. מה שקרה פה בחודשים האחרונים זה אבסורד, אבל לפחות תפסנו את זה. נתחיל בשבוע הבא לתת פיצוי וסיוע לאנשים שהכי נפגעו מהקורונה וכבר התחלנו לטפל ביוקר המחיה לאחר שלא טיפלו בו שנים. מעמד הביניים קורס ולא סוגר את החודש, זה כבר לא רק העניים. אנחנו לא ניתן לזה להימשך".
לשאלה למה לא מנעו את עליית המחירים עד עכשיו השיב לפיד: "הקורונה העלתה את המחירים בכל העולם, אבל פה זה ישב על הזנחה של שנים. הסיבה הראשונה היא שבמשך שלוש שנים היינו ללא תקציב מדינה, הסיבה השנייה היא הקורונה, והסיבה השלישית היא ציניות של רשתות ויבואנים שניצלו את המצב. בכל אלה אנחנו מטפלים כי העברנו תקציב".
"כדי שכל העסק יתנהל אחרת לגמרי אנחנו צריכים מיליון ישראלים בהייטק. גם מי שמבשלת למשרדי ההייטק או השומר בכניסה מרוויחים כפול. אם נגיע תוך 3-5 שנים להישג הזה, השיח יראה אחרת לגמרי. זה צריך להיות החזון הגדול, לא רק פתרונות קטנים", הוסיף שר החוץ וראש הממשל החליפי.
חברת אסם-נסטלה הודיעה ביום חמישי על ביטול עליית המחירים בישראל, בעקבות שיחה שהתקיימה בין יו"ר החברה דן פרופר ומנכ"ל החברה אבי בן אסאייג לבין שר האוצר אביגדור ליברמן.
אסם לא עמדה בלחץ שהפעילו הצרכנים ברשתות החברתיות, לצד אולטימטום שהציב שר האוצר אביגדור ליברמן לחברות המזון.
"ההחלטה התקבלה למרות העובדה כי בשנה האחרונה החברה חוותה התייקרות מצטברת בהיקף חסר תקדים בתשומות הייצור ועלויות ההפעלה", נכתב בהודעה, "כחברה העומדת בחוד החנית של תעשיית המזון הישראלית מזה 80 שנה, וכחברה שמעסיקה 4,000 עובדים בישראל ומפעילה 8 מפעלים, אשר רובם בפריפריה, ומוצרינו הם סמל הישראליות היפה והטובה, ומתוך רצון אמיתי להיות קשובים לרחשי לבם של הציבור בישראל, החברה קיבלה היום את ההחלטה לספוג את מלוא ההתייקרויות הללו, על מנת לסייע בהתמודדות עם יוקר המחייה בישראל".
עוד נכתב בהודעת אסם: "חשוב לומר כי ההתמודדות עם יוקר המחייה בישראל איננה מונחת על כתפיה של תעשיית המזון בלבד, וכי מדינת ישראל זקוקה לתעשיית מזון ישראלית חזקה, חדשנית ומובילה למען עתיד כולנו. יחד עם זאת, אנו מבינים כי על מנת להתמודד עם יוקר המחייה, צריך לחבור יחד בכדי לחפש דרך משותפת הבנויה על תרומה הדדית של כל הגורמים שיכולים לסייע בכך ואנו מוכנים להיות בין אלו שיובילו תהליך זה".
חברת שסטוביץ' שאחראית בין היתר על יבוא הפסטה "ברילה" ומשחת השיניים "קולגייט", הודיעה על הקפאה של חלק מהתייקרות מוצריה. עליית המחירים של מוצרי "קולגייט" תוקפא בשלושה חודשים, אך מוצרי "ברילה" יתייקרו.
יו"ר דירקטוריון אסם-נסטלה דן פרופר מסר: "אסם נטועה בלב החברה הישראלית מזה קרוב ל 80 שנה. מאז ומתמיד הייתה אסם קשובה לציבור צרכניה. לאורך השנים בנינו מפעלים, ביצרנו את עיירות הפיתוח ופיתחנו תעשייה מפוארת ותחרותית המעסיקה אלפי אנשים ועושה למען צרכניה. אך טבעי הוא שליבנו פתוח לרגשות הצרכנים ומשום כך החלטנו לשנות את החלטתנו ולבטל את עליית המחירים. אני תקווה כי צעד זה ישמש פתח לתקופה חדשה של מיתון ההתייקרויות במשק".
מנכ"ל החברה, אבי בן אסאייג, מסר: "החלטתנו להעלות בצורה מתונה את מחירי חלק ממוצרי החברה, נבעה מהתייקרויות כבדות במחירי חומרי גלם, אריזה ועלויות התובלה בעולם. אולם מצבם המורכב של רבים מהצרכנים בישראל והלך הרוח הציבורי, הביאו אותי למסקנה כי עלינו לבטל את עליית המחירים ולספוג את מלוא ההתייקרויות. אני משוכנע שמהלך זה, יתרום לחיזוק הברית רבת השנים בנינו ובין מיליוני הצרכנים הנאמנים שלנו".